Alla mc körare där ute. Vilken MC ska jag ha?

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 juli 2008 · 963 Inlägg

KHRacing skrev:

Instabil skrev:
Personligen skulle jag vilja höja ett varningens finger för 80 tals hojarna .!  Dom inte i närheten av stabila chassin, vissa har kraftiga voblingsproblem. Du bör inte använda en sån hoj hårt . Jag gjorde det med min CBX750 och haverarade motorn i 160blås.. 10 000 rpm på trean när den skar veven .!

Vad har överhuvudtaget vobblingsproblem med rasad motor att göra.

Kristian... fd: Honda Mekaniker

Det 'Instabil' beskriver är två skiljda saker. Först skriver han att de ofta har problem med vobbling och sedan att motorerna inte håller för hård körning. Han skriver inte att det föreligger ett samband mellan dessa.

Jag skulle kunna tänka mig att den vobblingen som upplevs med 80tals hojar kan vara att de har mindre vridstyvhet samt att en 25år gammal hoj troligtvis har känt på marken någongång.
Har dock inte personligen kört så gamla hojar men det är nog hårt att dra alla över en kam. Det borde ju dock ha hänt lite positivt ur körsynpunkt på 20-30år inom MC utveckling?

Meanstreaker
8 juli 2008 · 119 Inlägg

Vobblingsproblemen på äldre hojar kan många gånger avhjälpas genom att montera ett fjäderbensstag på framgaffeln. Förhindrar "stämgaffeleffekt" och höjer egenvinkelfrekvensen på gaffeln. Sen kan vobbling uppstå av andra skäl, men detta är en väldigt vanlig orsak...

Om man har en skenförsäkring kan de inte neka dig ersättning för personskada, men man kan räkna med förhöjd självrisk och vägran att ersätta skadorna på din egen hoj.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 juli 2008 · 963 Inlägg

Meanstreaker skrev:
Vobblingsproblemen på äldre hojar kan många gånger avhjälpas genom att montera ett fjäderbensstag på framgaffeln. Förhindrar "stämgaffeleffekt" och höjer egenvinkelfrekvensen på gaffeln. Sen kan vobbling uppstå av andra skäl, men detta är en väldigt vanlig orsak...

Om man har en skenförsäkring kan de inte neka dig ersättning för personskada, men man kan räkna med förhöjd självrisk och vägran att ersätta skadorna på din egen hoj.

Jag kan inte påstå att jag har några problem med vobbling men extra styvhet är ju aldrig fel. Hur/var på framgaffeln monterar man ett fjäderbensstag på en MC? Går det göra även på exempelvis ZX-9R -98 som jag har?

Meanstreaker
8 juli 2008 · 119 Inlägg

Du har säkert redan det, det är ju ett stag som går mellan fjäderbenen i höjd med framskärmen. Eftersom din hoj är så pass ny borde du redan ha detta, kolla under framskärmen...

blacken
8 juli 2008 ·

TCG skrev:

Meanstreaker skrev:
Vobblingsproblemen på äldre hojar kan många gånger avhjälpas genom att montera ett fjäderbensstag på framgaffeln. Förhindrar "stämgaffeleffekt" och höjer egenvinkelfrekvensen på gaffeln. Sen kan vobbling uppstå av andra skäl, men detta är en väldigt vanlig orsak...

Om man har en skenförsäkring kan de inte neka dig ersättning för personskada, men man kan räkna med förhöjd självrisk och vägran att ersätta skadorna på din egen hoj.

Jag kan inte påstå att jag har några problem med vobbling men extra styvhet är ju aldrig fel. Hur/var på framgaffeln monterar man ett fjäderbensstag på en MC? Går det göra även på exempelvis ZX-9R -98 som jag har?

Innan du petar dit  ett wobbeljärn så kan du byta till i lite tjockare olja i benen, se om gaffelfjädrarna behövs bytas, kolla bussningarna eventuellt byta dom, kolla styrlagret att det har rätt förspänning, Att framdäcket har rätt dimension,  att framhjulslagren är ok, se även över svingarmslagringarna, bakre stötdämpare, bakhjulslagren, och om det behövs sätta på en styrdämpare..

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 juli 2008 · 963 Inlägg

blacken skrev:

TCG skrev:

Meanstreaker skrev:
Vobblingsproblemen på äldre hojar kan många gånger avhjälpas genom att montera ett fjäderbensstag på framgaffeln. Förhindrar "stämgaffeleffekt" och höjer egenvinkelfrekvensen på gaffeln. Sen kan vobbling uppstå av andra skäl, men detta är en väldigt vanlig orsak...

Om man har en skenförsäkring kan de inte neka dig ersättning för personskada, men man kan räkna med förhöjd självrisk och vägran att ersätta skadorna på din egen hoj.

Jag kan inte påstå att jag har några problem med vobbling men extra styvhet är ju aldrig fel. Hur/var på framgaffeln monterar man ett fjäderbensstag på en MC? Går det göra även på exempelvis ZX-9R -98 som jag har?

Innan du petar dit  ett wobbeljärn så kan du byta till i lite tjockare olja i benen, se om gaffelfjädrarna behövs bytas, kolla bussningarna eventuellt byta dom, kolla styrlagret att det har rätt förspänning, Att framdäcket har rätt dimension,  att framhjulslagren är ok, se även över svingarmslagringarna, bakre stötdämpare, bakhjulslagren, och om det behövs sätta på en styrdämpare..

Tack för tipsen! Har inga problem med hojen idag men allt går ju att förbättra... smile
Nu har jag lite punkter att bocka av... Hojen har ju gått ca.3600 så det börjar kanske bli dags att se över lite bussningar m.m.?
Tips på var man köper styrdämpare? (känns som en bra idé om man tänker köra snabbt samt på bakhjulet?)

blacken
8 juli 2008 ·

TCG skrev:

blacken skrev:

TCG skrev:

Jag kan inte påstå att jag har några problem med vobbling men extra styvhet är ju aldrig fel. Hur/var på framgaffeln monterar man ett fjäderbensstag på en MC? Går det göra även på exempelvis ZX-9R -98 som jag har?

Innan du petar dit  ett wobbeljärn så kan du byta till i lite tjockare olja i benen, se om gaffelfjädrarna behövs bytas, kolla bussningarna eventuellt byta dom, kolla styrlagret att det har rätt förspänning, Att framdäcket har rätt dimension,  att framhjulslagren är ok, se även över svingarmslagringarna, bakre stötdämpare, bakhjulslagren, och om det behövs sätta på en styrdämpare..

Tack för tipsen! Har inga problem med hojen idag men allt går ju att förbättra... smile
Nu har jag lite punkter att bocka av... Hojen har ju gått ca.3600 så det börjar kanske bli dags att se över lite bussningar m.m.?
Tips på var man köper styrdämpare? (känns som en bra idé om man tänker köra snabbt samt på bakhjulet?)

http://www.spinnin-wheel.se/
Prova där..

Smiley Legitimerad Lamphållare
8 juli 2008 · 369 Inlägg

KHRacing skrev:

TCG skrev:

Smiley skrev:
ifall vi säger att man kör en r1 som e registread på 55kw sen krashar man så hojen blir skrot, försäkringsbolaget tar in hojen för att bedöma skadorna osv och ser sedan att den är ostrypt, vad händer då? då kan dom väl neka en ersättning till en ny hoj?

Javisst kan de göra det, det är nog tom. ganska troligt att de gör det om du totalkvaddar hojen. Om det bara handlar om reparation så är det mindre troligt men ändå en risk.

Man brukar få en dubblad/tripplad självrisk i de flesta fall.

Då ere ju inte ens värt att man fuskar me försäkringen... bättre o köpa en mindre hoj isåfall o trimma den ifall man tycker att 110-120hk är för lite på 250-300kg

" köpa nytt och köpa nytt... här på landet bygger vi om så att de passar! "
Martin031 Straight G!
8 juli 2008 · 104 Inlägg

cbr lr r6 smile

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
8 juli 2008 · 963 Inlägg

Smiley skrev:

KHRacing skrev:

TCG skrev:

Javisst kan de göra det, det är nog tom. ganska troligt att de gör det om du totalkvaddar hojen. Om det bara handlar om reparation så är det mindre troligt men ändå en risk.

Man brukar få en dubblad/tripplad självrisk i de flesta fall.

Då ere ju inte ens värt att man fuskar me försäkringen... bättre o köpa en mindre hoj isåfall o trimma den ifall man tycker att 110-120hk är för lite på 250-300kg

Man vill snabbt ha mer, tycker mina 140+Hk / 183Kg är lite för lite redan. Pris/prestanda är dock helt ok på den tycker jag. Betalar ca.6000.-/år halvförsäkring.

Slash Saabifierad
18 september 2010 · 2 026 Inlägg

Trevligt trådlyft roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang