Uppkörning-tips?

Roz-104 typ..eh..va?
23 april 2008 · 582 Inlägg

Tja!
Sprillans ny här på garaget big_smile. Jag gjorde uppskrivningen för någon vecka sen o den klarade jag bara fint, men nu börjar det även dra ihop sej till uppkörning. Är det någon som har lust att berätta lite för mej hur den går till? Vet i princip inget. Självklart gäller det ju att tänka på att följa reglerna wink, men är det något som dom är extra petiga med eller så? Nått som ni vet att många kuggar på?
Skulle vara bra om man fick nått tips så man vet vad man ska tänka extra mycket på smile

Ha de

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Patriiik
23 april 2008 · 134 Inlägg

Titta nooooooga o ofta i backspeglarna!
Och krocka inte wink

Roz-104 typ..eh..va?
23 april 2008 · 582 Inlägg

Tack tack smile. Synd att dom är så petiga med backspeglarna, det är det jag är sämst på nämligen hmm. Men men, det är ju trots allt tre veckor kvar så jag får försöka träna mej på det smile.
Hehe Patriiik tur du sa de där om att ja inte ska krocka för de tror ja nästan att ja hade glömt annars wink smile
Vet ni hur lång tid uppkörningen tar? Eller är det olika?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Patriiik
23 april 2008 · 134 Inlägg

Haha ja visst vare wink 
Men det är baar att överdriva när du ska kolla i backspeglarna,   bättre de smile
Så gjorde jag iaf.  den tar ca 30-40 min,   beror nog lite på.

Roz-104 typ..eh..va?
23 april 2008 · 582 Inlägg

Låter som att jag får ta o lägga lite tid på att öva in de här med backspeglarna smile. Men det ska väl gå att träna in det med wink, tack för hjälpen smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
BrEEze
23 april 2008 ·

kör som vanligt gjorde jag idag och jag klarade, var trevlig i bilen också sitt och prata smile

Ana
23 april 2008 · 3 Inlägg

Hallåj!
Jag har snaaaaart, väldigt snart uppkörning. Jag är nervös som alla andra. Speciellt för att det gick lite sämre idag på lektionen. sad
Det känns bra att jag är skickad av en trafikskola i alla fall.

Mitt enda bekymmer, eller det största, är att välja rätt fil! Är det någon som har tips eller råd när det gäller filer och filbyten?

Tack på förhand!

Mvh Anna

<i>Ta dagen som den kommer.</i> :)
Roz-104 typ..eh..va?
23 april 2008 · 582 Inlägg

Ana skrev:
Hallåj!
Jag har snaaaaart, väldigt snart uppkörning. Jag är nervös som alla andra. Speciellt för att det gick lite sämre idag på lektionen. sad
Det känns bra att jag är skickad av en trafikskola i alla fall.

Mitt enda bekymmer, eller det största, är att välja rätt fil! Är det någon som har tips eller råd när det gäller filer och filbyten?

Tack på förhand!

Mvh Anna

Förstår inte riktigt hur du menar med att välja rätt fil. Vad är det som är problemet med det tongue

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
TengarN
23 april 2008 · 98 Inlägg

Roz: En bra sak är att hålla koll på cyklister om man svänger av från en väg ska man kolla om det kommer nån cyklist så man inte kör på/ blir på körd av cyklisten.

Ana: Om man ska vänster ska man oftast ligga i vänsterfilen och om man ska höger eller rakt fram ligga i den högra filen. Vid filbyten ha koll på dödavinkeln sen blinka å speglar å sånt.

Renault Mégane Coupé "MaggaN" (1998)
tecnick
23 april 2008 · 11 Inlägg

Sam176 skrev:
Roz-104: Först vill jag säga välkommen här på Garaget.org. Jag hoppas du ska trivas här och har du frågor angående motorer och sånt så kan du bara fråga smile Grattis till teorin smile På uppkörningen går det till så att först så visar du ditt intyg från halkbanan och visar ditt leg smile Sen går du och inspektören till uppkörningsbilen och sätter er. Du börjar med säkerhetskontroll. Det kan vara till exempel bromsarna, mönsterdjup på däcken osv. Så kör du som vanligt och följer skyltarna. Inspektören kommer säga åt dig om du ska svänga höger eller vänster. Säger han/hon ingenting så fortsätter du rakt fram. Kom ihåg att inte vara nervös. Du kommer få backa, köra förbi rondeller, motorväg och självständig körning mot mål osv. Du måste vara uppmärksam både fram och bak, kolla mycket på backspeglarna för det är de väldigt petiga med. Hoppas du fick mitt tips smile Lycka till på uppkörningen smile Håller tummarna

//Sam

Hej Sam176

Vill inte klampa dig på tårna men tänkte fälla in en komentar om det du skrev att om Inspektören inte säger något så ska man köra rakt fram .

Men man måste vara vaksam på förbuds-skyltar ,att man inte får köra där vissa tider på dygnet t,ex osv.

Hoppas du inte tar illa upp MVH/Andreas

Volvo V70 (1999)
alexxe En gång till nu
23 april 2008 · 760 Inlägg

Gena alldrig över heldragna linjer även om dom typ några meter efter blir streckade (streckat får man ju köra över).. en miss som många gör. men ja klara mig woho tongue

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Martin 9-3 Fisketokig
23 april 2008 · 2 997 Inlägg

Överdriv dock inte med speglarna.

Kör avspänt och säkert. Kolla i speglarna metodiskt och rätt så du inte sitter och kollar hur som helst så det ser ut som du är förvirrad.

Vrid ordentligt på huvudet när du ska ur rondeller eller svänga.

Var inte osäker. Tänk inte så mycket på hur ni kommer åka, du kommer bli informerad i god tid vart ni ska och vilket moment du ska utföra.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
lewtan
24 april 2008 · 19 Inlägg

Ana skrev:
Hallåj!
Jag har snaaaaart, väldigt snart uppkörning. Jag är nervös som alla andra. Speciellt för att det gick lite sämre idag på lektionen. sad
Det känns bra att jag är skickad av en trafikskola i alla fall.

Mitt enda bekymmer, eller det största, är att välja rätt fil! Är det någon som har tips eller råd när det gäller filer och filbyten?

Tack på förhand!

Mvh Anna

Grundplaceringen är alltid till höger, men om du t.ex ligger i högerfilen i en rondell och vet att du måste byta fil direkt efter rondellen för att fortsätta rakt fram, placera dig till vänster direkt och gör uppkörningsmannen uppmärksam på det.

.
Joooni
24 april 2008 · 62 Inlägg

Haha jag fick en finne som jag fick köra upp med. Så vi satt och snackade finska hela tiden. Jag bor i haninge så jag fick köra motorvägen från farsta till haninge och tillbaka så var jag godkänd smile Men som sagt, var noga med speglarna.. gl

Senast redigerat av Joooni (24 april 2008)

Mortalis VW-nörd?
25 april 2008 · 4 332 Inlägg

Roz-104 skrev:
Tja!
Sprillans ny här på garaget big_smile. Jag gjorde uppskrivningen för någon vecka sen o den klarade jag bara fint, men nu börjar det även dra ihop sej till uppkörning. Är det någon som har lust att berätta lite för mej hur den går till? Vet i princip inget. Självklart gäller det ju att tänka på att följa reglerna wink, men är det något som dom är extra petiga med eller så? Nått som ni vet att många kuggar på?
Skulle vara bra om man fick nått tips så man vet vad man ska tänka extra mycket på smile

Ha de

Be om en "testuppkörning" på körskolan innan uppkörningen, gärna precis innan uppkörningen samma dag.
De vet vad man ska kolla efter...och så släpper nervositeten ungefär 0.2% hehe ne men känns bättre iaf.
Annars vet du la hur man kör bil hoppas ja, de kollar dom tongue

Smajly
25 april 2008 · 3 059 Inlägg

Ja kolla OFTA i speglarna..
Håll till höger när du ska svänga höger, håll till vänster när du ska vänster.. Ska du vänster så lägg dig nära mittlinjen, inte vid trottoarkanten på högersidan.. det brukar dom gnälla på.
Kör ni på t.ex. 90 landsväg och det kommer nått litet hus på nån av sidorna så släpp på gasen lite innan du kommer fram.. Det brukar dom kunna gnälla..
Om du kör t.ex. 70 eller 90 väg som blir 50 eller 70.. släpp gasen i god tid så att bilen kommer ner i 50 / 70 innan skyltarna, bromsa inte ner farten.
Tänk på den dära jedrans ECO drivingen dom börjat med nu.. Växla från 2'an till 4'an direkt.. 1'an ska du bara använda i en billängd eller två... enbart för att komma igång.

Sitt inte tyst som en mus hela körningen.. småprata lite med den du kör med.. om lite allt möjligt.. om hur dom t.ex. valde just uppkörning som yrke mm.mm... då brukar nervositeten släppa ganska snabbt.

Lycka till !!

Senast redigerat av Smajly (25 april 2008)

Linkan011
11 maj 2008 · 2 Inlägg

Hejsan smile också ny här på forumet!

Jag kör upp imorgon klockan 15:40 i Linköping vilket är en helt ny stad för mig samt i en bil jag aldrig kört Så är ganska nervös =P

Men blev inte mindre nervös när jag läste sam176's inlägg om att man ska ha med sig intyg från halkan?
Jag fick inget intyg? dom mailade de till VV sa dom.

Hoppas verkligen inte det är jag som virat till de sad

För övrigt känns det lite lungnare när man är lite förvarnad på vad dom kollar på då jag kör upp som privatist!

Mvh/Linkan

Mvh/
Linkan
Saab 900 "Aero" (1996)
FLindgren
11 maj 2008 · 5 089 Inlägg

du behöver inget intyg eller så, sånt ser dom i datorn. det ända du behöver tänka på är säkerheten när du kör. vad jag tycker så är det dom bryr sig mest om.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
MMT
13 maj 2008 · 1 Inlägg

Ja hej hej ny här ^^

Har uppkörning imorn och lite nervös som alla andra då brukar vara smile

Har en fråga som säkert är jättedum men jag ställer den ändå då min förra kontrollant kallade min säkerhetskontroll ett skämt!(för övrigt var han en surgubbe) haha big_smile

Alltså, den bil jag kommer köra upp med är en Saab 9-3, bifogar bild.
http://z.about.com/d/cars/1/0/J/j/gm_07saab93_dash.jpg

Till vänster om ratten, där man ställer in hel och halvljusen har jag lite problem med. Kanske inte syns så bra på bilden men det finns 5 olika lägen. Rakt uppåt är standard antar jag, det är då halvljuset..right? Sedan när helljuset ska på vred jag den längst till höger(vilket var fel enligt kontrollanten)när jag körde upp första gången. Vet att man drar spaken man blinkar med mot sig(inte som jag försökte göra första gången då jag försökte trycka den ifrån mig som man gör på en golf, haha) Jag blir bara inte klok på detta, något som jag vet egentligen är lätt, men då jag kör upp igen vill jag inte sitta och testa alla möjliga lägen, utan fixa det snabbt och smidigt.

så...lite hjälp skulle uppskattas big_smile

oh en sak till, när man kollar alla ljus, ska man då inte berätta högt för läraren om alla ljus och peka ut dem etc? När jag gjorde det förra gången suckade han och såg irriterad ut. Haha...so..just checkin ^^

Tack tack,
M

PaZZe
30 juli 2008 · 199 Inlägg

Har uppkörning i Uppsala imorgon. Är rätt nervös men det kommer nog försvinna när man sätter sig i bilen imorgon. Läste igenom allas inlägg , tack för alla som svarat! smile

/ Pascal

Nissan Skyline R33 GTR "Midnight Purple" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang