3221
Sök

Skillnad på 320-520 motor

80 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
Jag har en BMW 520 E39-00, som går väldigt bra, men när man tex gasar upp den till 4500-5000rpm så tar det kanske 2-3 sekunder innan den går ner till tomgång igen, och den riktigta "kraften" kommer först efter 5000rpm. Men min käre farfar har en 320 E36-94, som är bra mycket rappare i gas responsen, och har bra drag hela vägen, så till min fråga:

Kan min bmw vara mappad för bättre bränsleförbrukning el liknande? Eller är det bara skillnad på motorerna? Är inte så jätte haj på BMWs motorer, så är jätte tacksam för svar:)
Senast redigerat av Carljor (25 december 2008)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
25 december 2008
Är väl 2 helt olika motorfamiljer i dem... Lär även skilja en del i kammar mellan en mindre sportigare bil och en lite lyxigare och större bil... Rörliga massan kan skilja en del den med.
Rapphet vs. körbarhet ungefär.

Lär finnas folk som kan ge dig mer detaljer om det hela!

80 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Jo självklart har jag tänkt så också, men som jag har förstått det ska det inprincip vara samma motorer? Frågan var väl mer, varför skilljer det så mycket i gasreponsen. Men tack för ditt svar ialllafall!

1 353 Inlägg
25 december 2008
Din far har en M52B20 i sin bil, vilket är en helt annan motorfamilj, men det som avgör mest är väl att det är ett Flermasse-svänghjul på hans bil, och det väger mycket mer än det du har i din.

Du får segare Gasrespons och den stannar kvar på varven längre med tungt svänghjul

Blandade ihop det lite, Du har en M52B20, Han har en M50B20 smile
Senast redigerat av Batta (25 december 2008)

There's no replacement for displacement

80 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Där ser man!smile

Men, om han har tyngre svänghjul i sin, och har rappare gasrespons, då borde min vara snabbare på responsen?. Eller menar du att det är B52B20 som har Flermasse hjul?
Senast redigerat av Carljor (25 december 2008)

.......
2 655 Inlägg
25 december 2008
en sak som gör de också är att din e39 väger flera hundra kilo mer än en e36a. samma skillnad mellan e30 och e34, finns me exakt samma motor men e34 väger flera hundra kilo mer.

går inte tänka bara motor.

80 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
Kanske inte förklrade tydligt; Självklart skilljer det flera hundra kilo, men jag menar uppgasning vid stillastående; Bilen rör sig inte och på så sätt spelar inte den faktorn in; Utan den egentliga frågan är

Kan min bil vara ommappad på ett sätt så den är bränslesnålare, och därav vara segare på gasen?

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
25 december 2008
Det låter nästan som om du har något läckage i insuget.
Kolla upp vakuumslangarna kan vara en idé.

MVH. Alex

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
25 december 2008
Carljor skrev:
Kanske inte förklrade tydligt; Självklart skilljer det flera hundra kilo, men jag menar uppgasning vid stillastående; Bilen rör sig inte och på så sätt spelar inte den faktorn in; Utan den egentliga frågan är

Kan min bil vara ommappad på ett sätt så den är bränslesnålare, och därav vara segare på gasen?

I så fall skulle kraften legat betydligt längre ned än vid 5k rpm tongue Så nej, den är absolut inte mappad för ekonomi (om så nu är fallet så har man misslyckats TOTALT!)

Edit: du kan bättre på rubriken gonom att t.ex. skriva "Skillnad BMW 320 och 520 motor"
Senast redigerat av TenZer (25 december 2008)

Rock'n Roll

3 127 Inlägg
25 december 2008
Det ska absolut inte ta "flera sekunder" för varvet att dala ner även med dubbelmassesvänghjul. Lite mindre rapp ska den vara.
Ställ gärna frågan på autopower så får ni säkert bra svar på vad som kan vara fel.

10 287 Inlägg
25 december 2008
"Rapphet" i gas-respons kan avse två olika saker och det är bra om Carljor berättar vad han avser - om han avser rapphet när man står och tomvarvar eller rapphet när man kör.

Om det är när man kör så är "rapphet" egentligen en kombination av motorns "effektregister" (hur vridmomentkurvan ser ut och toppeffekt) samt bilens vikt och total utväxling.

Notera att man kan lura folk som har elektroniska gasspjäll på sina bilar att dom har fått en piggare motor genom att i chippet ställa på gasspjället mera för små gaspedalsrörelser ( det går att på så sätt lura köpare av chip till sugmotorer att tro att dom har fått mera effekt....)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
25 december 2008
Mysko för på en 00 har du ju dubbelvanos den bör ju dra bättre från lågvarv då.
Men 520in är ganska trött, gissningsvis tjänstevikt runt 1550kg som min 523, iof ganska lätt men en gammal e36 ligger nog runt 1300-1350. Sen att den skulle vara ommappad är föga troligt, snarare nått fel i så fall.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

80 Inlägg
25 december 2008
Trådstartare
tack för alla svar! får åka och snacka med vår bmw mekaniker;)

Sök