1831
Sök

Håll avståndet skylt...

Pro detailer
417 Inlägg
28 juli 2008
kolvas skrev:
Så som en del resonerar med att "det är deras fel om dom kör in i mig när dom ligger för nära och jag tvärnitar helt omotiverat" är ju för fan helt sjukt, ni borde f*n inte få ha körkort, det finns nåt som heter vett & etikett samt en trafikrytm, följ den och använd era huvuden när ni kör och inte försöker vara så in i helvete patetiska så ska ni se att era liv blir bättre.

ps. ja, jag rövsniffar folk som inte kan hålla 110 på en 110 väg och jag skäms inte för det!, dock inte sådana med släp eller lastbilar för dom FÅR INTE köra 110.

Kan inte riktigt förstå ditt och många andras resonemang i den här tråden, säg tex att man kör på motorvägen, det är bilar i bägge filerna och man ska om en lastbil, bilarna i vänsterfilen håller 110-115, vad fan hjälper det då när det kommer nån i en plastraket och lägger sig 2 cm efter bilen framför? Har ni ingen som helst uppfattning om trafiken framför bilen ni ligger efter?
Det kan ju dessutom finnas andra orsaker än att man bara "jävlas" som gör att man kör i laglig hastighet, en kan vara att man har ett arbete som kräver att man har körkort och därför inte vill förlora det, man kanske har nått ömtåligt i bilen eller som jag ibland när jag kör, en hund som inte riktigt gillar att åka bil så därför gärna ser att husse tar det lugnt när han är ute och åker.
Tänk om det hade varit så att folk inte fick körkort efter ålder utan mognaden, så mycket säkrare det hade varit att befinna sig på vägarna då.

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
28 juli 2008
finns nån skylt som jag sett att folk har där det står: Jag har drabbats av whiplash, håll avstånd. nåt i den stilen.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 juli 2008
till er som ligger för nära: det KAN faktiskt uppkomma en nödsituation där man BEHÖVER/MÅSTE bromsa. Vad anser ni att man ska göra då? fortsätta hålla samma hastighet, blunda och hoppas på att föremålet i fråga hinner flytta sig innan man har hunnit fram, bara för att en idiot ligger några meter bakom så man blir påkörd när man bromsar? att ha bråttom förändrar inte heller saken, då borde man åkt hemifrån lite tidigare. man ska inte försöka hetsa andra till att vara olagliga bara för att man själv inte har kunnat planera. (ja jag vet att det kan hända oförutsedda saker som gör att det inte blir som man planerade men dom flesta har idag mobiltelefon så man kan ringa o säga att man blir sen)

även jag ligger för nära ibland och är medveten om risken. men då handlar det om att det är en bil framför som inte kan hålla trafikrytmen eller gör idiotiska omkörningar, exempelvis när nån kastar sig ut i omkörningsfilen (man är själv redan i den) precis framför en o sen ligger o segkör typ 5 km/h snabbare än den han kör om. har dom ändå saktat ner så kan dom vänta tills jag har kört förbi eller se till o komma om lite snabbare.

jag blir även utsatt för idioter som ligger precis i röven, framför allt med chevan med vilken jag inte kör så fort av flera anledningar. har några gånger funderat över tanken på o ställa mig på bromsen bara för att idioten bakom ska få se vad som händer när han ligger för nära (han får min dragkrok i sin kylare/motorhuv) Eftersom detta då är på en väg utan viltstängsel så är det ju naturligtvis ett djur som jag bromsar för, och går därmed fri.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

NeonX
28 juli 2008
körde nära förr...lackade om fronten efter alla stenskott och nu håller jag mig borta, men jag HATAR folk som segkör, är rädda för väggrenen eller som nån skrev kör ut i omkörningsfilen och puttrar sakta förbi, eller när folk ligger i vänsterfilen helt omotiverat. Bangar inte för att ligga nära dem/dra insidan om de finns en fil ledig. HATAR sånt folk!

341 Inlägg
28 juli 2008
Gillar inte heller folk som ligger typ 10km/h under vad man får köra, men istället för att ligga o trycka ett par meter bakom så får man ju köra om istället, eller lägga sen ett par meter längre bak, det är sällan den framför kör fortare för att man ligger o trycker den i baken.......

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
28 juli 2008
Ni som försvarar dem som ligger 10-15km/h under hastighetsgränsen på mätaren... skaffa en GPS och kolla den verkliga hastigheten. Håll sedan angiven hastighet om ni nu önskar, inte under! 10km/h på mätaren är uppåt 20 i verkligheten, det ser jag som onödigt hindrande av annan trafik.

245 Inlägg
28 juli 2008
TCG skrev:
Ni som försvarar dem som ligger 10-15km/h under hastighetsgränsen på mätaren... skaffa en GPS och kolla den verkliga hastigheten. Håll sedan angiven hastighet om ni nu önskar, inte under! 10km/h på mätaren är uppåt 20 i verkligheten, det ser jag som onödigt hindrande av annan trafik.

Konstigt roll i en Nissan Micra där visar hastighetsmätaren max 2Km/h för mycket enligt GPS så där har du fel eller har du provat i alla olika bilmärken som finns?

Sen är det så att hastighetsskyltar visar max hastighet man får köra så vill jag ligga i 90 på 110-väg så finns det inget hinder för det och anledningen kan ju bl.a vara att det är nått fel på bilen eller annat skäl.

Däremot om du puttrar fram i 50 på 110-väg med en fil då får du vackert ta emot böteslappen om du inte kör åt sidan när du kan för att släppa förbi dina medtrafikanter oberoende om den låga hastigheten beror på nått fel på bilen eller ej för då kör du som jag ser det i en uppenbart låg hastighet som verkligen hindrar trafiken.

21 Inlägg
28 juli 2008
TCG skrev:

Vet att farsans Volvo S80 har en "felmarginal" då 95km/h på mätarn är 90km/h enligt GPS'en, samt att "felmarginalen" inte gäller under låga hastigheter utan ökar från 30-50 skulle jag tippa på.
Men inte är de tvärtom så att GPS'en visar snabbare än mätarn?
Senast redigerat av nex_ (28 juli 2008)

963 Inlägg
28 juli 2008
olirc skrev:
TCG skrev:

Konstigt roll i en Nissan Micra där visar hastighetsmätaren max 2Km/h för mycket enligt GPS så där har du fel eller har du provat i alla olika bilmärken som finns?

Sen är det så att hastighetsskyltar visar max hastighet man får köra så vill jag ligga i 90 på 110-väg så finns det inget hinder för det och anledningen kan ju bl.a vara att det är nått fel på bilen eller annat skäl.

Däremot om du puttrar fram i 50 på 110-väg med en fil då får du vackert ta emot böteslappen om du inte kör åt sidan när du kan för att släppa förbi dina medtrafikanter oberoende om den låga hastigheten beror på nått fel på bilen eller ej för då kör du som jag ser det i en uppenbart låg hastighet som verkligen hindrar trafiken.

Jag skrev "uppåt 20km/h" och då inräknat de 10km/h som de redan ligger under på mätaren. På vinterbilen(Audi 100) så får jag ligga närmare 160km/h på mätaren för att GPSen ska visa 140. Beror på bil och däckdimensioner.
Om alla som kör för långsamt på motorvägen har fel på bilen så är det nog dags att öka på flygande besiktningarna...
Lastbilar ligger i 90 i högerfilen, om man ska om dem tycker jag man kan lägga sig iaf i 115km/h på mätaren under omkörning, INTE sega om i 100km/h.
Bland de sämsta är väl ändå personbilar som behöver bli omkörda av lastbilar på motorvägen eller bilar som inte kan anpassa hastigheten vid påfarter till motorvägen.
Argh.. tur man köpt hoj så det är lätt att köra om.... big_smile

963 Inlägg
28 juli 2008
nex_ skrev:
TCG skrev:

Vet att farsans Volvo S80 har en "felmarginal" då 95km/h på mätarn är 90km/h enligt GPS'en, samt att "felmarginalen" inte gäller under låga hastigheter utan ökar från 30-50 skulle jag tippa på.

Nej, GPSen visar aldrig mer än mätaren... skulle den göra det så har du satt på åt helsike fel däckdimension! big_smile

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
28 juli 2008
Prova tvärnita när jag ligger bakom då så får ni se på roliga grejer. Kommer dock aldrig hända att jag riktigt trycker obefogat.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

9 Inlägg
28 juli 2008
AirOne skrev:
EXPOZEse skrev:
Jag kan ordna sådana dekaler om ni vill.
Skriv bara vad ni vill ha för test så skär jag ut

...jag hade inte tackat nej till en "Blinka med blåljusen om du vill rejsa" smile

Edit: fast det kändes inte riktigt som det var det tråden handlade om..
Men jag hade inte tackat nej till en "Håll avståndet-skylt heller iofs.

HAHA nja det var väl inte riiiktigt det tråden handlade om. HAHA.
Men det är bara att PMa mig:P

Ford Taunus GXL -71
Citroen C5
www.EXPOZE.se / www.gullpyssel.wordpress.com

CNC-fräsare
117 Inlägg
30 juli 2008
"Kan ni läsa detta så kör jag för sakta" har jag funderat på att klistra på :p

116 Inlägg
30 juli 2008
FraesandeFaran skrev:
"Kan ni läsa detta så kör jag för sakta" har jag funderat på att klistra på :p

Den va bra big_smile

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
30 juli 2008
har inte läst tråden men såg en merc som det stog "Ursäkta att jag ligger så tätt framför dig"

2 201 Inlägg
30 juli 2008
har aldrig förstått varför man ska ligga så nära, man tjänar ingenting på det. man kommer inte fram fortare, o man kommer inte fortare iväg vid rödljusen

Golfare
349 Inlägg
30 juli 2008
"kan du läsa det här så ligger du för nära" Men vafan, ligger man bakom nån o är nyfiken.. Så gasar man ju såklart tills man ser vad det står, inte sant? wink

133 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Det som är lite intressant med den här tråden och reaktionerna på vissa att man hatar att folk kör sakta tex 10km under eller i fall man håller hastigheten och tycker det går sakta och då måste man bara ligga
2-3 meter i häcken 

Hur tänker ni som gör det      har ni mickro reaktioner ??    hinner du bromsa tex på en 90 väg eller på motor vägen  i fall den framför er bromsar hastigt i fall ni ligger 2-3 meter bakom ??     jag skulle aldrig hinna  och det är det som jag tycker är viktigt   

Sen kan jag också tycka att det är jobbigt i fall personer som kör 10 km under    men jag ligger inte i häcken på dom för min egen skull        jag skulle inte vilja smälla     smile

519 Inlägg
5 januari 2009
TCG skrev:
nex_ skrev:
TCG skrev:

Nej, GPSen visar aldrig mer än mätaren... skulle den göra det så har du satt på åt helsike fel däckdimension! big_smile

jo gpsen kan visa mer än mätaren men är ovanligt,,mätarna i bilen varierar från bil till bil lite dåligt tycker jag.Haft 2st v70 och den första visade hastighetsmätarn 116km/t  när man låg i 110km/t med gps,den andra v70 visade 109km/t när gps visade 110km/t,Har en s80 nu och den visar 101km/t när gps visar 110km/t,,,

963 Inlägg
5 januari 2009
mtudiesel skrev:
TCG skrev:
nex_ skrev:

jo gpsen kan visa mer än mätaren men är ovanligt,,mätarna i bilen varierar från bil till bil lite dåligt tycker jag.Haft 2st v70 och den första visade hastighetsmätarn 116km/t  när man låg i 110km/t med gps,den andra v70 visade 109km/t när gps visade 110km/t,Har en s80 nu och den visar 101km/t när gps visar 110km/t,,,

Har aldrig hört om en bil som visar lägre hast. än GPS/laser. Tveksam till om rullomkretsen på hjulen stämmer överens med tillverkarens rekommendationer då.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Sök