Svårt att byta styrled på 740?

Joooni
3 juni 2008 · 62 Inlägg

Hej! Fick några anmärkningar på besiktningen idag. En var glapp på vänster yttre styrled, och då undrar jag om det är svårt att byta?


mvh

Bos
3 juni 2008 · 264 Inlägg

Svar:Nej

Volvo v70 (2008)
Joooni
3 juni 2008 · 62 Inlägg

Okej.. lust att förklara lite kort hur man går till väga? tongue

Fredrik89 Bilmekaniker
3 juni 2008 · 274 Inlägg

ta loss hjulet och mutern  till styrleden och skruva loss p-änden, gör sedan tvärtom. klart

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
marven
3 juni 2008 · 551 Inlägg

halå ja, de e en 740, vad är de som kan vara svårt o byta på den?

You can't B serious, oh K
Joooni
3 juni 2008 · 62 Inlägg

Okej.. kan testa o pilla lite och se om man kommer nån vart ;D

Marcus_89 Biltokig elektriker
3 juni 2008 · 3 352 Inlägg

Är du osäker kan du köpa en haynes bok om 740. Står det mesta i den. Finns t ex på biltema.

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
3 juni 2008 · 1 660 Inlägg

Har för mig att styrleden på de bilarna brukar vara en konisk kulbult. Brukar gå ganska lätt att få loss om man bankar på med en slägga från sidan på "armen" som kulbulten sitter genom. Alltså armen som är i samma enhet som styrspindeln.

Joooni
3 juni 2008 · 62 Inlägg

okej.. Ja den där boken kanske vore nåt med tanke på att man inte är allt för kunnig ^^

volvo_Tobias
3 juni 2008 · 687 Inlägg

lättast är det nog o ha en avdragare till den men ska nog gå ändå. Eller det kanske bara behövs på spindelleder?

Senast redigerat av volvo_Tobias (3 juni 2008)

Gulmun * Klåpare
4 juni 2008 · 1 718 Inlägg

Joooni skrev:
okej.. Ja den där boken kanske vore nåt med tanke på att man inte är allt för kunnig ^^

Jadå, den boken gör att man blir kunnig! big_smile Det är en god investering, boken är värd sin vikt i guld.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
Frippe1
4 juni 2008 · 116 Inlägg

man lossar FÖRST mellan styrstag o styrled (22 mm) sen lossar du mutter till styrled på hjulspindel(18 mm), bara o banka me släggan så lossar den..skiten ska ju ändå bytas så bara bruka måttligt me våld. tips kan vara att märka hur långt in styrleden va gängad på styrstag så inte toe vinkel blir helt åt helvette så man får skruva 20 varv sedan när man gör framvagnsinställning.

Frippe
Volvo 855R (1997)
antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
lättast är det nog o ha en avdragare till den men ska nog gå ändå. Eller det kanske bara behövs på spindelleder?

finns en alldeles utmärkt och billig avdragare, även denna på biltema:
http://www.biltema.se/products/product. … emId=82526

PS. denna funkar även på annat som kan behöva pressas ur.

antalpromille
4 juni 2008 · 38 Inlägg

Gulmun skrev:

Joooni skrev:
okej.. Ja den där boken kanske vore nåt med tanke på att man inte är allt för kunnig ^^

Jadå, den boken gör att man blir kunnig! big_smile Det är en god investering, boken är värd sin vikt i guld.

ursäkra OT men ja håller verkligen med, står ju allt från från hur man pumpar hjulen till hur man byter lager m.m. Perfekt skithusläsning för oss som gillar att förena nytt med nöje big_smile

blacken
4 juni 2008 ·

Skitlätt, var bara noga med att rengöra/smörja gängorna noga som muttern sitter på. Annars så kan muttern tjäla fast, och sedan så kan det bli kul när konan släpper..

Senast redigerat av blacken (4 juni 2008)

Joooni
4 juni 2008 · 62 Inlägg

Okej.. Var och köpte den där boken igår men problemet är väl att jag inte riktigt vet vad som är vad när det gäller styrsystemet överhuvudtaget. Jag får väl be nån som är lite mer kunnigare att ta en titt på det..

jerry885
15 juli 2009 · 77 Inlägg

Satt och pillade med det där idag, men jag kan fan inte få loss yttre styrleden från den andra leden tongue
den sitter fan som gjutet? hur ska jag bära mig åt?

epapower
15 juli 2009 · 593 Inlägg

jerry885 skrev:
Satt och pillade med det där idag, men jag kan fan inte få loss yttre styrleden från den andra leden tongue
den sitter fan som gjutet? hur ska jag bära mig åt?

Ända lösningen på det är nog att dra fram gassvetsen, inre-/ yttre styrled har en förmåga att sätta sig i varandra då det inte vart isär på ett tag..

Värm ordenligt på den yttre stryrleden och försökt sedan lossa den..

mvh

agadiffen
15 juli 2009 · 739 Inlägg

ja gas å värme sen en in i helvetes rörtång så löser det sig

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
jerry885
16 juli 2009 · 77 Inlägg

vilken tur att jag ändå ska svetsa i bilen imorrn då tongue ska testa detta, annars funkar det väl kanske med värmepistol också?
mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang