Hur långt kan en bil gå?

M103
6 mars 2008 · 1 570 Inlägg

Min gamla bensinmerca gick 52000 utan några stora fel på motor och växellåda. Sen blev den tagen av rost och lite annat men maskinellt höll den fint. många nya bilar kan gå långt under en kort period med regelbunden service men jag undrar hur en modern bil med massa elektronik håller i längden.

Senast redigerat av henrikh (6 mars 2008)

Grabber Dagdrömmare
6 mars 2008 · 2 836 Inlägg

Själ hade jag en BMW 518 -85 som gått 33000 mil när jag köpte den o 42000 mil när jag sålde den o gick väldigt fint utan nåt tickande!
En bekant har en BMW 524td -86 eller 87, haft den sen ny, är den ända ägaren o pendlar dagligen till jobbet.
Nu har bilen gått ca 125000mil o aldrig nån problem förutom det vanliga slitage som byts, olja osv...
En annan fars gubbe har/hade en bansinare MB från innan -80 o den rullat över 72000 mil - enda ägaren.

Bilar kan gå hur långt som helst o körs dom "mjukt o fint" o på landsvägar så slitage är minimal.

T.ex. en lastbil som gått 50000 i linje trafik är inte äldre än 4-5 år o byts ofta ut innan passerat 000000 km/mil men det är lite andra saker där.

Finns 3 sidor på blocket med bilar som gått +50000mil.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
alminjo SLK
6 mars 2008 · 610 Inlägg

Tror att alla dagens moderna bilar klarar av MINST 500.000 km om man servar den vid rätt tid. Byt regelbundet och den klarar 1.000.000 km smile

twin_cam Smålänning
6 mars 2008 · 7 877 Inlägg

v8rickard skrev:

turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Som sagt skit snack att en amiz inte går 30K, däremot stämmer det delvis vad du säger om oljor, men dessa motorer bytte man olja på vart 500e mil och hade olika oljor vinter och sommartid...

Jo, men hur bra va oljorna då?
Och varför bytte dom mellan sommar och vinter?
Tekniken fanns inte att göra en "multigrade" olja...

Efter 500 mil såg dom typ ut som en modern syntetolja efter 5000 mil, och man byter vid 3000, och då ser dom typ ut som oljan gjorde ny på den tiden...

MEN om man helrenoverar en AMAZON eller 140 och kör på dagens oljor så lär den gå lååångt, då det är bättre kvalité på många komponenter.

Hur förklarar man annars att det finns fler V70 än 140 som klarat över 30k mil utan ingrepp...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Errol
22 april 2008 · 320 Inlägg

alltså

den där saaben som gått 1 miljon i usa tvivlar jag på. jag tror det är fuskat.
dom har säkert hängt upp bilen & bara låtit hjulen spinna.

dock mercadieslar osv som går en bra bit över 100 tusen (med förkammar sugisar helst)
det är skillnad.


Moderna bilar är tyvärr allt för uträknade! idag tillveras alla delar att hålla en "specifik" tid.
sen är det mer lönsamt byta komponenter mm. så nya generationens  bilar, främst cdi, hdi tror jag inte går mkt mer än 70-80k.

NiV3Rt
22 april 2008 · 371 Inlägg

TenZer skrev:
Det var snålt av VW, för nått år sen va det en Saab 900 som hade några mil på mätaren. Han FICK en 9-5 för det smile

Saab kände väl att de behövde ge igen med oil-sludge wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
Evil_90 +Uppfinnare+
22 april 2008 · 643 Inlägg

jag tänker bara på alla epa- traktorer, alltså gamla duetter som inte har någon siffra rätt på mätarställningen, vissa har ju gått ca 80.000 mil, å inte tror jag de blir så bra servade. Men så e de ju de gamla volvomotorerna, Jag lyckades köra två mil utan vatten i en gammal B18 innan den stanna big_smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
KHRacing
22 april 2008 ·

kolvas skrev:
Någon som vet hur långt en bil kan gå utan några större ingrepp i motor/växellåda?
Jag har själv en V70 TDI som gått 75.500 mil utan några problem trots automatlåda...
Farsan hade en gammal Merca diesel som passerat 130.000 mil när han sålde den, fast där var lådan bytt en gång.

Ärligt talat så tvivlar jag på att din V70TDi gått sjuttiofemtusefemhundra mil.

Men det är ju bara jag !

mebben Troligen galen...
22 april 2008 · 567 Inlägg

KHRacing skrev:

kolvas skrev:
Någon som vet hur långt en bil kan gå utan några större ingrepp i motor/växellåda?
Jag har själv en V70 TDI som gått 75.500 mil utan några problem trots automatlåda...
Farsan hade en gammal Merca diesel som passerat 130.000 mil när han sålde den, fast där var lådan bytt en gång.

Ärligt talat så tvivlar jag på att din V70TDi gått sjuttiofemtusefemhundra mil.

Men det är ju bara jag !

Varför tvivlar du på det? Jag åkte en taxi här om helgen, en -06a som gått 41´000mil. Chaffören berättade att den servades 1 gång i månaden och kördes dygnet runt av olika förare... Bilen såg fin ut och kändes inte särskilt sliten, så det dubbla om 2 år är inga problem.

740Drifting Driver
22 april 2008 · 195 Inlägg

om jag inte minns fel så gå inte bilar men men

of Dalen <Drifting fore live>
Garic
22 april 2008 · 539 Inlägg

har en bensin merca (bara 2.0L!) som arbetsbil, gick 36.000 mil och inga problem alls, fortfarande pigg och med bra respons smile för ett par år sen har morsan sålt sin merca som gick 48.000 mil som gick hur bra som helst smile bilar kan rulla mycket mer än vad dom flesta tror...

dabby född blåvit
22 april 2008 · 624 Inlägg

mebben skrev:

KHRacing skrev:

kolvas skrev:
Någon som vet hur långt en bil kan gå utan några större ingrepp i motor/växellåda?
Jag har själv en V70 TDI som gått 75.500 mil utan några problem trots automatlåda...
Farsan hade en gammal Merca diesel som passerat 130.000 mil när han sålde den, fast där var lådan bytt en gång.

Ärligt talat så tvivlar jag på att din V70TDi gått sjuttiofemtusefemhundra mil.

Men det är ju bara jag !

Varför tvivlar du på det? Jag åkte en taxi här om helgen, en -06a som gått 41´000mil. Chaffören berättade att den servades 1 gång i månaden och kördes dygnet runt av olika förare... Bilen såg fin ut och kändes inte särskilt sliten, så det dubbla om 2 år är inga problem.

Japp inget att tvivla på alls. På morsans gamla jobb som yrkesförare hade de en V70 D5a som gått ännu längre, den har passerat 50k nu. Går som en klocka.

Knerten Metallica or die
22 april 2008 · 108 Inlägg

ja polarns 945a tic har gått som taxi förut, den har 87k mil på mätaren o rullar som om den vore ny, typ tongue

KHRacing
22 april 2008 ·

mebben skrev:
Varför tvivlar du på det? Jag åkte en taxi här om helgen, en -06a som gått 41´000mil. Chaffören berättade att den servades 1 gång i månaden och kördes dygnet runt av olika förare... Bilen såg fin ut och kändes inte särskilt sliten, så det dubbla om 2 år är inga problem.

Det var min personliga åsikt bara & jag tyckte jag var rätt ärlig genom att skriva ut den.- Eller hur ?

mebben Troligen galen...
23 april 2008 · 567 Inlägg

KHRacing skrev:

mebben skrev:
Varför tvivlar du på det? Jag åkte en taxi här om helgen, en -06a som gått 41´000mil. Chaffören berättade att den servades 1 gång i månaden och kördes dygnet runt av olika förare... Bilen såg fin ut och kändes inte särskilt sliten, så det dubbla om 2 år är inga problem.

Det var min personliga åsikt bara & jag tyckte jag var rätt ärlig genom att skriva ut den.- Eller hur ?

Visst, det är jättebra att vara ärlig och skriva vad man tycker.

Men min fråga var varför du inte trodde på det. Kändes mil antalet orimligt högt/lågt?
Känner du kanske till trådskaparens bil och vet hur långt den rullat?
Eller var det just det att han skrev hur långt den gått (som i vandra över stock och sten) som du tyckte verkade konstigt?

Senast redigerat av mebben (23 april 2008)

KHRacing
23 april 2008 ·

mebben skrev:
Visst, det är jättebra att vara ärlig och skriva vad man tycker.

Men min fråga var varför du inte trodde på det. Kändes mil antalet orimligt högt/lågt?
Känner du kanske till trådskaparens bil och vet hur långt den rullat?
Eller var det just det att han skrev hur långt den gått (som i vandra över stock och sten) som du tyckte verkade konstigt?

orimligt med tanke på hur gammal en V70TDi kan vara :-)


Min egen -94 855GL har gått 41k...

gamlingen
23 april 2008 · 5 198 Inlägg

Bilar går inte cool ska det ta 5 sidor å komma på det ?

Senast redigerat av gamlingen (23 april 2008)

kolvas
23 april 2008 · 4 001 Inlägg

KHRacing skrev:

mebben skrev:
Visst, det är jättebra att vara ärlig och skriva vad man tycker.

Men min fråga var varför du inte trodde på det. Kändes mil antalet orimligt högt/lågt?
Känner du kanske till trådskaparens bil och vet hur långt den rullat?
Eller var det just det att han skrev hur långt den gått (som i vandra över stock och sten) som du tyckte verkade konstigt?

orimligt med tanke på hur gammal en V70TDi kan vara :-)


Min egen -94 855GL har gått 41k...

varför skulle detta vara orimligt med tanke på hur gammal den kan vara?

det är en -98 alltså 10 år gammal = 7500mil/år... inte speciellt orimligt, kolla vad en lastbil går på 1 år!

bilen har gått som taxi innan och rullade dygnet runt och sedan var det en kille som jobbade i norra europa som hade den, nu när jag har den så rullar den ca 5000 mil/år

en polare har köpt en Volvo 940 limousine -92:a som har rullat över 140 000 mil, vet dock inte om motor och låda är orginal men han trodde det, det har varit samma taxibolag som ägt bilen hela tiden så han skulle kolla upp det med deras och volvos journaler.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
gamlingen
23 april 2008 · 5 198 Inlägg

twin_cam skrev:

v8rickard skrev:

turboforssen skrev:
snacka om dynga du skriver finns hur många som hälst av amazon å 140 som har gått över 30000mil utan större reparationer,  å gör dom inte det så bruckar det va ägarna som inte har skött bilen

Som sagt skit snack att en amiz inte går 30K, däremot stämmer det delvis vad du säger om oljor, men dessa motorer bytte man olja på vart 500e mil och hade olika oljor vinter och sommartid...

Jo, men hur bra va oljorna då?
Och varför bytte dom mellan sommar och vinter?
Tekniken fanns inte att göra en "multigrade" olja...

Efter 500 mil såg dom typ ut som en modern syntetolja efter 5000 mil, och man byter vid 3000, och då ser dom typ ut som oljan gjorde ny på den tiden...

MEN om man helrenoverar en AMAZON eller 140 och kör på dagens oljor så lär den gå lååångt, då det är bättre kvalité på många komponenter.

Hur förklarar man annars att det finns fler V70 än 140 som klarat över 30k mil utan ingrepp...

Tekniken på motorerna kanske oxå har gått frammåt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang