köpråd: Saab 9-5 Aero VS volvo V70 T5...?

Bjork OEM <3
26 juli 2008 · 6 957 Inlägg

Den eviga kampen mellan Volvo vs. Saab, Saab vs. Volvo tongue

Som tidigare nämndes, pröva båda än att bli påverkad av oss märkesbögar wink

OEM <3
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
26 juli 2008 · 1 874 Inlägg

Greatsnyggo skrev:
Din kan sitta och argumentera  dig blå i skallen , för dig finns de bara en väg och de är VOLVO....lollollol

Jag är  uppvuxen med volvo  ifrån 1,2,3,7,9 v70 serien farsan är  volvo fantast... idag har han en v 70N 2.4 170 hk 2006....TRÅKIGARE bil får man leta efter skulle inte ens ta i den med tång om så ja fick den kastad efter mig lollol
ja är inte saab älskare och hata alla andra bilar , ja har  ägt lite av varje eller ja allt utom en volvo kanske av den anleding att ja vuxit upp med det. Men som sagt alla  tycker olika bara inse Annars skulle de bara finnas en bil:D

Jag tycker du ska ta och provköra  bägge bilarna sedan köper du den DU vill ha alla har sina  för och nackdelar så är de:Ptongue

Haha. Nej då. Inte alls. Det finns många andra bilar. Men å andra sidan så frågade han om han
skulle ha en Saab eller en Volvo. Och då är mitt svar givet. Jag försöker att argumentera för fördelarna,
så som jag ser dom. Så självklart finns det andra vägar än Volvo.

Vilket sammanträffande. Jag är också uppvuxen med Volvo och har en farsa som är biltokig. Det
bör dessutom nämnas att han ägde/pysslade lika mycket med Saabar. Så där har jag lite erfarenhet
också. Du får gärna argumentera varför du inte skulle vilja ta i V70N ens med tång...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
26 juli 2008 · 1 874 Inlägg

Så jävla komiskt att alla som säger att du ska välja en Saab är Saab-galningar själv,
ungefär som att alla som väljer Volvon äger en Volvo. big_smile Jag ska ju egentligen inte säga
något eftersom att jag äger en V70 själv. Men jag har mer erfarenhet än så! big_smile

Mr_Gear Biltokig
27 juli 2008 · 870 Inlägg

Jag tycker det är komiskt hur alla går igång och pratar om att "den är snygg och den är ful, den är mycket trevligare inuti osv osv." Detta är inte objektivt! det handlar bara om smak, för att ta ett exempel så är det så att jag tycker komforten i 9-5an är betydligt bättre än vad den är i V70n, samtidigt som inredningen i v70 är riktigt lågkvalitativ, allt är glappigt i känslan och knirrar och har sig. 9-5an har lite mer monotont färgad inredning men känns betydligt mer "rejäl"
Det var min åsikt, jag vet att många i denna tråden har en annan - nu låter vi honom själv ta reda på vilken han tycker är bekvämast & snyggast då det är en fråga om smak.

Saaben är snabbare än volvon på trådskaparens premisser(steg1) även om jag avråder från att köra på bsr´s trim när det gäller saab. (Funkar säkert men finns bättre i detta landet!)
Volvons manuella håller bättre än saabens manuella, detta är dock inte särskilt vesäntligt i detta fallet då hållbarheten inte är något problem förrän med betydligt mer effekt än trådskaparen eftersträvar(förutsatt att man inte växlar som en babian)
V70n är allmänt mera "åka-bil" än 9-5an, lite mer avslappnad känsla i ratten mot i 9-5an där den är lite mera känsla och liv i, vilket för övrigt gäller bilarnas körkänsla i allmänhet så är saaben mera köra och volvon mera åka. - också en fråga om vad trådskaparen själv tycker känns bäst.

Vad blir då slutsatsen? jo, du måste själv ut och testa för att känna skillnaden och komma på vilken som passar din körstil och smak bäst.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 juli 2008 · 1 874 Inlägg

...Dock vore det intressant om det kom någon som inte äger varken Saab eller
Volvo, med sina åsikter. För hittills har det nog mest bara varit sådant "jag föredrar
detta bilmärket, för att jag äger en sådan själv"... wink

Stoffe Verkmästare
27 juli 2008 · 97 Inlägg

Visst är det mycket tyckande baserat på egen smak i denna tråden och just därför måste trådskaparen själv provköra bilarna i fråga.

Personligen hade jag valt Saaben utan att blinka. Jobbar ändå som verkmästare på en Volvoverkstad. Visst är Volvo bra bilar, men tråkigare Svenssonvagn får man ju leta efter. Kvalitén är ungefär lika i de båda så där kan det kvitta.
Men det är allmänt känt att Volvo åker man, Saab kör man. Precis som någon skrev så är Volvon som att sitta hemma i soffan och ärligt talat, vem fan vill sitta i en säckig soffa när man ska försöka köra bil, speciellt lite sportigt roligt?
Nä, tacka vet jag Saabs stolar, som precis som Volvo fått pris för bästa stolarna, men det är två helt olika stolar. Man sitter bra i båda, men vilka man gillar bäst är upp till var och ens kropp och hur man tänkt använda bilen.
Samma med körkänslan. Volvon är diskret och kamouflerande. Man såsar fram och njuter av åkturen. Medans Saaben känns lite yvigare, sportigare och mer förmedlande. Den person som vill såsa fram njuter av Volvon, men tycker Saaben känns ostabil och obekväm. Den som vill köra lite sportigt tycker Volvon känns gubbe.
Vad gäller effekten ger Volvon ett jämnare drag, vilket kan va smidigt om man bara vill ta sig från A till B utan att växla ner och känna hur turbon sparkar dig i arslet. Saaben har sämre bottenregister, men är desto roligare när man varvar den.
Vad gäller design, inre och yttre så är det verkligen en fråga om personlig smak och min åsikt är att Saaben vinner en jordskredsseger.

Men det jag framför allt stör mig på i en Volvo är att hur jag än försöker ställa luftblåsen så drar det. Aldrig samma problem i en Saab.

Sen är min uppfattning att en Saab går något snålare. Säljaren på mitt jobb bekräftar det. Han kör aldrig sina tjänstebilar under litern.

Hamilton
27 juli 2008 · 8 864 Inlägg

Köp dig en SAAB 9-5 Aero

Fotograf på tierpidag.se
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 juli 2008 · 1 874 Inlägg

Stoffe: Jävligt bra inlägg faktiskt. Trots att du väljer helt tvärt om, så håller jag ändå med dig.
Många verkar tycka att Volvo är en gubb-bil. Jag har faktiskt fått den kommentaren en del, på jobbet.
Men å andra sidan så är det upp till var och en. Hade Saab haft finare tyg/skinn på sina stolar, finare
inredning/mätare etc, samt skippat den asfula bakrutan på kombin, så hade Saab varit ett alternativ
även för mig. Men tyvärr (får jag väl kanske säga) så är jag väldigt utseende-fixerad vad gäller ratt,
inredning, stolar, stereo etc.

Mr_Gear Biltokig
27 juli 2008 · 870 Inlägg

GO Stoffe cool helt rätt, har precis samma uppfattning om dem efter att ha kört båda...

Så nu har alla vi märkesbögar gett våran åsikt, vissa av oss många gånger om... roll Så nu väntar vi ivrigt på trådskaparens recension efter att ha provkört en av varje cool eller kanske rent utav köpt en? wink

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
-Kotten- www.drcljusdal.se
27 juli 2008 · 679 Inlägg

då jag ägt både saab och volvo så säger jag Volvo alla gånger. visst saaben är rolig mellan 90-150km/t men ack vilket skit till bil enligt mig då. då jag bara haft massa problem med min

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Greatsnyggo saabtok
27 juli 2008 · 1 306 Inlägg

-Kotten- skrev:
då jag ägt både saab och volvo så säger jag Volvo alla gånger. visst saaben är rolig mellan 90-150km/t men ack vilket skit till bil enligt mig då. då jag bara haft massa problem med min

Otur kan man ha med alla bilar oavsett märke specielt  när de blir till åren tongue

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Joo
27 juli 2008 · 741 Inlägg

Själv så skulle jag valt 95 Aeron alla dagar.. Men jag tror att Volvon kommer hålla bättre än vad Saaben kommer göra, men det man alltid hör.. Volvo = hållbarhet.. Saaben = Körglädje..

Sedan så är volvon så tråkig i sitt register, fattar inte hur volvo gör då dem beteér sig så lugnt fast den ligger inne med så pass mycket hk som en T5 eller R har jämförts med en Aero.. Och det har ju också nämnts flertalet gånger i olika motorprogram att volvon är försiktig..

Tiderna 100-150 med steg 3 på volvon var ju skrämmande dåligt för 319 hk..

Men hade vi pratat om en v70R och en Aero så hade jag tagit volvon bara för 4 hjulsdriften smile

Senast redigerat av Joo (27 juli 2008)

sandzoo
27 juli 2008 · 2 071 Inlägg

jo de blev mycket diskusion big_smile här wink tack för alla svar o tipps.. tongue ska o testa en saab 9-5 aero på tisdagen.. då kommer jag säga vilken bil de blir som köps big_smile håll tummarna alla nu tongue

Sandzoo i da house
-Kotten- www.drcljusdal.se
28 juli 2008 · 679 Inlägg

Joo skrev:
Själv så skulle jag valt 95 Aeron alla dagar.. Men jag tror att Volvon kommer hålla bättre än vad Saaben kommer göra, men det man alltid hör.. Volvo = hållbarhet.. Saaben = Körglädje..

Sedan så är volvon så tråkig i sitt register, fattar inte hur volvo gör då dem beteér sig så lugnt fast den ligger inne med så pass mycket hk som en T5 eller R har jämförts med en Aero.. Och det har ju också nämnts flertalet gånger i olika motorprogram att volvon är försiktig..

Tiderna 100-150 med steg 3 på volvon var ju skrämmande dåligt för 319 hk..

Men hade vi pratat om en v70R och en Aero så hade jag tagit volvon bara för 4 hjulsdriften smile

kan bara hålla med. Aeron är bra mycket roligare som bil. och som jag sa innan mellan 90-150 så finns det inte många famlijebilar som slår saaben på fingrana (räknar då inte med 1milles Rs6or och sånna bilar)
Så vill du ha en bra busbil och mycket kör glädje i så ta saaben vill du ha en helt annan karakär på motor ta volvon. men då volvon är lite mer sansad så ta en Automatare på en gång ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
sandzoo
29 juli 2008 · 2 071 Inlägg

hello boyz.. nu så har jag varit o provkört saaben "aero" manuell.. oj vilken drag.. de va en 01a så de e 230hk om jag minns rätt nu..

sattsar på 02-03a..(250hk)+ steg 1
men vilket drag i den.. tror nästan att den skulle slå min volvo på 300hk.. :S hmm..
men men.. de blir en saab i alla fall.. fastnade direkt tongue (första gången jag kör saab) big_smile

nu gäller de ba o sälja volvon wink

tackar alla för allt wink

Senast redigerat av sandzoo (29 juli 2008)

Sandzoo i da house
GT-R2008
29 juli 2008 · 60 Inlägg

saaben mycket bra val !

///When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough! ///
Larsson_Power Saabvilde!
29 juli 2008 · 1 708 Inlägg

Snyggt jobbat! Klart du ska ha Aero, De är underbara! big_smile

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
Bumbii
29 juli 2008 · 12 Inlägg

Som sagt jag har märkt att det e lite svårt att få ner förbrukning på T5:an på landsvägar å liknande. Däremot vet jag att aeron kan vara soppasnål om du kör lugnt me den... hur nu det ska bli.. Finns ett gammalt vist ord. Om man har 250 häst så vill man inte bara ha 50 av dom utan man vill att dom alla ska leka tillsammans

sandzoo
29 juli 2008 · 2 071 Inlägg

Bumbii skrev:
Som sagt jag har märkt att det e lite svårt att få ner förbrukning på T5:an på landsvägar å liknande. Däremot vet jag att aeron kan vara soppasnål om du kör lugnt me den... hur nu det ska bli.. Finns ett gammalt vist ord. Om man har 250 häst så vill man inte bara ha 50 av dom utan man vill att dom alla ska leka tillsammans

ja precis.. man måste släppa ut hästarna lite o leka big_smile

Sandzoo i da house
sandzoo
29 juli 2008 · 2 071 Inlägg

Bumbii skrev:
Som sagt jag har märkt att det e lite svårt att få ner förbrukning på T5:an på landsvägar å liknande. Däremot vet jag att aeron kan vara soppasnål om du kör lugnt me den... hur nu det ska bli.. Finns ett gammalt vist ord. Om man har 250 häst så vill man inte bara ha 50 av dom utan man vill att dom alla ska leka tillsammans

jo jag har testat min t5a automatare.. va i malmö igår och jag nollade datan.. visade efter 220km 0,83l då med omkörningar och 130-160km/h körning.. hur pass datan visar kan jag ej svara på...

en kille som äger 9-5 aero har sagt lung/landsvägskörning så drar den 0,73l
sant.. ja de vet jag ej wink

Sandzoo i da house
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang