Hur mycket bränsle drar en dieselvärmare?

dabby född blåvit
15 december 2008 · 624 Inlägg

Drönirettab skrev:
Med tanke på hur effektiva de är så räcker det ju med tex 30 minuter fastän det är 15-20 minusgrader ute, då får man försöka komma ihåg att bara ha dem igång den tiden som mest.

Man får dock inte glömma bort att batteriet ändå blir en del urladdat genom att kupéfläkten tar den mesta strömmen, n0sferatu skrev att läge 2 på en 5-stegs fläkt räcker till och då är det klart onödigt att ha högre hastighet tycker jag. Batteriet blir ju bara ännu mer urladdat då. smile

Jag tycker att såna här saker gott kan jämföras med en bilstereoanoläggning som används med motorn avslagen, därför tycker jag att man gärna bör underhållsladda batteriet någon gång då och då så att det inte blir långvarigt djupurladdat.

Det luriga med att ha en fullt uppvärmd motor är att eftersom den går ganska lätt att starta så märker man inte hur pass urladdat batteriet egentligen är, därför kan man köra omkring med ett halvtaskigt batteri under en lång tid och då tar det mycket stryk. Det sulfaterar och tappar kapacitet, dessutom kan det frysa sönder om det är ordentligt urladdat.

Nu låter det kanske på mig som att en bränslevärmare bara innebär krångel, men det är inte så jag menar. Jag ger bara förslag på hur man undviker att få batterikrångel genom att på ett enkelt sätt sköta om batteriet, något som egentligen alla bilägare bör tänka på speciellt när man har nödvändig utrustning som drar ström när motorn är avslagen. smile

Men hördudu är det inte så att batteriet laddas upp ganska bra igen vid körning?
Tänker främst på mig själv som kör åtminstone någon mil varje morgon, efter nyår kommer det bli 2-3mil till första stopp på mornarna.

En genuin fråga det här för jag vet inte alls hur det fungerar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang