3312
Sök

Turbokonvertera Subaru Trendy J12 4WD

8 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#1
Har införskaffat en Subaru Trendy som vinterbil och tänkte det kunde va skoj o turbokonvertera den inför vintern.
Jag är helt grön vad gäller turbokonvertering.

Har köpt en liten Garret turbo som det står ZK1380W A/R på den ska vara från 1.8 eller 2.0 och tänkte plocka förgasaren från en charade turbo, klarar den av att ge tillräckligt med bränsle ? och passar den bolt-on på subaru motorn ?

Har inte tänkt komma upp i några 150hk men runt 100hk iaf.
Intercooler tänkte jag köpa något beggagnat o billigt.

Finns det tjocka topplockspackningar att köpa så man får ner kompet lite, eller måste man göra dem sj ?

Lite bilder på skrället kommer kanske snart smile

Mercedes Benz

761 Inlägg
14 november 2008
#2

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Ace Ventura
1 240 Inlägg
14 november 2008
#3

Såja såja Markus.. Ta de inte så hårt! De löser sig nog roll *klappar på axeln*


234 Inlägg
14 november 2008
#4
Charadens motor är indentisk med trendyn. Alltså passar både grenrör och insug rakt över. På skrotcentralen i Uppsala står det en Charade turbo. Allt som har med turbosystemet att göra kostar 1500kr. Kompet i trendysarna är redan lågt orginal så orginalpackningen fungerar prima för runt 100hk. Dock så bör du sätta i en sinterkoppling.

/Eric som precis har köpt mig en vinter trendy wink


8 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#5
Ni som sitter o suckar behöver ju inte ens skriva i tråden.
Det är ett budget bygge med förgasare och inget racing projekt och hur fan ska man kunna lära sig något om man aldrig gör det för första gången ?

Dahlhjelm tack för värdefull info ! smile
verkar ju inte finnas så jätte mycke att hitta om dessa bilar verkar det som.

Nu ska delar handlas big_smile

Mercedes Benz

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
14 november 2008
#6
Om du är intresserad så har jag förgasare och tryckboxen ovanpå från en charade liggandes om du är intresserad?? Sitter även nån givare där om det är nån sorts tryckgivare eller vakt eller nåt.

Annars är dom där 3-cylindriga motorerna hur fräna som helst och vilket motor ljud!!!

//Per-Arne

234 Inlägg
14 november 2008
#7
Tolvtin skrev:
Ni som sitter o suckar behöver ju inte ens skriva i tråden.
Det är ett budget bygge med förgasare och inget racing projekt och hur fan ska man kunna lära sig något om man aldrig gör det för första gången ?

Dahlhjelm tack för värdefull info ! smile
verkar ju inte finnas så jätte mycke att hitta om dessa bilar verkar det som.

Nu ska delar handlas big_smile

Dom är troligen sånna där posthunters som vill ha många foruminlägg. smile

Nemas. Jag har för mig att det finns ett Engelskt Trendy (Justy) forum som dom heter där. Men jag hittar det inte nu. Där fanns det typ 10st Trendy turbo projekt. En av bilarna plockade dom ur 380hk på 1,2L wink Dom hade en video när dom racade mot en singelturbo supra. Tror du att supran fick pisk? wink

/Eric.


8 Inlägg
14 november 2008
Trådstartare
#8
Volvo_Perka skrev:
Om du är intresserad så har jag förgasare och tryckboxen ovanpå från en charade liggandes om du är intresserad?? Sitter även nån givare där om det är nån sorts tryckgivare eller vakt eller nåt.

Annars är dom där 3-cylindriga motorerna hur fräna som helst och vilket motor ljud!!!

Skulle du kunna mejla lite bilder på sakerna och hur mycke du vill ha för dem ?

Var nyss och hämtade min turbo smile
http://i35.tinypic.com/2mccefk.jpg

Bilder på bilen:

http://i36.tinypic.com/e63k77.jpg
http://i37.tinypic.com/1znue14.jpg
http://i35.tinypic.com/2nipu0w.jpg


Men förknasaren till en charade borde räcka till när man skrämmer upp motorn med andningshjälp om man vill byta upp sig sen vad finns det som funkar då ?

Kan man plocka drivaxlar från charade också ?
Senast redigerat av Tolvtin (14 november 2008)

Mercedes Benz

6 Inlägg
17 december 2008
#9
Dahlhjelm skrev:
Charadens motor är indentisk med trendyn. Alltså passar både grenrör och insug rakt över. På skrotcentralen i Uppsala står det en Charade turbo. Allt som har med turbosystemet att göra kostar 1500kr. Kompet i trendysarna är redan lågt orginal så orginalpackningen fungerar prima för runt 100hk. Dock så bör du sätta i en sinterkoppling.

/Eric som precis har köpt mig en vinter trendy wink

Du nämner att trendyns och charadens motor är identiska, varför har då charade turbo 68hk och trendy 1.2 67hk? Någonstans måste det ju finnas skillnad för turbon borde ju ge mer än en hästkraft.
Hur håller drivlinan i dessa små monster och hur mycket vågar man ladda på med charadeprylar utan att öppna motorn?

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden då jag snart kommer över en trendy. smile


Darth Vader
1 644 Inlägg
17 december 2008
#10
Fan vad sugen jag blev nu! Jag visste att jag skulle bytt bort saaben mot en trendy då det fanns en på blocket nyss tongue.

Lycka till med projektet! Buskul som fan!

Edit: Hittade den du köpt nu wink. Bra köp ^^
Senast redigerat av DoWahDiddy (17 december 2008)

Braaaaap?


Sök