tanka bilen med 98 oktan

Rijald
28 januari 2008 · 68 Inlägg

tja...undrar om jag tankar bilen med 98 oktan..blir det nån skillnade på trycket lr nått..bilen e peugeot 406 2.0..tackar

engolf
28 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Ingen skillnad du kan märka...

Blir kanske nån obetydlig skillnad, men den är inte värd att tanka 98.

Du uppnås säkert samma effekt om du tankar några liter etanol istället, det höjer ju oktan...

cossiebool
28 januari 2008 · 176 Inlägg

Att bara tillsätta etanol gör att bilen går sämre!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
lillen_rille
28 januari 2008 · 12 Inlägg

Händer nog inte så mycket om bilen är original

cossiebool
28 januari 2008 · 176 Inlägg

Bilen går sämre, men höj laddtryck, ställ tändning, öka bränsletrycket då minsan, men att bara hälla i lite etanol E85 (undrar vad 85 står för) och bilen går bara något sämre!

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...
Ford sierra 4x4 cosworth "White-Trash" (1992)
Jaacke90
28 januari 2008 · 122 Inlägg

85% etanol 15% bensin för att förbättra kallstartsmöjligheter betyder e85

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
dyGGz V70D5
28 januari 2008 · 199 Inlägg

Tankat v power några gånger (99 oktanig) tycker bilen känns lite kraftigare men inte mycket, kan ju va inbillning med big_smile

Man lever bara en gång
Jaacke90
28 januari 2008 · 122 Inlägg

Varning för svammel :p är inte säker

"En klok man är den som begriper att han ingenting förstår"
Dwarf-Lord
29 januari 2008 · 26 Inlägg

dyGGz skrev:
Tankat v power några gånger (99 oktanig) tycker bilen känns lite kraftigare men inte mycket, kan ju va inbillning med big_smile

Om inte jag minns helt fel ang. detta så är energin i v-power högre än vanlig 96% -ig vilket ger en kraftfullare explosion... Blandningen blir med andra ord lite "fetare" vilket gör att du får en optimal förbränning "prestanda mässigt"...

Normalt är förhållandet ca 14,5/1 medans du som tankar högre värdig soppa kanske förskjuter det till 14/1

Ytterst marginell skillnad men den känns i psyket.. Inget att rekommendera... Kostar mer än det smakar...

Senast redigerat av Dwarf-Lord (29 januari 2008)

Sharky
29 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Något av dom engelska bil-programmen kollade ett antal bilar och om man lät styrenheterna för motorn adaptera om med 98 oktan så blev det effektskillnad. Framförallt på tubo (Subaru)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
peegee Forummoderator
29 januari 2008 · 2 924 Inlägg

Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral

Senast redigerat av peegee (29 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
H.T
29 januari 2008 · 197 Inlägg

Mäts efekten på motorn på 98 oktan från fabrik?

Mazda Mx-5 (2006)
Ellertz Norrlänning
29 januari 2008 · 1 453 Inlägg

ja kör på 98 nu, och märkte stor skillnad på min helt original smile de kan ju vara vrt att testa, skilljer ju bara 20 öre typ wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
alexkool
19 oktober 2008 · 3 Inlägg

peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral

dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet

LazerHawke
19 oktober 2008 · 1 268 Inlägg

alexkool skrev:

peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral

dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet

haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
19 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

LazerHawke skrev:

alexkool skrev:

peegee skrev:
Turbobilar, speciellt chiptrimmade turbobilar går oftast bäst på 98 eftersom de är anpassade för det.
Jag märker relativt stor skillnad på kraften i min Passat med BSR steg 1+ när jag häller i 95 så det undviker jag nästan helt.

Nåt oroväckande jag märker mer och mer dock, är att 98 oktan försvinner mer och mer från bensinstationer, främst Automatstationer...men även Statoil har ju börjat plocka väck 98 på vissa bemannade stationer! neutral

dom plocka bort 98 på många stationer för att göra plats åt E85 så dom slipper gräva ned en tank till eller så tar dom bort stationen. lagen säger ju att dom måste ha E85 på alla stationer till årsskiftet

haha då kan dom likagärna plocka bort 95oktan istället wink

Ja speciellt nu när V-Powern bara kostar 12,04Kr/Liter tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TurbOla Reservdansk
19 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Såg också det programmet om skillnader på bränslet.

På vanliga bilar gjorde det kanske 1hk skillnad beroende på soppa.

På turbobilar (i programmets fall) en Subaru, och nån ännu vassare typ Lambo eller vad det nu var, gjorde det ända upp till 50hk, mellan 95 oktan och 99 oktan (V-power)

Dessutom sänker högoktanig bensin bränsleförbrukningen, ganska märkbart.

Visst, lite dyrare att tanka, men man kommer å andra sidan hyfsat ganska många mil längre, och bilen reagerar bättre. smile

Etanol var riktigt roligt att köra 50/50 på, responsen blev mycket snabbare, fick lättare rullande hjulspinn t.ex.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Scratch
19 oktober 2008 · 719 Inlägg

enligt vw handboken till min bil får ja 5 mer i nm 240 iställer för 235 om ja tankar 98 men effekten är den samma!

live free, die young.
Gotte91
19 oktober 2008 · 110 Inlägg

finns ju oktan tillsatser man kan köpa o dom funkar min farbror sysslar med att trimma motorcyklar och tankar han 98 oktan (som är ungefär 95-96 igentligen) så skär dom efter första rundan...

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Matz-The-Man
19 oktober 2008 · 204 Inlägg

men hur mycket man får ut av högoktanig bensin beror väll på om man har en mätare som mäter oktantalet?
om inte bilen anpassar sig efter soppat så blir det väll inte stor skilnad?

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang