Hej!
Vill börja med att säga att en felsökning gav inget resultat!
Bilen blir väldigt varm på andra och fjärde cylinderns grenrör.. men på första och tredje cylinderns grenrör blir dom bara fesljumna! som att det tänder men väldigt dåligt....(Då räknar jag att cylindern brevid kamremmen är nr:1)
Gnista är det på alla fyra tändstift och soppa kommer det till alla cylindrar.. nått jag har upptäckt är att andra och fjärde tändstiftet är bruna och torra! Första och tredje tändstiftet blir blöta...
Bilen låter precis som att den skulle gå på 2-3 cylindrar.. men den går på alla fyra men väldigt dåligt på alla fyra... Eller som att tändningen skulle stå helt fel, men den går ju inte att justera....
Kolla länken för filmklipp på motorljudet!
![http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/th_20081204146.jpg]()
Kamrem som hoppat fel? Nån givare eller elgrej som kan vara trasig?
Har kollat efter vakumslangar som är defekta då sånt kan ge sånna här fel... Den visar inte minsta tendens till att gå tända till lite mer o gå bättre... Utan går precis lika bra/dåligt hela tiden...
Provade att dra ur tändlägesgivaren; Ingen skillnad... stängde av bilen o startade den utan tändlägesgivare inkopplad, då gick den som en klocka i några sekunder för att sedan stanna... antog att boxen bröt tändningen automatiskt då den kände av att tändlägesgivaren saknades, då motorlampan lyste samtidigt som den stannade.. Har provat att byta ut tändlägesgivaren mot en begagnad utan resultat.... Enda sättet att få bilen att gå rent är att dra ur kontakten till tändlägesgivaren som sitter på kamaxeln.. men då stannar ju bilen efter några sekunder istället... Så logiskt sätt tänkte jag då att då är det ju den som är trasig! men så verkar inte fallet vara...
Nån som kan hjälpa mig?
MVH/Jon