Köpråd Saab 9-5

Henke_K Helt nuts!
23 januari 2006 · 73 Inlägg

Vad ska man tänka på när man köper en 9-5a? Ska det vara kombi eller sedan? årsmodel? motor? Har länge tänkt på kombi men en sedan kostar ju mindre. Vanliga fel?
Alla svar är tacksamma.

MVH:Henke

---==EVOlution==---
Krooona Volvo frälst
23 januari 2006 · 51 Inlägg

hej!
ang 9-5
Alla turbo motorer, har en sjuka med oljepumpen som inte orkar pumpa runt oljan pga skit i silen i tråget, detta medför turbohaveri, så kolla om den släpper ut blå rök vid start, tecken på dålig turbo ju.
För att hitta en bil som är någolunda frisk så bör den har varit servad var 1000mil då hinner inte oljan bli så skitig..men om den körs med samma olja i 3000 mil så finns risk för dyra kostnader i längden.

Enklast för dej om du kollar på en bil är att kolla om blå rök kommer, och sen kan du skruva bort turbo röret o kolla om det är olja i det..
Om det är det ä turbon slut.


Detta fick jag lära mig när jag jobbade på saab verkstad.
Var med och bytte många turbo agg;)

Men fdör övrigt är saabarna grymt fina på vägen,särskilt AERO med 250 hk motorn..oj så skön o köra..!

Lycka till!

Volvo S60R Awd Flashgreen
Slim_Kim Arbetssökande lokförare
23 januari 2006 · 170 Inlägg

Kan inte så mkt om just saab men ja har hört att tändkasseterna brukar kunna strula, och sedan även att växellådorna inte är av allra högsta kvalitet, men om dt gäller alla saab modeller vet ja inte.
Och kombin tror ja nog dt finns mer styling till än sedan modellerna.
Lycka till me köpet iaf!!

To get old and wise, you have to be young and stupid!!
sveddan
23 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Köp 9000 aero istället så behöver du inte oroa dig smile

MrLila
23 januari 2006 · 355 Inlägg

sveddan skrev:
Köp 9000 aero istället så behöver du inte oroa dig smile

Kan bara hålla med.


Mvh Jonas

Mvh Jonas
NoIQ
23 januari 2006 · 69 Inlägg

köp saabstylings demobil.. den är bara såå läcker big_smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 januari 2006 · 2 972 Inlägg

Sedaner är ISKALLA, har en polare som försökt sälja sin sen Maj -05 (sänkt priser efter hand)... Brorsan jobbar på Bilpartner (Skånes Saab-dealer nr 1) och dom ger bara skambud på folk med 9-5 sedan som inbyte. Dom är svårsålda (för vettiga pengar)..

Detta ger dig två alternativ

1. Köp en kombi för de har sitt värde och är lättare att sälja den dag du vill byta.
2. Leta upp en desperat säljare till en 9-5 sedan i din smak - pruta som en tok och köp en rejäl bil billigt som tusan. Ska du ha den ett tag spelar det ju ingen roll, intresset för sedanerna kommer säkert stiga igen (om nu inte Saab kursar).

Lycka till!

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Pepe Ölbryggare
23 januari 2006 · 339 Inlägg

Allmänt kan väl sägas att en långmilare är värd mycket mer än man tror, just pga. att den i praktiken fått oljan bytt mycket oftare än en kortmilare. Om nu inte kortmilaren är servad där efter, men är den servad på saab var 2000 mil så är en långmilare oftast finare i motorn än kortmilarna.

Det är väl det ända direkta problemet med dom, att motorerna har en tendens till att ta lite stryk av för mycket stadskörning och korta resor. Men lyssna på motorn och kör bilen så märker man i stort sett om den är fin eller inte. Framvagn och sånt verkar klara sig riktigt bra med åren å milen..Rostskyddet är också väldigt bra..

Kombin har sitt värde som sagt, sedanen är billig, riktigt billig om det är en långmilare..
Lycka till!

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Redbull Moderator+
24 januari 2006 · 1 081 Inlägg

MrLila skrev:

sveddan skrev:
Köp 9000 aero istället så behöver du inte oroa dig smile

Kan bara hålla med.


Mvh Jonas

Kan bara inte hålla med.

Varför köpa en 20 år gammal modell för samma pengar? Sugen på att laga rost istället för att drabbas av oil sludge? Ptja alla har vi olika intressen wink

Mvh

Vem jag?
Stefan1973
24 januari 2006 · 305 Inlägg

Tycker 9000 är heltklart snyggare änn 9-5 (förlängd vectra platta av gammal modell)
Sedan skippa manuellalådan och 150 HK LTT motorn på 9-5  = mycket problem  Det är de som har lagat och bytts ut på löpande band

sattsa på en 9000 CSE eller A50  IMO

smile

Senast redigerat av Stefan1973 (24 januari 2006)

sveddan
24 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Redbull skrev:

MrLila skrev:

sveddan skrev:
Köp 9000 aero istället så behöver du inte oroa dig smile

Kan bara hålla med.


Mvh Jonas

Kan bara inte hålla med.

Varför köpa en 20 år gammal modell för samma pengar? Sugen på att laga rost istället för att drabbas av oil sludge? Ptja alla har vi olika intressen wink

Mvh

Finns ingen anledning att köpa en 20 år gammal bil, du vet väl att Saab 9000 tillverkades ända fram till 1997, sedan startade produktionen av 9-5. Dessvärre gjorde Saab förändringar i motorn vilket gjorde den mindre tillförlitlig och tålig än motorer från sena modeller av 9000, speciellt 2.3 liters med trionic 5.
Och rost får du leta efter på en helgalvad kaross...
Mvh

Redbull Moderator+
24 januari 2006 · 1 081 Inlägg

sveddan skrev:
Finns ingen anledning att köpa en 20 år gammal bil, du vet väl att Saab 9000 tillverkades ända fram till 1997, sedan startade produktionen av 9-5. Dessvärre gjorde Saab förändringar i motorn vilket gjorde den mindre tillförlitlig och tålig än motorer från sena modeller av 9000, speciellt 2.3 liters med trionic 5.
Och rost får du leta efter på en helgalvad kaross...
Mvh

Okej, så Saab 9-5 M06 tex är en tipp topp modern bil då med konstruktion som är jämförbar med nya modeller som utvecklats under 2006? Det spelar ingen roll när bilen är tillverkad och givetvis vet jag har 9000 tillverkades fram till 1997, men det gör endå inte kostruktionen ny och modern. Att B2x5 är sämre än B2x4 är jag också mycket väl medveten om, annars skulle jag knappast ha kolvar från B234 liggandes som väntar på att åka i min B235 motor.

Nåja, jag trodde du förstod att det jag menade är att man slipper ett problem och får andra. Jag har absolut inte något emot 9000, definitivt inget emot 9000 Aero riktigt fina bilar. Men det är endå en omodern bil.

Mvh

Vem jag?
Sharky
24 januari 2006 · 10 287 Inlägg

Kontenta:
Köp en 9-5 och tryck ner en 9000Aero-motor.

Eller...?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
JohnnyN Rutinerad medlem
24 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Här har du en relativt schysst 9-5 wink
http://www.blocket.se/vi/7125041.htm?ca=11_s

edit: ändrade bil till 9-5 tongue

Senast redigerat av calibra_nox (24 januari 2006)

Redbull Moderator+
24 januari 2006 · 1 081 Inlägg

Sharky skrev:
Kontenta:
Köp en 9-5 och tryck ner en 9000Aero-motor.

Eller...?

/Göran

Ja köpa en 9-5 och slänga i B2x4 block från 9000 alternativt enbart byta till kolvar/stakar från b2x4.

mvh

Vem jag?
sveddan
24 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Redbull skrev:

sveddan skrev:
Finns ingen anledning att köpa en 20 år gammal bil, du vet väl att Saab 9000 tillverkades ända fram till 1997, sedan startade produktionen av 9-5. Dessvärre gjorde Saab förändringar i motorn vilket gjorde den mindre tillförlitlig och tålig än motorer från sena modeller av 9000, speciellt 2.3 liters med trionic 5.
Och rost får du leta efter på en helgalvad kaross...
Mvh

Okej, så Saab 9-5 M06 tex är en tipp topp modern bil då med konstruktion som är jämförbar med nya modeller som utvecklats under 2006? Det spelar ingen roll när bilen är tillverkad och givetvis vet jag har 9000 tillverkades fram till 1997, men det gör endå inte kostruktionen ny och modern. Att B2x5 är sämre än B2x4 är jag också mycket väl medveten om, annars skulle jag knappast ha kolvar från B234 liggandes som väntar på att åka i min B235 motor.

Nåja, jag trodde du förstod att det jag menade är att man slipper ett problem och får andra. Jag har absolut inte något emot 9000, definitivt inget emot 9000 Aero riktigt fina bilar. Men det är endå en omodern bil.

Mvh

Men i sådana fall går det inte att definiera en "modern" bil, pga rådande naturliga orsaker. Anser du att en 9-5 från 2005 är en modern bil? Eller är modern och sofistikerad detsamma i bilbranchen?

Redbull Moderator+
24 januari 2006 · 1 081 Inlägg

sveddan skrev:
Men i sådana fall går det inte att definiera en "modern" bil, pga rådande naturliga orsaker. Anser du att en 9-5 från 2005 är en modern bil? Eller är modern och sofistikerad detsamma i bilbranchen?

Jag anser en 9-5a vara en mycket mer modern bil än 9000 vilken kanske är ganska naturligt då den ersatte just 9000.

mvh

Vem jag?
sveddan
24 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Jag håller med dig om att designen är mer modern och trendig på 9-5an, tyvärr lyckades jänkarna inte lika bra med att förbättra bilens motor och driftsäkerhet - det känns för mig väldigt omodernt.

Redbull Moderator+
24 januari 2006 · 1 081 Inlägg

sveddan skrev:
Jag håller med dig om att designen är mer modern och trendig på 9-5an, tyvärr lyckades jänkarna inte lika bra med att förbättra bilens motor och driftsäkerhet - det känns för mig väldigt omodernt.

Jag hade iofs för mig motorerna utvecklades i sverige. Sen att den blev sämre beror väl dock på miljöbestämelser och att motorn i 9-5an inte är lika skottsäker som B2x4 har jag väl knappast sagt emot?

Det finns ju dessutom mer saker på en bil än motorn som jag anser vara viktiga....

mvh

Vem jag?
sveddan
24 januari 2006 · 1 453 Inlägg

Redbull skrev:

sveddan skrev:
Jag håller med dig om att designen är mer modern och trendig på 9-5an, tyvärr lyckades jänkarna inte lika bra med att förbättra bilens motor och driftsäkerhet - det känns för mig väldigt omodernt.

Jag hade iofs för mig motorerna utvecklades i sverige. Sen att den blev sämre beror väl dock på miljöbestämelser och att motorn i 9-5an inte är lika skottsäker som B2x4 har jag väl knappast sagt emot?

Det finns ju dessutom mer saker på en bil än motorn som jag anser vara viktiga....

mvh

Säg det igen när du står och väntar på bärgaren en mörk vinterkväll smile Nä, skämt åsido, självklart finns fler betydelsefulla komponenter på en bil än bara motorn. Både 9-5 och 9000 är fina bilar med hög potential.
Vad tycker du om den moderna designen på årets 9-5?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang