2466
Sök

Volvo V40 lr S40 lr S70

12 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
tjena jag har ett litet dilemma här...

Har kollat runt efter en bra pendlarbil det måste dock även vara automat för kärringen kör sönder lådan annars...

Vilken utav modellerna rekommenderar ni? V40 å S40 har ju samma motorer men det jag först å främst e ute efter e nån soppa snål motor.

Och S70 vet jag så jävla lite av ... Finns den i nån variant som oxå e soppa snål måntro?
E riktigt tacksam för svar

Mvh
Johan

417 Inlägg
23 juli 2008
1,8 liters motorn ska visst vara rätt snål. Sitter ju en Mitsubishi-fyra i dom (vissa årsmodeller). Annars är Volvo-bilar över lag rätt törstiga. Själv så kör jag V40 Turbodiesel i jobbet, som e toksnål! Men vet ej om de finns med automat så jag får rekommendera 1,8:an.... (S/V40)

Läs även här----->> http://forum.lazzat.se/printthread.php?t=5884  mer åsikter om GDI-motorn...

mvh/Jocke

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 juli 2008
KÖPT INTE 1.8 gdi (s40)...mitsubishimotor å renault växelåda... de kan inte gå mer åt helvete..ska du ha något som dricker hyfsat lite å som inte kostar multum å laga så skulle jag valt en 2.0t ....s40 turbomodellerna är de bättre kvalisort på å dom är mer genomtänkta...dom brukar rulla på skitfint å drar väl 0.7-0.9 beroende på vem som kör... en s70 brukar man inte kunna få ner så lågt..

Biltokig
870 Inlägg
23 juli 2008
Säger samma som Xuri... köp för allt i världen INTE 1.8an!!!! Vet ett flertal personer som haft mängder med skumma & dyra fel på den... För en arbetskompis tex. kunde volvoverkstan inte ens hitta felet på hans bil, och de kunde inte heller svara på ifall det var mitsubishimotorn eller inte för det kunde de inte se påstod dem hmm

Jag skulle sträcka mig så långt som att säga köp inte s/v40, säger inte att alla har problem med sina sådana men det verkar vara ett osäkert kort efter att ha hört om alla skumma problem... Känner 5pers med s/v40 och bara en utav dem har gått utan större fel, andra har haft fel som strålkastare som helt plötsligt faller i bitar, säkerhetsbälten som går av, motorn dör spontant utan förvarning, motorn saknar ibland tomgång, går orent, läcker, skrammel från olika delar av inredningen & div karossdelar, instrumenthuset lägger av, ac:n funkar ibland & ibland inte osv.
Så jag skulle säga att S70 är ett betydligt säkrare kort att köpa! sen om den finns med nåt bensinsnålt alternativ vet jag inte dock.

Om du vill ha ett alternativ till s40n och inte helt har snöat in totalt på dessa modeller så tycker jag du skall gå och provköra en 9-3 2.0t... Bra kvalitet, bekväm vid långfärd & hyfsat snål! Dessutom ligger de grymt till i pris nu för tiden...
Senast redigerat av Mr_Gear (23 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

1 722 Inlägg
23 juli 2008
Jaså våran v40 2.0t 2001 , har nu rullat snart 20tusen mil och vi har då aldrig haft nått problem ....

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Sir Real
390 Inlägg
23 juli 2008
Min v40 har rullat 10.000 och inte haft några problem med den alls går att köra snålt också smile

1 079 Inlägg
23 juli 2008
En släkting har en V40 1,8i. Visserligen har den bara gått runt 8000 mil men det har aldrig varit några problem varken motor eller bil.

S70 är ju en "riktig" Volvo medan V40 och S40 är en Mitsubishi. Tänk på det också, reparationerna kan bli många på mitsuvolvon om man inte sköter den noggrant osv.

Soppaförbrukningen är ju högre på en S70, men det kan du möjligtvis spara in genom att köpa en S70 2.0, dvs import 125 hk. Den drar inte lika mycket som de svensksålda alternativen.
Senast redigerat av Syst3m (23 juli 2008)

12 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Är väldigt tacksam för dom svaren jag har fått, och det kommer inte bli någon 1.8 liters motor iaf, ska även ta en titt på saab 9-3 2.0t. Det som har varit lockande me s40/v40 e ju att man får en någorlunda fin för 25-35k. Fanns det en annan 1.8 i i v40 eller? Med tankep å att du skrev --> KÖPT INTE 1.8 gdi (s40)...

796 Inlägg
23 juli 2008
s70n 140 hk med automat vet jag att den går att köra på ca 0,75 l/milen

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

Prisjägare
238 Inlägg
23 juli 2008
Nu får ni ju en att bli lite sådär nervös... Har en s40 1,8 -96 som har gått ca 24,4 och den fungerar bra hittils.

Största reparationer har varit bromsarna (förra ägaren, som för övrigt är vän till mig), bromsrören (*** att de inte kan trycka på vettiga från början) och ett mindre oljeläckage på växellådan.

4 824 Inlägg
23 juli 2008
Det är inte den vanliga 1,8 som det är massa problem med utan 1,8i alltså GDI motorn, en på jobbet köpte en sån begegnad på firma och efter bara nån vecka då rasade den så jag fick lämna tillbaka den och köpte en V70 istället.

Jag hade själv en S40 2,0 ´98 för snart 8 år sedan och dom går rätt ok för den är ju på 136Hk och gick att köra hyffsat snålt om jag inte minns fel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Blivande lastbilscaffis
134 Inlägg
23 juli 2008
volvo v40 2,0 t är den billagste av dem på grund av sin lätt trycks turbo våran brukar ligga på 0,98 liter/ milen

Blivande lastbilscaffis

Biltokig
870 Inlägg
23 juli 2008
volvo_92 skrev:
volvo v40 2,0 t är den billagste av dem på grund av sin lätt trycks turbo våran brukar ligga på 0,98 liter/ milen

om det är blandad körning är väl det rätt mycket för en 2.0a? hmm

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Sir Real
390 Inlägg
23 juli 2008
volvo_92 skrev:

då måste du ha tung fot min brukar ligga 0,85 och 0,93 när jag är mer gasglad

Prisjägare
238 Inlägg
23 juli 2008
Christian S skrev:
Det är inte den vanliga 1,8 som det är massa problem med utan 1,8i alltså GDI motorn, en på jobbet köpte en sån begegnad på firma och efter bara nån vecka då rasade den så jag fick lämna tillbaka den och köpte en V70 istället.

Jag hade själv en S40 2,0 ´98 för snart 8 år sedan och dom går rätt ok för den är ju på 136Hk och gick att köra hyffsat snålt om jag inte minns fel.

Aaa *puh*

Aja, jag brukar ligga på drygt 0,8 när jag kör mina småsträckor (väldigt blandad körning då...). Kör man hyfsat snällt så går det lätt att få ner det, men får man för sig att trycka på lite mer (hrm, hur mycket nytta det nu gör...) så super den upp soppan rätt snabbt.
Senast redigerat av Zahak (23 juli 2008)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
23 juli 2008
Det är en brutal skillnad mellan v/s 70 och s/v 40 allmänt så känns v/s 70 mer påkostad både maskinelt och interiör och exteriör vi har en 99 V70 -T5  och mormor har en S40. V70 känns mer Volvo helt enkelt.

Lycka till med köpet vad du än väljer!! smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

12 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
hehe tack igen för alla svar, har varit å kollat runt men utbudet vart inte så stort. Då kommer ännu en fråga en volvo s70 med 2 liters motorn om den e törstig eller inte tongue

796 Inlägg
23 juli 2008
Bumbii skrev:
hehe tack igen för alla svar, har varit å kollat runt men utbudet vart inte så stort. Då kommer ännu en fråga en volvo s70 med 2 liters motorn om den e törstig eller inte tongue

Det är nog ingen jätteskillnad om man jämför mellan den som ligger på 126 hk(den med 2 liters motorn) och 140 hk:aren.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

741 Inlägg
23 juli 2008
Har alltid hatat plast v/s40in, sjukt tråkigare inredning får man leta efter.. Köp en S70 dom är grymt snygga och fräscha och drar väl knappt märkbart mer än en s40?

2 638 Inlägg
23 juli 2008
Har en s40 2,0t 163hk 03:a, dock mycket nyare än du tänkt dig men kan absolut rekomendera dig att köpa en s/v40.

Har inte haft några problem med min, rullar som en klocka. Bekväma, sköna stolar m.m. Sen det där med inredningen är ju en smaksak, tycker att den är snygg och funktionell wink

Bränsleförbrukningen ligger på ca 0,8l/mil om man kör lunga pendlarmil i ca 100km/h. Vid lite mera gasglad körning ligger den på ca 0,85-0,9l/mil. Var till öland i förra helgen, då drog den 0,72l/mil smile och det får ju anses som bra för en bil i denna klassen tycker jag iallafall.

Lycka till med bilköpet och hoppas att jag kunde hjälpa till lite grann iallafall.

Sök