5094
Sök

Batteri och kupefilter

845 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Har 3 frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1) Har Volvo 740 Gle - 88 något Kupefilter till fläkten, för min fläktmotor låter en massa, men blåser inge vidare, om den inte har det, vad kan det isåfall bero på?

2) Efter dagens körning så ligger mitt batteri på 12,1 volt, avstängd motor, betyder det att generatorn laddar dåligt eller att batteriet är slut?

3) Hur ofta ska man byta batteri?, finns det någon spec tid, typ efter 5 år eller dyligt.

21 761 Inlägg
19 december 2008
1. Blåser det dåligt från alla utblås? Gnäller fläktmotorn?

2. Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, åtminstone hela natten men kanske uppåt ett dygn beroende på laddare. Starta sedan motorn, låt endast halvljuset vara igång. Mät laddspänningen med motorn på tomgång, då bör spänningen på batteripolerna vara ca 14-14,4 V. Tomgången bör helst vara högre än 800 varv för att generatorn ska ladda stabilt.

Om laddspänningen är under 14 V, tex 13,5 V eller liknande, så ger generatorn för dålig laddning av någon anledning. Felet kan då vara tex kasst batteri, spänningsfall mellan generator och batteri, dåliga kol i generatorn, dålig laddregulator i generatorn. Detta var exempel på vanliga fel.

Att ditt batteri bara visar på 12,1 V kan betyda dåligt batteri eller dålig laddning, men det kan också betyda att du kör för korta körningar så att generatorn helt enkelt inte hinner ladda upp batteriet.

3. Efter 5 år så får man nog vara beredd på att batteriet kan vara mer eller mindre slitet, men det beror mycket på hur "misshandlat" det har blivit. Har batteriet råkat ut för ett flertal ordentligt djupa urladdningar så slits det snabbt, om det däremot inte har blivit djupurladdat någon gång och att man kanske har gjort underhållsladdning ibland så kan batteriet hålla betydligt längre än 5 år.
Senast redigerat av Drönirettab (19 december 2008)

143 Inlägg
19 december 2008
Hej! Vad gäller batteriet:   När du slår av motorn ligger batterispänningen nånstans kring 13 volt, sedan sjunker den sakta. Om du mäter igen efter 4-5 timmar ska spänningen ligga på 12,6 -(12,7) volt om batteriet är OK och laddningen har varit bra. Om spänningen då ligger på 12,1 volt är batteriet bara laddat til ca 25%.
Ladda batteriet fullt med laddare (minst 6-8 timmar). Starta motorn och mät spänningen över batteriet i tomgång. Då ska spänningen va ca 14 volt.
Ett välskött batteri ska väl kunna hålla i 5-8 år, beroende på kvalitet.

845 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Kan det ha nått med att göra att när man startar motorn så lyser batterilampan hela tiden enda tills man varvar till en gång till 3000 varv eller högre,

Appropå fläkten så blåser den dåligt på alla lägen, men den blåser nästan inget när man har på fönsterläge, för att få bort imma. Förster läget fungerar inte heller, utan det blåser både på fötter och ruta när man har fot och fönser läge eller bara föster läge, blev lite rörigt, hoppas du förstår, tror att nån vacuumslang eller något har pajjat.

143 Inlägg
19 december 2008
Hej! Gör spänningsmätning enl ovan. Låter ju som generatorn inte laddar riktigt. Troligen kolen som är slut (brukar sitta ihop med spänningsregulatorn). Byt batteri bara om det är äldre än ca 5 år.

21 761 Inlägg
19 december 2008
Jimpiz skrev:
Appropå fläkten så blåser den dåligt på alla lägen, men den blåser nästan inget när man har på fönsterläge, för att få bort imma. Förster läget fungerar inte heller, utan det blåser både på fötter och ruta när man har fot och fönser läge eller bara föster läge, blev lite rörigt, hoppas du förstår, tror att nån vacuumslang eller något har pajjat.

Jag vet inte riktigt hur ditt ventilationssystem ser ut, jag har inte haft någon 740.

Är det tryckknappar eller "skjutreglage" för fönster/golvluften?

845 Inlägg
19 december 2008
Trådstartare
Har en regulator, ska byta den i helgen, men måste vänta på att få min tändmodul av mekonomen först, då den andra var uppbrunnen, Batteriet monterades 2005 06 16

845 Inlägg
20 december 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jimpiz skrev:

Jag vet inte riktigt hur ditt ventilationssystem ser ut, jag har inte haft någon 740.

Är det tryckknappar eller "skjutreglage" för fönster/golvluften?

Sjutreglage som ska gå på nån form av vacuum, eftersom man hör es pys ljus mellan de olika lägerna när man drar spaken, förutom mellan fönster/golv och enbart fönster, för den slangen verkar ha hoppat ur eller något sånt

Sök