separata lådor eller inte?

yzrider_91
15 juni 2008 · 53 Inlägg

Hej!
ska bygga låd(a)(or) till mina mtx 10"
men jag undrr, ska jag bygga 2st separata eller ska jag ha en dubbelt så stor låda med båda basarna i?

Mvh/Gustav

Peopeo Peo
15 juni 2008 · 40 Inlägg

Fördelen som jag kan komma på nu med separata lådor är att om en bas skulle gå sönder, är risken mindre att du har sönder den andra samtidigt, annars ska det inte spela någon större roll skulle jag tro smile

evilaudio
15 juni 2008 · 16 195 Inlägg

lådan blir ju stabilare om du sätter in en skiljevägg... men de e inget måste

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
yzrider_91
15 juni 2008 · 53 Inlägg

jo, man det var någon som sa till mig att jag får bättre ljudtryck från basarna om jag kör med dem i samma låda, och att två basar i separata lådor spelar inte bättre en en..
vilket jag tycker lite konstigt

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 juni 2008 · 2 353 Inlägg

yzrider_91 skrev:
jo, man det var någon som sa till mig att jag får bättre ljudtryck från basarna om jag kör med dem i samma låda, och att två basar i separata lådor spelar inte bättre en en..
vilket jag tycker lite konstigt

Bygg separata lådor. Det blir stabilare, och spelar du av nån anledning sönder den ena kommer inte den andra ryka (vilket riskerar göra annars..)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
yzrider_91
18 juni 2008 · 53 Inlägg

jonash skrev:

yzrider_91 skrev:
jo, man det var någon som sa till mig att jag får bättre ljudtryck från basarna om jag kör med dem i samma låda, och att två basar i separata lådor spelar inte bättre en en..
vilket jag tycker lite konstigt

Bygg separata lådor. Det blir stabilare, och spelar du av nån anledning sönder den ena kommer inte den andra ryka (vilket riskerar göra annars..)

mvh Jonas

jo, det har många sagt.. men hur är det egentlgen blir det mer tryck om man har e i samma låda?

BAE BilstereoNörd
18 juni 2008 · 576 Inlägg

yzrider_91 skrev:

jonash skrev:

yzrider_91 skrev:
jo, man det var någon som sa till mig att jag får bättre ljudtryck från basarna om jag kör med dem i samma låda, och att två basar i separata lådor spelar inte bättre en en..
vilket jag tycker lite konstigt

Bygg separata lådor. Det blir stabilare, och spelar du av nån anledning sönder den ena kommer inte den andra ryka (vilket riskerar göra annars..)

mvh Jonas

jo, det har många sagt.. men hur är det egentlgen blir det mer tryck om man har e i samma låda?

Det är alltid det totala antalet högtalare som avgör ljudtrycket oavsett ifall de sitter i samma låda eller inte, så att det inte blir inte bättre tryck med en kammare..
Tycker som flertalet andra här att du ska bygga två kammare..

Dels så finns det ibland skillnader på högtalarna från tillverkningen som kan göra att de i gemensam låda lirar sämre än med varsin..
I samma låda blir inte resultatet bättre än den "sämsta" högtalaren..

Finns säkert nån som upplevt att högtalarna rör sig olika när det sitter många högtalare i samma låda?
Förekommer dock oftast med billiga element med dålig tillverkningsprecision där magneter och konor limmas dit för hand i en Kina fabrik med stora tolleranser..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang