SNÄLLA SE HIT! Köpte bil från privatperson - motorhaveri efter 10 dagar! Hur gå tillväga??

absolutrobban Maskin Operatör
4 maj 2008 · 130 Inlägg

ekkin skrev:
Skulle också tippa på att de e nått med startmotorn eller elfel, kan vara så enkelt att det bara är en dålig kabel, hade de felet på en bil en gång, bilen ville inte starta på nyckeln men den gick att putta igång, visade sig att de bara va glapp i en kabel till startmotorn (upptäcktes såklart efter att man krånglat bort skiten) Att batteri lampan lyser kan ju vara nått med generatorn? Lycka till smile

Jag sätter en slant på att det är generatorn som har pajat, kan även vara detta..Har du provat att rulla igång bilen? vet att man inte ska göra det med en katalystor bilen men det kan vara värt ett försök startar den då och går ett tag och sedan dör igen så äre troligtvis ett elfel eller startmotorn,

Volvo S40 2,0T
bladhenator strävar efter det omöjliga
4 maj 2008 · 70 Inlägg

Va så för min kompis med en nissan 200sx .. Sa bara klick när han vred om nyckeln ... Kom fram till att han sprängt en kolv tongue

BMW 520D "Brukis" (2007)
kolvas
5 maj 2008 · 4 001 Inlägg

Har du provat att rulla igång bilen? vet att man inte ska göra det med en katalystor bilen

Varför skulle man inte rulla igång en bil med katalysator?
Det är bara en gammal myt om katalysatorer likaså att dom inte tål olja m.m...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Jetman
6 maj 2008 · 80 Inlägg

bladhenator skrev:
Va så för min kompis med en nissan 200sx .. Sa bara klick när han vred om nyckeln ... Kom fram till att han sprängt en kolv tongue

Är de oxå en Diesel?????
Ska väll försöka hålla oss till ämnet å inte dra diverse historier om annat????

De man inte har... å de man inte får....de gör man!!!!!
ohrn
6 maj 2008 · 2 Inlägg

Har du typ kollat å att ingen enkel sak som en säkring har gått tex? Men tror nog inte att det är något haveri, men ska inte säga nåt. Är inte så haj på alla nya bilarna :S

gamlingen
6 maj 2008 · 5 198 Inlägg

Jetman skrev:

bladhenator skrev:
Va så för min kompis med en nissan 200sx .. Sa bara klick när han vred om nyckeln ... Kom fram till att han sprängt en kolv tongue

Är de oxå en Diesel?????
Ska väll försöka hålla oss till ämnet å inte dra diverse historier om annat????

Historie berättare finns det gott om,, det skulle skrivas en bok om de

sir_daniel www.kudoz.se
6 maj 2008 · 3 802 Inlägg

nu är bilen så verkstad så spelar ingen roll att fundera på felet.
däremot vad jag hade gjort är:

* kolla säkringar
* byta batteri (ägaren redan gjort)
* kolla jordpunkter på generator och startmotor (och göra rent så man är säker att det är bra, slipa o skrapa fram ren metall)
* mäta soppa trycket
* ta loss startmotorn och köra den brevid bilen (så man vet att den fungerar)
* kontrollera drivremmen till dieselpumpen och kamremmen

om du nu har soppa fram samt startmotorn drar runt motorn så borde bilen starta, om det nu inte är mekaniskt haveri inne i motorn....

Senast redigerat av sir_daniel (6 maj 2008)

ljungberg_sthlm
6 maj 2008 · 5 Inlägg

Min Clio V6 som är till salu på blocket t ex har jag tecknat en försäkring på så den nya ägaren är säker om något skulle hända, känns skönt för en själv också om det skulle hända något allvarligt. En sådan försäkring kostar runt 2000 kr men är värd varenda krona.

Angående att konsumentverket skulle säga 6 månader kan man nog ta med en nypa salt. Vilken ägare som helst kan misshandla sönder en bil på en vecka. Var själv riktigt nervös när jag sålde min gamla RS4 att aggregaten skulle rasa på den, vilket kostar en slant. Men å andra sidan vet man ju inte heller hur den nya ägaren vårdar en bil. De kan ju ringa och säga att bilen rasat efter 1 månad medans de i själva verker kört skiten ur den.

Finns både oärliga människor bland både köpare och säljare tyvärr.

fred89 Mazda Über Alles
6 maj 2008 · 121 Inlägg

ett relä till insprutningen

snart på en väg nära dig
AstraClub
6 maj 2008 · 109 Inlägg

Volkswagen ringde idag och berättade att de hade gjort en första undersökning.

Som det ser ut nu så är det 99 % motorhaveri. Motorn går inte runt alls.

Orsaken till det vet de inte än men de såg att kamremmen är bytt förra månaden så de ringde till Volkswagen Borås där de bytte både kamremm + vattenpump o.s.v. och hörde med de.

Är det så att motorn pajja p.g.a. kamremmen så får verkstan stå för vartenda öre sa han till mig.

I värsta fall får jag stoppa in en begagnad motor.. kostar ca 20 000 hos de inklusive arbete.

Men det kan ju vända.. de håller på och undersöker det hela mer på "djupet" nu och jag kommer
förmodligen få besked fram till fredag nu. Vad som hänt och vems fel det var o.s.v.

Håller tummarna!

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!
E-30
6 maj 2008 · 1 050 Inlägg

AstraClub skrev:
Volkswagen ringde idag och berättade att de hade gjort en första undersökning.

Som det ser ut nu så är det 99 % motorhaveri. Motorn går inte runt alls.

Orsaken till det vet de inte än men de såg att kamremmen är bytt förra månaden så de ringde till Volkswagen Borås där de bytte både kamremm + vattenpump o.s.v. och hörde med de.

Är det så att motorn pajja p.g.a. kamremmen så får verkstan stå för vartenda öre sa han till mig.

I värsta fall får jag stoppa in en begagnad motor.. kostar ca 20 000 hos de inklusive arbete.

Men det kan ju vända.. de håller på och undersöker det hela mer på "djupet" nu och jag kommer
förmodligen få besked fram till fredag nu. Vad som hänt och vems fel det var o.s.v.

Håller tummarna!

Garanterat att det är verkstaden som klantat sig med remmen, varför skulle annars motorn haverera nyservad och allt?? Se för helskotta till att de inte får det till ditt fel? Du borde omgående fått besked om att remmen antingen gått av eller kuggat över. Allt hänger nu på vad mekanikern kokar ihop. Vem vet han kanske känner dem på verkstaden som klantat sig. Besök verkstaden där bilen är inlämnad och kräv besked om vad som hänt, kan de ej besvara den enkla frågan, så är det illa ställt med kompetensen. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Goffen Administratör
6 maj 2008 · 2 974 Inlägg

I regel går motorn att rubba även om kamremmen gått av/hoppat osv. När motorn sitter bäng fast tyder det mer på att den skurit pga att den kokat eller liknande......

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2008 · 13 749 Inlägg

Goffen skrev:
I regel går motorn att rubba även om kamremmen gått av/hoppat osv. När motorn sitter bäng fast tyder det mer på att den skurit pga att den kokat eller liknande......

jo man kan hoppas att stollarna på vag förstår att man kan testa att backa motorn för att se vad problemet är

iof ska man aldrig hoppas för mycket sista idioten är inte född ännu


tycker det är konstigt om motorn slår pallnit att
ni inte blev klistrade i vindrutan när den slog stopp smile

säkert en ventil som gått av och lagt sig i vägen rätt vanligt på dieslar som får kamremsras

har testat den varianten på en bubbla som motorn Tok skar

inte ens i 100 på torrasfalt och kopplingsuppsläpp på någon växel ville motorn rubba sig när vi sedan försökte boxera igång den men brett gick det




tror du endå ska vara glad att det bara kotsar 20K med beg motor och montering
saab tar typ 50K för motor och montering på sina kvalitets 9-5:or

värsta är att detta är till 99.99% ett fel som aldrig den gamla ägaren kunnat vetat om
så det blir nog svårt att få det rätt i tingsrätten vid en eventuell stämning
för ingen kan förutspå att motorn ska tokrasa
om inte alla stängt av hörapparaterna och inte hört stans fetaste lagerknack

Senast redigerat av Growe (7 maj 2008)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
olirc
7 maj 2008 · 245 Inlägg

Lider med dig AstraClub då jag själv vid mitt senaste bilköp visste om att kamremmen inte var bytt vid rekomenderad intervall så den körde man hem väldigt lugnt och sen fick den stå tills jag fick tag på en liten skuttverkstad som bytte det.

Får hoppas att det är kamremmen eller annan del som nyligen bytts på verkstad som har orsakat felet så du slipper att pynta ut med 20K.

g_b
7 maj 2008 · 100 Inlägg

de där låter äckligt bekant!
Körde av kamkedjan  på en merca jag hade förut, låter precis likadant som för dej.

Bilen bara dog, och det klickade om man försökte starta och det gick inte dra runt motorn.


Sen har kanske någon redan svarat på rättigheter osv vid bilköp men ja orkade inte läsa alla svar.

Hur som helst så
Det som först och främst gäller är vad ni har kommit överens om, och med det menas vad som står i kvittot, mao finns inget som heter i befintligt skick. Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav.

I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

-den inte är sådan som säljaren har sagt.

-säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.

-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.


Och om du måste betala 20k för en utbytesmotor så kan du alltså kräva att förra ägaren pyntar detta.

Problemet är väll bara att du måste bevisa att säljaren visste om felen när  han sålde bilen.Om killen inte är schysst försås och slantar det som du fått lägga ut, vilket borde bevisa att han är en ärlig säljare som inte visste om felet.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 maj 2008 · 13 749 Inlägg

g_b skrev:
de där låter äckligt bekant!
Körde av kamkedjan  på en merca jag hade förut, låter precis likadant som för dej.

Bilen bara dog, och det klickade om man försökte starta och det gick inte dra runt motorn.


Sen har kanske någon redan svarat på rättigheter osv vid bilköp men ja orkade inte läsa alla svar.

Hur som helst så
Det som först och främst gäller är vad ni har kommit överens om, och med det menas vad som står i kvittot, mao finns inget som heter i befintligt skick. Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav.

I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

-den inte är sådan som säljaren har sagt.

-säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.

-bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta.


Och om du måste betala 20k för en utbytesmotor så kan du alltså kräva att förra ägaren pyntar detta.

Problemet är väll bara att du måste bevisa att säljaren visste om felen när  han sålde bilen.Om killen inte är schysst försås och slantar det som du fått lägga ut, vilket borde bevisa att han är en ärlig säljare som inte visste om felet.

går omöjligt att bevisa att gamla ägaren visste om detta och jag betvivlar STARKT att han visst något om det utan bara en jävla oflyt tror jag


tycker oxå att det är märkligt att dom inte kan avgöra hurvida det är kamrems problem eller relaterat till kamrems bytet  det behöver man inte vara något snille för att se
för antingen har remmen kuggad och bör då vara rätt så slapp
eller så är den av eller kuggar fattas
sen kan det vara tex nedre remskivan som släppt och det bör synnas så fort man tar isär för kontroll

men ett kraftskaft och testa o rubba motorn åt båda hållen lär ge duktiga ledtrådar vart problemet är
för har en ventil kilat fast sig går det alltid att backa motorn en bit iallafall även dra med nyckel på kammen för att se om kamaxeln snurrar utan att veven vill snurra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
TurbOla Reservdansk
12 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Jag köpte ju min T-5R i mars, har kört en vända till göteborg och tillbaka, sen har det blivit några rundor på helgerna.

Får väl erkänna att det har blivit en del hårda starter, inte från stillastående, men duktiga accelerationer, och så.

Men så i maj, låg lugnt i 90 på landsvägen, när jag hörde hur det började knacka lite lågt. Stannade bilen, kollade olja och om något låg löst mot drivningen, och lyssnade. Trodde det var ventillyftarna.
Åker nu på en fet renovering, har inte kört mer än 200 mil max efter att jag köpt bilen...

Också surt, och blir retad av min far för detta. tongue

Men, nu blir den jävligt noggrant renoverad i motorn, med nya stakar, koppling, alla nya lager och packningar, ny vevaxel, nyrenoverad topp, och så kan man sova lugnt sen! big_smile

Här kostar bara materialet ca 20 000, utan arbete...

Senast redigerat av TurbOla (12 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
olirc
13 juni 2008 · 245 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag köpte ju min T-5R i mars, har kört en vända till göteborg och tillbaka, sen har det blivit några rundor på helgerna.

Får väl erkänna att det har blivit en del hårda starter, inte från stillastående, men duktiga accelerationer, och så.

Men så i maj, låg lugnt i 90 på landsvägen, när jag hörde hur det började knacka lite lågt. Stannade bilen, kollade olja och om något låg löst mot drivningen, och lyssnade. Trodde det var ventillyftarna.
Åker nu på en fet renovering, har inte kört mer än 200 mil max efter att jag köpt bilen...

Också surt, och blir retad av min far för detta. tongue

Men, nu blir den jävligt noggrant renoverad i motorn, med nya stakar, koppling, alla nya lager och packningar, ny vevaxel, nyrenoverad topp, och så kan man sova lugnt sen! big_smile

Här kostar bara materialet ca 20 000, utan arbete...

Tyvärr men så är det att köpa begagnat och själv har jag sålt min bil och den såldes i "bruksskick" vilket för en Opel betyder en del rost men då köparen fick den för ett mycket bra pris så har han inget att vinna på att gnälla vid ev upptäckta brister + att han inte visste vad ett trimchip är vilket kostade föregående ägare 4K och normalt minst 7K.

Pro_fxr jobbar påre
18 april 2009 · 751 Inlägg

lagen säger såhär... säljaren ska säga alla fel han VET, alltså du måste tro på va han säger.och sen ska du själv kolla efter div. fel. om du är okunnig så ska säljaren "om denne är kunnig om bilar eller dyligt" förklara för dig vissa grejer osv. "iprincip allt han vet". vad de gäller garranti från köp finns inte.. men har den varit in på verkstad så finns de garranti.alltså de är inte som de står ovan att de är förra ägaren som har garranti på kamremsbytet utan garrantin följer med bilen och med ägaren.

men som dom säger rä att du ska testa dra runt motorn, går den runt smärtfritt så äre nog inge motorras. och om jag ska vara ärlig så borde du hört ifall de blivit ett ras.om de nu inte är nå mindre i toppen eller dyligt..

varför batterilampan lös när bilen stannat är för att motorn inte går nåmer och den har slutat laddat.

kolla startspärren de lät vettigt tkr jag.

Audi A5 (2008)
Hermansson
18 april 2009 · 235 Inlägg

och varför lyfta denna tråd?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang