köpråd: Saab 9-5 Aero VS volvo V70 T5...?

Mr_Gear Biltokig
29 juli 2008 · 870 Inlägg

sandzoo skrev:

Bumbii skrev:
Som sagt jag har märkt att det e lite svårt att få ner förbrukning på T5:an på landsvägar å liknande. Däremot vet jag att aeron kan vara soppasnål om du kör lugnt me den... hur nu det ska bli.. Finns ett gammalt vist ord. Om man har 250 häst så vill man inte bara ha 50 av dom utan man vill att dom alla ska leka tillsammans

jo jag har testat min t5a automatare.. va i malmö igår och jag nollade datan.. visade efter 220km 0,83l då med omkörningar och 130-160km/h körning.. hur pass datan visar kan jag ej svara på...

en kille som äger 9-5 aero har sagt lung/landsvägskörning så drar den 0,73l
sant.. ja de vet jag ej wink

Först och främst måste jag gratulera till ett bra val! Du kommer säkerligen bli nöjd med en Aero - det är något speciellt med dem smile Precis som du säger så känns de snabbare än de borde vara...

Ang. förbrukningen så tror jag faktiskt det är möjligt att komma ner i 0.73 landsväg! Min 9000 Aero drar lätt under 0.8 lugn landsväg på farthållaren och det är ju ingen lågfriktionsmotor som i 9-5an så den skall ta mindre...

Senast redigerat av Mr_Gear (29 juli 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
Aern
29 juli 2008 · 457 Inlägg

Haha alltid lika kul när någon frågar råd om vad man ska köpa, helst mellan Volvo och Saab:D Alla skriker ut sitt egna märke, man kan ju inte snacka skit om sitt egna märke!wink

sandzoo
31 juli 2008 · 2 071 Inlägg

Aern skrev:
Haha alltid lika kul när någon frågar råd om vad man ska köpa, helst mellan Volvo och Saab:D Alla skriker ut sitt egna märke, man kan ju inte snacka skit om sitt egna märke!wink

hehe du har så rätt.. men jag e volvo ägare just nu tongue så jag ska byta upp mej till en saab..
som jag tidigare skrev så har jag aldrig kört en saab innan.. men efter "oskulden"  big_smile ja man kanske gifter sej me en Saab tongue
ha de gött

Sandzoo i da house
Manssen Inte svår på spontanrace !
31 juli 2008 · 292 Inlägg

Köper du en V70 T5 2005 så ger steg 3 350 hästar enligt BSR

One Life - Live It !
Volvo V70 2,5FT Autotech "Autotech R-design" (2011)
Volkswagen Golf "122 Tsi" (2011)
Portal Filkörning?
31 juli 2008 · 852 Inlägg

min 9-3 aero drog 1,46 l / mil e6an till GBG med husvagn samt 5 pers i bilen.
stads körning drar den ca 1,2 l /mil... då hinner den precis bli varm när jag e framme.
e6an från HBG till halmstad i 140 drack den 0,78/mil de tycker jag va bra smile

fruktansvärt sköna stolar e de i den smile blir en hel del nöjjeskörning hehe

jag tror alla gånger du blir nöjd med en saab
har dock inte kört just 9-5a.

min farsa har en volvo v50 1.8 och den går faktiskt skapligt bra. chassit känns ganska sportigt och den ligger bra på vägen smile v70 har jag bara kört en som finns på jobbet och den va ruskigt tråkig men vilken motor de va de har jag ingen koll på.

lycka till i alla fall

TurbOla Reservdansk
31 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sandzoo
1 augusti 2008 · 2 071 Inlägg

Portal skrev:
min 9-3 aero drog 1,46 l / mil e6an till GBG med husvagn samt 5 pers i bilen.
stads körning drar den ca 1,2 l /mil... då hinner den precis bli varm när jag e framme.
e6an från HBG till halmstad i 140 drack den 0,78/mil de tycker jag va bra smile

fruktansvärt sköna stolar e de i den smile blir en hel del nöjjeskörning hehe

jag tror alla gånger du blir nöjd med en saab
har dock inte kört just 9-5a.

min farsa har en volvo v50 1.8 och den går faktiskt skapligt bra. chassit känns ganska sportigt och den ligger bra på vägen smile v70 har jag bara kört en som finns på jobbet och den va ruskigt tråkig men vilken motor de va de har jag ingen koll på.

lycka till i alla fall

jo min volvo e rolig att köra.. ligger på 300hk+ men enda tråkiga tycker jag e att den e automatare..(de funkar me)

byter bara bil pga frugan som ska ta körkort nu..

Sandzoo i da house
Dahlhjelm
1 augusti 2008 · 234 Inlägg

Ni som tycker att saabs växellådor bara är skit. Vet ni vad som pajjar i lådorna, och varför? Nej trodde inte det heller..

Byter 1-2 saab växellådor i veckan och ser alltid samma orsaker till problemen.

Problem ett, Diffen är inte justerad på över 20k mil. Hade detta gjorts vid 10k mil som den ska så hade minst 50% av alla haverier kunnat undvikas.

Problem två, Växellänkaget är riktigt dåligt. Detta medför att växlarna inte går i som dom ska. Detta nöter på synkringarna. Oftast 2ans som går först.

Problem tre, dålig lagring i växelspaken. Folk lägger ur backväxeln och sliter växelspaken uppåt. lagringen nöts därför ut i förtid. Backdrevet nöts varje gång man lägger i 4ans växel.

Lagringen och alla andra delar som ingår i satsen kostar 350kr på Saab. tar 30 min att byta.
Justering av diffen görs på 15 minuter av en mekaniker som vet vad han håller på med.
Växellänkaget går att köpa beg men i bra skick för 500kr. tar 15 min att byta.

/Eric.

Mr_Gear Biltokig
1 augusti 2008 · 870 Inlägg

TurbOla skrev:
Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

Alla som på allvar seriöst jämfört en V70 T5 med en 9-5 Aero vet skillnaden och inser och ERKÄNNER att saaben är betydligt körgladare och har avsevärt bättre högfartsegenskaper(att köra en bil med den förutfattade meningen att "detta är en skitbil, det vet jag redan" räknas inte för då försöker man inte på allvar lära sig/upptäcka något nytt...)
Har länge försökt få folk att förstå att man inte automatiskt måste klanka ner på det andra bilmärket för att man gillar det ena, de flesta som gör detta har dessutom väldigt sällan ens kört en bil av det andra märket, än mindre modellen det gäller!!

(f.ö är ungefär 10.000 av de 11.000 volvos som finns på garaget risiga gamla 2/740 big_smile)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
666_Beast
1 augusti 2008 · 1 863 Inlägg

TurbOla skrev:
Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

Varför vara en i mängden å köra Volvo? Köp Saab å bli mer exklusiv!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
sandzoo
3 augusti 2008 · 2 071 Inlägg

666_Beast skrev:

TurbOla skrev:
Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

Varför vara en i mängden å köra Volvo? Köp Saab å bli mer exklusiv!

japp de blir en saab.. efter semestern ;wink

vart försäkrar man en saab? ex som volvo har "volvia"

??

Sandzoo i da house
LazerHawke
3 augusti 2008 · 1 268 Inlägg

sandzoo skrev:

666_Beast skrev:

TurbOla skrev:
Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

Varför vara en i mängden å köra Volvo? Köp Saab å bli mer exklusiv!

japp de blir en saab.. efter semestern ;wink

vart försäkrar man en saab? ex som volvo har "volvia"

??

saab försäkring! IF wink

alt samla alla dina försäkringar i ett bolag hem liv fordon osv wink så går priset ner lite wink

Bjork OEM <3
3 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

LazerHawke skrev:

sandzoo skrev:

666_Beast skrev:

Varför vara en i mängden å köra Volvo? Köp Saab å bli mer exklusiv!

japp de blir en saab.. efter semestern ;wink

vart försäkrar man en saab? ex som volvo har "volvia"

??

saab försäkring! IF wink

alt samla alla dina försäkringar i ett bolag hem liv fordon osv wink så går priset ner lite wink

Har Saab/IF och kan starkt rekommendera dom!
Hände ju en liten olycka i vintras med min bil, de tog 2 dagar från de att ja kontakta dom till att min
bil stod på verkstaden, de kallar ja snabba puckar big_smile

Bra val av bil dessutom wink

OEM <3
Syst3m
3 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

666_Beast skrev:

TurbOla skrev:
Ändå rätt märkligt. Det finns ca 5000 Saabar på Garaget, och över 11000 Volvo. Klart som tusan Saab-ägarna är desperata i jakten på mer folk som köper Saab. lol

Varför vara en i mängden å köra Volvo? Köp Saab å bli mer exklusiv!

Ursäkta mig lite: lollollollollollollollol

Man blir inte exklusiv så fort man köper sig den en dålig bil, tyvärr. Fråga bara ute i världen, t.ex. Tyskland. Där rankas Saab inte vidare högt, Volvo anses däremot som lyxbil.

Eller menar du att man är exklusiv bara för att man har Sveriges näst mest sålda bil?

Senast redigerat av Syst3m (3 augusti 2008)

peegee Forummoderator
3 augusti 2008 · 2 924 Inlägg

Syst3m skrev:
Fråga bara ute i världen, t.ex. Tyskland. Där rankas Saab inte vidare högt, Volvo anses däremot som lyxbil.

Vart har du fått det ifrån?? roll Det stämmer i alla fall inget vidare...

Saab har under många år ansetts lite mer exklusiv i många länder, speciellt US... inriktningen på senare tid är ju en praktiskt bil till sportiga personer och de allra senaste som miljöbil med sportegenskaper.

Volvo har nästan alltid sålt på säkerhet och kvalité, Tyskarna väljer inte Volvo om de vill ha exklusiv bil...

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
666_Beast
3 augusti 2008 · 1 863 Inlägg

Som sagt, denna tvist kan hålla på hur länge som helst. Saabfolket väljer sin bil och Volvofolket sin, that`s that...
Det är upp till var och en att välja den man trivs bäst med, jag har provat båda och trivs bäst med Saab!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Mr_Gear Biltokig
3 augusti 2008 · 870 Inlägg

Jag kör både och men tycker ändå bättre om Saab big_smile

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
sandzoo
4 augusti 2008 · 2 071 Inlägg

666_Beast skrev:
Som sagt, denna tvist kan hålla på hur länge som helst. Saabfolket väljer sin bil och Volvofolket sin, that`s that...
Det är upp till var och en att välja den man trivs bäst med, jag har provat båda och trivs bäst med Saab!

ja du har rätt vi kan hålla på me i 100år...
men som du säger.. jag har en v70a o kört v70n och xc70.. men saaben har mer körglädje tycker jag iaf...

o som jag skrev innan känns att saaben (9-5areo 01a) har mer krut än vad min t5a har på ca 300hk..
kan bero på att min e automat och jag kört en aero manuell...

Sandzoo i da house
Syst3m
7 augusti 2008 · 1 079 Inlägg

peegee skrev:

Syst3m skrev:
Fråga bara ute i världen, t.ex. Tyskland. Där rankas Saab inte vidare högt, Volvo anses däremot som lyxbil.

Vart har du fått det ifrån?? roll Det stämmer i alla fall inget vidare...

Saab har under många år ansetts lite mer exklusiv i många länder, speciellt US... inriktningen på senare tid är ju en praktiskt bil till sportiga personer och de allra senaste som miljöbil med sportegenskaper.

Volvo har nästan alltid sålt på säkerhet och kvalité, Tyskarna väljer inte Volvo om de vill ha exklusiv bil...

HAha, BULLSHIT!

Vet av egna erfarenheter... Volvo är i Tyskland en mycket exklusiv bil, Saab är minst sagt lågt rankad.

Bjork OEM <3
7 augusti 2008 · 6 957 Inlägg

Syst3m skrev:

peegee skrev:

Syst3m skrev:
Fråga bara ute i världen, t.ex. Tyskland. Där rankas Saab inte vidare högt, Volvo anses däremot som lyxbil.

Vart har du fått det ifrån?? roll Det stämmer i alla fall inget vidare...

Saab har under många år ansetts lite mer exklusiv i många länder, speciellt US... inriktningen på senare tid är ju en praktiskt bil till sportiga personer och de allra senaste som miljöbil med sportegenskaper.

Volvo har nästan alltid sålt på säkerhet och kvalité, Tyskarna väljer inte Volvo om de vill ha exklusiv bil...

HAha, BULLSHIT!

Vet av egna erfarenheter... Volvo är i Tyskland en mycket exklusiv bil, Saab är minst sagt lågt rankad.

Du gillar inte Saab va?

OEM <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang