Vinterdäcken på eller av på Elmia?

Greatsnyggo saabtok
18 mars 2008 · 1 306 Inlägg

blir så jäkla  trött på denna snön, läre man åka ner  och köpa nya vinterdäck då hade då kunna hitta på 1000 roligare saker att köpa till bilen än just de ,men ja riskerar då inte min eller min familjs säkerhet på att åka på sommardäck till malmö på ons , sedan så ska ja göra en sväng från malmö upp till elmina på lör med .....

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ozzy ★★★★★
18 mars 2008 · 455 Inlägg

just nu enligt smhi så ska de itne snöa mer i jönköping i veckan, bara o hoppas, fast dom hinner väl ändra sej hundra gånger om innan helgen.

BeNnaN
18 mars 2008 · 155 Inlägg

Jag skulle inte sätta på sommardäck nu iaf.. lika bra att avvakta!

BMW 120i "DotZ" (2019)
RockSolid
18 mars 2008 · 97 Inlägg

ja kör med vinter fram och sommar bak big_smile och kommer ha sommar däck runt om på om det inte är snö på lördag,, är en jävla massa snö nu iaf med det börjar smälta.. men jag kör ju avant så jag kommer att ha 2st vinter puckar med ifall att

Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Greatsnyggo saabtok
18 mars 2008 · 1 306 Inlägg

RockSolid skrev:
ja kör med vinter fram och sommar bak big_smile och kommer ha sommar däck runt om på om det inte är snö på lördag,, är en jävla massa snö nu iaf med det börjar smälta.. men jag kör ju avant så jag kommer att ha 2st vinter puckar med ifall att

rollrollroll

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
freeengine
18 mars 2008 · 157 Inlägg

tyvärr så blir de nog vinter däck sad.. kommer va snö häör nere hela helgen!!! skit..

vill du få din bil fotad: www.JiS-foto.se
RacingBunny
18 mars 2008 · 508 Inlägg

Ja jag bytte till sommar däck i söndags och i måndags så snöa d hela jäkla dan, och d sägs ju att d ska snöa tills på fredag sad

Bonne_MazdaSpeed MazdaSpeed.se
18 mars 2008 · 174 Inlägg

De känns inte som att så många tänker på säkerheten, ja skulle själv inte bli så glad om nån kör in i mig för att denna har sommardäck och inte får stopp på bilen:)

Senast redigerat av Bonne_MazdaSpeed (18 mars 2008)

peegee Forummoderator
18 mars 2008 · 2 924 Inlägg

RockSolid skrev:
ja kör med vinter fram och sommar bak big_smile och kommer ha sommar däck runt om på om det inte är snö på lördag,, är en jävla massa snö nu iaf med det börjar smälta.. men jag kör ju avant så jag kommer att ha 2st vinter puckar med ifall att

Du vet säkert att det är hur olagligt som helst att ha olika fram och bak....men framförallt är det ju livsfarligt att ha det så då du kommer få skräck-upplevelser om du tvingas göra en hastig manöver... roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
18 mars 2008 · 1 290 Inlägg

Tobias1980 skrev:
Det är väll för tusan inte böter medmera som styr om man har på vinterdäck... Kan ju vara bra om vi alla överlever påskhelgen!

Vissa resonerar tyvär så.... Lika med bilbälte...

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
18 mars 2008 · 159 Inlägg

sägs att de ska vara snö och regn!  tråkigt e redan snö nu  hoppas på de bästa att de blir solsken hela helgen! så alla fina bilar e ute o glider.. pendlar till jkpg varje dag typ bor 4 mil ifrån  MVH Bill

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
peegee Forummoderator
18 mars 2008 · 2 924 Inlägg

ozzy skrev:
just nu enligt smhi så ska de itne snöa mer i jönköping i veckan, bara o hoppas, fast dom hinner väl ändra sej hundra gånger om innan helgen.

Nä men det ska vara kallt och minusgrader fram t.o.m lördag så då ligger ju snön kvar och även om den skulle den smälta bort nån dag innan så försvinner ju inte halkan för det om det blir minusgrader som det ser ut nu...

Fokus verkar vara på hur vädret blir i Jönköping....men lika stort problem ser i alla fall jag att det är hur vädret är på hela vägsträckan dit och hem ...böter är väl skitsamma... säkerheten för alla i bilen tänker jag på i första hand... men sommardäcken på bilen vi ska åka kommer nog inte bytas ut förrän i allra sista stund, idag finns inte ens vinterdäck till den bilen så kanske får bli en annan bil med vinterdäck... hmm

Senast redigerat av peegee (18 mars 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
andreasevo7
18 mars 2008 · 353 Inlägg

hoppas någon som ska åka på sommardäck lägger sin bil på väg till elmia och sen inte får ut en kr på försäkringen! va en här nere istan som blev nekad ersättning från försäkringsbolaget för han körde sommardäck på vinterväglag!

PorscheJezzica
18 mars 2008 · 415 Inlägg

Suck! Ser ut som att pärlan blir kvar hemma om det helt plötsligt ska vara vinter! SUCK!!!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Tompha
18 mars 2008 · 16 Inlägg

Sommardäcken blire. får la hoppas på fint väder bara:)big_smile

bushmyra
18 mars 2008 · 782 Inlägg

Va f**n ni har hela sommaren på er att visa era snygga sommarfälgar ..Det är ju vinter fortfarande?? fattar inte hur ni tänker om mässan vore i december skulle ni kört med sommardäck då
??ta det säkra före det osäkra och kör med vinterpuckar..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
RockSolid
18 mars 2008 · 97 Inlägg

peegee skrev:

RockSolid skrev:
ja kör med vinter fram och sommar bak big_smile och kommer ha sommar däck runt om på om det inte är snö på lördag,, är en jävla massa snö nu iaf med det börjar smälta.. men jag kör ju avant så jag kommer att ha 2st vinter puckar med ifall att

Du vet säkert att det är hur olagligt som helst att ha olika fram och bak....men framförallt är det ju livsfarligt att ha det så då du kommer få skräck-upplevelser om du tvingas göra en hastig manöver... roll

Öhh jo jag vet ju det men så jävla menings löst att sätta på alla fyra för 1dag med snö det är ju till 99% torrt på vägarna här så därför kör jag med 2st vinter däck på drivande axel ifall jag måste någon stanns när dä ä snö.. men visst så kommer jag ju säkert köra fort med sommar däck bak på snö?roll eller inte

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Kia optima (2015)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Bonne_MazdaSpeed MazdaSpeed.se
18 mars 2008 · 174 Inlägg

Bonne_MazdaSpeed skrev:

RockSolid skrev:

peegee skrev:

Du vet säkert att det är hur olagligt som helst att ha olika fram och bak....men framförallt är det ju livsfarligt att ha det så då du kommer få skräck-upplevelser om du tvingas göra en hastig manöver... roll

Öhh jo jag vet ju det men så jävla menings löst att sätta på alla fyra för 1dag med snö det är ju till 99% torrt på vägarna här så därför kör jag med 2st vinter däck på drivande axel ifall jag måste någon stanns när dä ä snö.. men visst så kommer jag ju säkert köra fort med sommar däck bak på snö?roll eller inte

De måste ju egentligen vara helt onödigt kan ju inte göra så mycke nytta att bara ha vinterdäck fram och inte bak, man kan ju undra om de är lathet eller dumhet:)Sen finns de ju en regel som säger att man ska ha bäst däck bak men de verkar ju vara skitsamma i detta fall:)

chrno RE-雨宮
18 mars 2008 · 481 Inlägg

Beror väl fortfarande på om det är vinterväglag eller inte. Jag förstår inte dom som säger att man är idiot om man kör me sommardäck. Allt har ju med rådande omständigheter att göra. Den som kör med sommardäck när det är vinterväglag å andra sidan, borde ha ett fett kok stryk. Fine om personen i fråga kör av vägen själv. Men att ha nån dåre på vägen som inte kan få stopp, eller ha kontroll på sin bil med andra trafikanter inblandade i ekvationen kan inte ha alla hästar hemma.

RE-Amemiya Kitted FD3S
villon
18 mars 2008 · 684 Inlägg

Blir att plocka på vinterdäcken igen sad tack vare att jag har "folk" som ska åka med som inte vågar utan att man kör med vinterdäck. Sen är det ju ganska surt att få böta 1200 spänn pga att man kör med sommardäck när det är vinterväglag, kan slå vad om att polisen lär bötfälla många pga just det.

Ska ju desutom bli ett jävla oväder på fredag-lördag så.

Senast redigerat av villon (18 mars 2008)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang