till er som ligger för nära: det KAN faktiskt uppkomma en nödsituation där man BEHÖVER/MÅSTE bromsa. Vad anser ni att man ska göra då? fortsätta hålla samma hastighet, blunda och hoppas på att föremålet i fråga hinner flytta sig innan man har hunnit fram, bara för att en idiot ligger några meter bakom så man blir påkörd när man bromsar? att ha bråttom förändrar inte heller saken, då borde man åkt hemifrån lite tidigare. man ska inte försöka hetsa andra till att vara olagliga bara för att man själv inte har kunnat planera. (ja jag vet att det kan hända oförutsedda saker som gör att det inte blir som man planerade men dom flesta har idag mobiltelefon så man kan ringa o säga att man blir sen)
även jag ligger för nära ibland och är medveten om risken. men då handlar det om att det är en bil framför som inte kan hålla trafikrytmen eller gör idiotiska omkörningar, exempelvis när nån kastar sig ut i omkörningsfilen (man är själv redan i den) precis framför en o sen ligger o segkör typ 5 km/h snabbare än den han kör om. har dom ändå saktat ner så kan dom vänta tills jag har kört förbi eller se till o komma om lite snabbare.
jag blir även utsatt för idioter som ligger precis i röven, framför allt med chevan med vilken jag inte kör så fort av flera anledningar. har några gånger funderat över tanken på o ställa mig på bromsen bara för att idioten bakom ska få se vad som händer när han ligger för nära (han får min dragkrok i sin kylare/motorhuv) Eftersom detta då är på en väg utan viltstängsel så är det ju naturligtvis ett djur som jag bromsar för, och går därmed fri.
Den som spar han har, fast inte lika roligt...