candyweiss skrev:
zleepy skrev:
candyweiss skrev:
Tyvärr sätter en del i helt för skarpa LED-lampor, ser ibland ut som halvljus bak, varken säkert eller snyggt.
Fast hellre att skylten syns än inte, samt dessa lyser ner på plåten, så om man misstolkar regplåtsbelysning för halvljus
så kanske man inte är så lämpad i trafiken

såna som har blåa, eller gröna lampor är ju mer osäkra än lite skarpa xenonvita dioder på regplåten

Jag kom ifatt en bil för ett par månader sedan när det var mörkt ute. Först var jag övertygad om att det var skarpa kritvita backljus som bländade mig, var riktigt nära på att stanna bilen och påpeka det för det var faktiskt trafikfarligt. Men det är kanske dags för mig att parkera förevigt efter som jag misstolkade ljuset som halvljus på långt håll.
Misstänker att om polisen sett det, hade bilen inte fått köra vidare, men vad vet jag som är en olämplig förare?
Jadu, kanske det kanske, jag vet då inte

jag har kört tung yrkestrafik senaste 20åren, körde nätter i 11år, och har aldrig störts av ett par lampor till regplåten,
aldrig heller när jag kört personbil, och då är mina bilar sänkta och låga (lägre än fordonen framför en)
så jag förstår inte hur man kan tycka att ett par lampor som lyser neråt, kan störa, eller t.om såna lampor som sitter så långt in på fordonet..
det är svårt att förväxla med ett par halvljus som sitter längre ut...
att sen polisen skulle agera så över ett par lampor som lyser upp en regplåt tror jag väl inte, skillnad om fordonet saknar p-ljus bak helt, eller kör med drl framtill enbart och släckt baktill, eller annat (sett mycket i mina dagar, även bilar nattetid som åker runt med pljus framtill enbart)
Kör försiktigt, och om du nu ser ett par ljus emot dig, så sakta ner så märker du om dom åker från dig, eller emot dig, det sistnämda, då är det värt att svänga undan

Trevlig helg!