3499
Sök

Jag har köpt en stulen cross (visste inte att den var det), och nu ringde polisen mig :(

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Tja..jag köpte en cross..sen la jag ut den på blocket..sen kom en köpare och var intreserad, efter ca 1 timme kom polisen och hämtade crossen hmm vad händer nu ?? rättegång ? är ostraffad sen tidigare.. BLÄ

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

bilbytarkung
196 Inlägg
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:
Tja..jag köpte en cross..sen la jag ut den på blocket..sen kom en köpare och var intreserad, efter ca 1 timme kom polisen och hämtade crossen hmm vad händer nu ?? rättegång ? är ostraffad sen tidigare.. BLÄ

du kommer antagligen bli åtalad för häleri..

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB

Administratör
2 981 Inlägg
19 februari 2008
Säg som det är att du köpte den i godtro och att du inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Du har givetvis kvitton på affären och priset på crossen va lika högt i princip som alla andra likadana crossar. För köpte du den för hälften av vad dom begär på blocket så visste du ju att den var stulen.

En kopp av den svarta såsen...

452 Inlägg
19 februari 2008
Hade en snubbe på msn förr som hade en mitsubishi 3000 GT och bytade den mot en båt.
Någon vecka senare kom polisen och beslagtog båten och där stod han utan en båt och bil.
Fick ingen kompesation utan det är upp till dig som köpare att kolla upp så bilen inte har
något lån eller som i detta fallet, stulen.

Lider verkligen med dig för detta är absolut inget man vill råka ut för.

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Goffen skrev:
Säg som det är att du köpte den i godtro och att du inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Du har givetvis kvitton på affären och priset på crossen va lika högt i princip som alla andra likadana crossar. För köpte du den för hälften av vad dom begär på blocket så visste du ju att den var stulen.

jag fick kvitto, men har tappat bort det sad
men jag ska säga namn till polisen, fast han kommer så kart att neka...hmm bara det inte blir rättegång och skit..kan de bli det ?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
19 februari 2008
Goffen skrev:

Tyvärr finns inget längre som heter "godtro", man tog bort begreppet juridiskt för några årsen. Har du köpt den för "marknadsvärde" lär du knappas bli åtalad för häleri. Ungefär hur stort bekopp handlar det om?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Dave_C70 skrev:
Goffen skrev:

Tyvärr finns inget längre som heter "godtro", man tog bort begreppet juridiskt för några årsen. Har du köpt den för "marknadsvärde" lär du knappas bli åtalad för häleri. Ungefär hur stort bekopp handlar det om?

MVH

10.000 hmm

Administratör
2 981 Inlägg
19 februari 2008
Eftersom en cross inte har några regskyltar så kan man ju hävda att den inte är så lätt att kolla upp. Jag tror ändå att man kan hävda så länge man betalat ett marknadsmässigt pris för den att man inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Man kanske blir av med crossen men nu handlar det ju om att inte åka dit för häleri......

En kopp av den svarta såsen...

Avstängd
1 266 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Goffen skrev:
Eftersom en cross inte har några regskyltar så kan man ju hävda att den inte är så lätt att kolla upp. Jag tror ändå att man kan hävda så länge man betalat ett marknadsmässigt pris för den att man inte hade någon anledning att tro att den var stulen. Man kanske blir av med crossen men nu handlar det ju om att inte åka dit för häleri......

ja pengarna skiter jag i !

Starter
98 Inlägg
19 februari 2008
Som sagt, godtro försvann för några år sedan. Har du köpt den för ett rimligt värde och det inte är övertydligt att du vetat att den var stulen så kommer de bara ta crossen ifrån dig. Du får inga pengar tillbaka någonstans utan de är förlorare.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
19 februari 2008
det e bara att stå på sig, råkade ut för samma sak för några år sedan
är inte så kul men med lite tur å flyt så kan det ordna sig iaf.
jag fick inte några pengar tillbaka men fick inge straff heller trots tidigare att jag e straffad tidigare,
försök att ge så myclet info du kan om vem,var du köpte crossen.

lycka till

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
19 februari 2008
Nekar han du köpte den uav så blir det ju ord mot ord. Men vore jag dig skulle jag verkligen leta upp kvittot smile Finns det vittnen på att du köpte den utav han? tänkte mest om du hade med dig en polare eller så? Om det bli åtal så se till att kräva skadestånd utav köparen. Tex för att han försökta sätta dig i skiten osv. gjorde jag en gång när jag köpte en moped, som visade sig vara stulen. fick skadestånd och så så att det tänkte det priset som jag gav för mopeden.

hoppas det löser sig för dig smile

Vilket jävla drag :)

2 924 Inlägg
19 februari 2008
Prata med Polisen...
För att du ska va ytterliggare trovärdig så bör du polisanmäla personen du köpte crossen av omgående och sedan försöka stämma honom.

Jobbigt läge hmm
Senast redigerat av peegee (19 februari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Bildrulle
499 Inlägg
19 februari 2008
Leta som en tok efter kvittot. Hittar du det så kan du klara dig. Hur ligger andra crossar i pris på blocket? Av samma märke o modell eller likvärdiga?

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

1 079 Inlägg
19 februari 2008
Ja som folk här säger så försvann godtro, det viktiga är att du betalt ett rimligt pris, du kanske har nåt bankuttag att styrka det med, nån vän som kan intyga vad du betalt för den osv, du slipper troligtvis åka på häleri däremot så kan du nog glömma pengarna och crossen, du kan iof stämma personen på beloppet. Innan godtro togs bort så hade du fått behålla crossen.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 februari 2008
låter inte alls bra det dära du hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2008
Fy fan va surt sad Hoppas allt går bra bara hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DFFL
9 020 Inlägg
19 februari 2008
peegee skrev:
Prata med Polisen...
För att du ska va ytterliggare trovärdig så bör du polisanmäla personen du köpte crossen av omgående och sedan försöka stämma honom.

Jobbigt läge hmm

HAHAHA, ska han stämma honom på 10 000kr.
Och så gnäller folk på att rättsväsendet inte gör något...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

187 Inlägg
19 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:

Hold your horses!
Menar du alltså att du köpt en cross, som du DIREKT efteråt la ut på blocket?
Bara det låter jävligt suspekt.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
19 februari 2008
viktore skrev:
TheFinnishFlash skrev:

Hold your horses!
Menar du alltså att du köpt en cross, som du DIREKT efteråt la ut på blocket?
Bara det låter jävligt suspekt.

kanske tänkte prova tjäna sig en slant igenom att sälja den dyrare? men sen är det ju ingenting som säger att han sålde den direkt efteråt heller, han kanske har haft den sen i sommras eller liknande också smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Sök