2404
Sök

bygga avgassystem hur? Hitta billiga delar för att bygga avgassystem ( bilder s13 system uppskattas)

Galen
849 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Är man lite vettig med så bygger man ju ordentligt och använder kat! En riktig fullflödes kat stryper max några hästkrafter.
Är riktigt jävla bonnmeck över att ta bort katten! "Äh, den här behövs inte"

Du vet om att det är en sådär 25lök i böter på att åka med kat-ersättare om du åker på en flygande besiktning? Förklara det för CSN/mamma!

Letat begagnat?

Va? är det sant, låter ju helt sjukt 25k för att åka utan katt

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
22 december 2008
Frippe08 skrev:
bumpe skrev:
Är man lite vettig med så bygger man ju ordentligt och använder kat! En riktig fullflödes kat stryper max några hästkrafter.
Är riktigt jävla bonnmeck över att ta bort katten! "Äh, den här behövs inte"

Du vet om att det är en sådär 25lök i böter på att åka med kat-ersättare om du åker på en flygande besiktning? Förklara det för CSN/mamma!

Letat begagnat?

Va? är det sant, låter ju helt sjukt 25k för att åka utan katt

Det är brott mot miljöskyddslagen som gör skillnaden mot andra trafikförseelser! Sen är det ju miljösvineri med. En bil ska inte släppa ut mycket mer bara för att den är trimmad...

Är inte 100% på siffran men vill minnas det var så mkt...

Galen
849 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Jag ska köpa racekatt när pengarna tillåter kan jag lova wink  Fattar inte att det är så många som vågar åka utan :S

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 december 2008
"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."
(FK 1972:595)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.HTM

727 Inlägg
22 december 2008
miljösvineri.. ja det beror väl oxå på vilket bränsle man kör på, med etanol har du iaf inte samma "svineri", men alla kör ju inte på det iofs.. bonnmeck hit å bonnmeck dit, kul att höra om hur folk kallar saker lol

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

leo_m83
22 december 2008
bättre om du köper färdig. Blir rätt från början smile

194 Inlägg
22 december 2008
mäter de avgasena vid flygande besiktning eller kollar de bara om det sitter en katalysator på bilen?

mvh

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Egenföretagare
999 Inlägg
22 december 2008
Är du händig är det väl bara att bygga ett eget, är man student har man dåligt med pengar men mycket fritid smile
Biltema http://www.biltema.se/carparts/carparts … SecId=1649 eller Micro som har simons prylar.
Sportkat 1600:- http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysator.html
Det riktiga budgetalternativet är att kapa av ändarna på din originalkat och svetsa på större rör, kanske hjälper flödet lite beroende på hur din katt är formad.

Tänk på en sak bara, punkta ihop det först och passa in det innan du börjar helsvetsa, det är lite klurigt med att få till det så det kan krävas en del korrigeringar.
Senast redigerat av weeeman (22 december 2008)

130 Inlägg
23 december 2008
tänk på att ett rakt avgassystem är som ett avgassystem utan ljuddämpare.. kan intyga det då jag själv byggt så rakt som möjligt på mina bilar, och då har jag två ljuddämpare på. angående biltemas rör så är dom inge roliga att svetsa i då de är galvade, dessutom är det inte nyttigt att andas in röken som blir när du svetsar i det. går ju att slipa bort galvet men det blir en massa extra jobb, eller ja.. tråkigt jobb iaf.

Having sex with a pregnant girl is like filling gas into a wrecked car.

20 Inlägg
23 december 2008
varför sånt tjat om att killen ska köpa nytt system ist för att hjälpa honom med det han frågar efter !!!!
det är väll ändå upp till var och en hur man vill göra med sin bil eller har jag fel ?
jag menar vill killen bygga eget så varför inte låta honom göra det det är väll alltid en merit att kunna säga att det är egentillverkat om  man får till det riktigt bra !

om du inte vill ha biltema rör så varför inte åka till den lokala rörkrökaren och se vad han har hemma på lager där kan du säkert få lite tipps mm wink
Senast redigerat av Kyozo (23 december 2008)

832 Inlägg
23 december 2008
Kyozo skrev:
varför sånt tjat om att killen ska köpa nytt system ist för att hjälpa honom med det han frågar efter !!!!
det är väll ändå upp till var och en hur man vill göra med sin bil eller har jag fel ?
jag menar vill killen bygga eget så varför inte låta honom göra det det är väll alltid en merit att kunna säga att det är egentillverkat om  man får till det riktigt bra !

om du inte vill ha biltema rör så varför inte åka till den lokala rörkrökaren och se vad han har hemma på lager där kan du säkert få lite tipps mm wink

Det är väll som vanligt på detta forum. om någon ställer en fråga för att dom kanske vill prova själv någon gång så kommer det bara samma svar tebax. roll

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Galen
849 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Jävlar vad folk har skrivit! Tack insane! då sliper man oroa sig för att bli pank tongue Nee men katt ska på sen när jag har pengar. Hade tänkt göra såhär, Vad tror ni om att köpa ett fullt system från apex då deras frontpipe är längre så får man inte på katten men när man ska besiktiga så får jag lägga på gamla frontpipen och katalysatorn och senare i sommar köper jag racekatt och kapar bort 30cm från frontpipen och svetsar fast katten? Låter som en bra ide?

1 237 Inlägg
23 december 2008
apexi är ivarjefall kvalitet smile så kör på det wink

12 086 Inlägg
24 december 2008
insane_1 skrev:
"Om avgasreningen inte fungerar, t.ex. beroende på en defekt katalysator, så leder detta till ombesiktning. Så länge katalysatorn har gått sönder av naturliga orsaker så är detta den enda påföljden.
Om någon däremot avsiktligt har modifierat avgasreningens funktion, så skall bilen registreringsbesiktigas inom en månad. I fallet med katalysatorn så spelar det ingen roll om den har modifierats, eller helt tagits bort. Om en registreringsbesiktning inte utförts inom en månad riskerar du 600 kr i böter."
(FK 1972:595)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.HTM

Det är alltså en jävla myt ang böterna på kat-löshet?

12 086 Inlägg
24 december 2008
eriico skrev:
tänk på att ett rakt avgassystem är som ett avgassystem utan ljuddämpare.. kan intyga det då jag själv byggt så rakt som möjligt på mina bilar, och då har jag två ljuddämpare på. angående biltemas rör så är dom inge roliga att svetsa i då de är galvade, dessutom är det inte nyttigt att andas in röken som blir när du svetsar i det. går ju att slipa bort galvet men det blir en massa extra jobb, eller ja.. tråkigt jobb iaf.

Slipa av ändarna tar 10 sekunder per ände, skulle aldrig falla mig in att ta med det i beräkningarna tongue
Det ger ju ett gott rostskydd resterande 95% av avgassystemet.

342 Inlägg
24 december 2008
bumpe skrev:
Är inte 100% på siffran men vill minnas det var så mkt...

Nä eftersom bötesbeloppet i sämsta fall blir 2,4% av vad du skrev så kan man ju säga att du va ganska off..
Gärna en källa på vart du hört det?!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

342 Inlägg
24 december 2008
JapMax skrev:
Det är alltså en jävla myt ang böterna på kat-löshet?

Japp!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Sök