4904
Sök

Vad är skillnaden på hydbrid dump & återcirkulerande

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
satt och kolla lite på kl racing vad jag har hört ska man ha en hydbrid till volvos

men vad är skillnaden mellan hydbrid dump och återcirkulerande för de sitter ju en återcirkluerande på turbon orginal?

lr har det med själva pys ljudet och göra?

funderar på införskaffa en som pyser aningen mer än vad orginal gör med öppet filter 
hatar de där fjoll pyset

så vad är skillnaden

+ att är det nått mer som ska införskaffas förutom dumplock till garret och  ny dump?

//Mattias

KHRacing
23 december 2008
hybriddumpen har sk: tvåstegskolv... (kan man kalla den så? )

Första delen kolven rör sig så slätter den tillbaxs luften till insuget (återcirkuleringen) &
andra delen kolven öppnar å släpper den rakt ut i luften. - enkelt förklarat

5 650 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:

Första delen kolven rör sig så slätter den tillbaxs luften till insuget (återcirkuleringen) &

så du menar att den är som en återcirkulerande förutom att den pyser som en öppern typ?

12 086 Inlägg
23 december 2008
volvo_dude skrev:
KHRacing skrev:

så du menar att den är som en återcirkulerande förutom att den pyser som en öppern typ?

Nej, den är både öppen och återcirkulerande.. fast vid olika laddtryck.

1 878 Inlägg
23 december 2008
volvo_dude skrev:
KHRacing skrev:

Precis. jag kör med Hybrid på min v70. funkar kalas, Om man vill ha Pysch ljudet och även släppa luft tillbaka in i systemet. dumpar tillbaka ca: 50% luft tillbaka i systemet (har jag för mig, men det beror väl på olika dumpar). och det skall inte störa LMM allt för mycket.

Saxat från noridc klubben:

"Denna hybrida dump är som sagt mycket smart konstruerad, detta beror på att den (vid normal
belastning) dumpar luften som en återcirkulerande dump (luften går alltså tillbaka in i
systemet) för att minska risken att motorn går för fett (får för mycket soppa). Det som gör
detta möjligt är att den har två utblås för luften, en som är 4mm lägre ner (återcirkulerande)
och den övre är till för att släppa ut trycket i atmosfären. Så vid normal körning dumpas 100%
av luften tillbaka in i systemet, och vid hård acceleration dumpas 50% ut i atmosfären. Då
uppkommer även det så kallade ”dump-pys-ljud” som många är ute efter."

"En annan sak som också är mycket bra (till bilar med LMM) är att man får med en plugg som
man kan skruva i hålet för det atmosfäriska utblåset, då blir den bara återcirkulerande.
För man måste ändå poängtera att den luften som dumpas ut i atmosfären är uppmätt av
systemet (LMM) och resulterar i att motorn får lite för mycket soppa."
Senast redigerat av Frozen1985 (23 december 2008)

5 650 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
volvo_dude skrev:
KHRacing skrev:

Precis. jag kör med Hybrid på min v70. funkar kalas, Om man vill ha Pysch ljudet och även släppa luft tillbaka in i systemet. dumpar tillbaka ca: 50% luft tillbaka i systemet (har jag för mig, men det beror väl på olika dumpar). och det skall inte störa LMM allt för mycket.

Saxat från noridc klubben:

"Denna hybrida dump är som sagt mycket smart konstruerad, detta beror på att den (vid normal
belastning) dumpar luften som en återcirkulerande dump (luften går alltså tillbaka in i
systemet) för att minska risken att motorn går för fett (får för mycket soppa). Det som gör
detta möjligt är att den har två utblås för luften, en som är 4mm lägre ner (återcirkulerande)
och den övre är till för att släppa ut trycket i atmosfären. Så vid normal körning dumpas 100%
av luften tillbaka in i systemet, och vid hård acceleration dumpas 50% ut i atmosfären. Då
uppkommer även det så kallade ”dump-pys-ljud” som många är ute efter."

"En annan sak som också är mycket bra (till bilar med LMM) är att man får med en plugg som
man kan skruva i hålet för det atmosfäriska utblåset, då blir den bara återcirkulerande.
För man måste ändå poängtera att den luften som dumpas ut i atmosfären är uppmätt av
systemet (LMM) och resulterar i att motorn får lite för mycket soppa."

lär förmodligen inte funka sämmre än orginal dumpen och öppetfilter iaf + att när de dumpas genom filtrer e bara så iriterande ska antingen låta ordentligt lr så får de va min mening
en fråga bara kan verkligen lmm påverkas av en hydbrid dump om man sätter den där den ska sitta "tryckröret precis innan ic" . luften lär vell inte störa lmm på så sätt som dumpningnara via öppna filtret redan gör???

Sök