Dom är väldigt uppmärksamma på hur nervös man är, ofta låtsas dom sitta och kolla i papper och skriva i protokollet för din uppkörning, medans dom samtidigt har stenkoll på dig.
Jag fick en f.d. militär som uppkörningslärare, han sade inte ett ljud knappt under hela rundan förrän vi var tillbaka på parkeringsplatsen, det var bara precis de nödvändigaste instruktionerna jag fick.
Gick inte att småprata med heller.
Och ja, min körlärare tog en lektion till att köra runt och lura in mig på alla enkelriktade gator från fel håll, stoppskyltar, förbudsskyltar, allt som var lätt att missa och lätt att bli lurad på.
Min uppkörning tog 60 minuter, och vi körde ut ur centrum, upp på E4an, söderut 2km, ingen trafik, tillbaka ner på landsväg, upp vid sjukhuset, in på en mycket lugn smågata och backa runt ett gathörn, sen fick jag direktiv om att själv hitta tillbaka till parkeringen där vi började, så var det klart.
Så bra tips.
1.Ha koll på säkerhetskollen innan du kör, ibland får du göra utvändig kontroll, invändig kontroll, ibland ingen alls.
2.Kolla backspeglar och sidospeglar och döda vinkel jäkligt noga. Detta är nog den vanligaste kuggningsanledningen. Även när du ska svänga in framför en lastbil på motorvägen, det kan ju finnas en motorcyklist framför.
3.Var inte nervös, det märker dom direkt.
4.Motorbromsa när du går ner från 90 till 70, det är tecken på bra planering. Se till att nå 70km innan skyltarna.
5.Eco-driving, från 2an till 4an, 3an till 5an... bara tänk på det.
6.Var uppmärksam på alla skyltar, se gärna till att kunna stan utan och innan.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet