någon som varit ute för att kompressionen försvunnit på volvo 850

Batta
24 december 2008 · 1 353 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Lite nyfiken bara eftersom det verkar vara ett fenomen på Volvos alumotorer och inga andra vad jag vet. Vad sitter det för ventiltryckare i dessa spisar? INA som på de flesta andra? Vad beror felet på?

M.V.H.

Väldigt vanligt på vissa Audi också.
och ännu vanligare på BMW's Tidiga M50 motorer. 520-525 -91-93.

på min 525 ifrån 93 blir det JÄMNT sådär om man startar den kall och flyttar på bara, sen går man ut typ 1 timme senare och ska ha den får man veva i nästan 5-10 min ibland innan den tänder på nån cylinder, sen kommer den igång smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
jimpa00
24 december 2008 · 309 Inlägg

gör så som kurtsson skrev gjorde det på min  funkade perfekt smile lycka till big_smile

BMW följer inte utvecklingen dom leder den !
Projekttråd BMW E30
BMW M3 E36 "Old School" (1995)
Christian S
24 december 2008 · 4 816 Inlägg

tycker det låter konstigt att det skulle vara ett vanligt fel för jag har aldrig hört talas om det innan och jag har aldrig råkat ut för det på dom snart 9 år som jag har kört X70, att det beror på att oljan har runnit ur tryckarna tycker jag låter otroligt för så fort försvinner inte oljan ur dom utan det tar ett bra tag tex stod min V70 ca 1,5 månad och när jag startade den så var det inget tickande ifrån tryckarna utan den va lika tyst som vanligt.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
mektrollet Reparatör
26 december 2008 · 630 Inlägg

Christian S skrev:
tycker det låter konstigt att det skulle vara ett vanligt fel för jag har aldrig hört talas om det innan och jag har aldrig råkat ut för det på dom snart 9 år som jag har kört X70, att det beror på att oljan har runnit ur tryckarna tycker jag låter otroligt för så fort försvinner inte oljan ur dom utan det tar ett bra tag tex stod min V70 ca 1,5 månad och när jag startade den så var det inget tickande ifrån tryckarna utan den va lika tyst som vanligt.

Har meckat med vita motorer sen dom kom 92 och råkat ut för detta ett antal ggr . Men det beror ju helt på hur bilen e skött mm . Om du kör på en piss olja alldeles för många mil så blir tryckarna till så slut så dom inte orkar hålla trycket . Kanske inte händer dom första 20-25" milen om den sköts . Men det är ju inget ovanligt att byta tryckare på dom vita motorerna precis .

AnderL
27 december 2008 · 219 Inlägg

Hadde sj samma problem på min gammla.Fick höra att det problemet kan uppstå med pirat oljefilter,den tappar oljetrycket.Bara att nöta med startmotorn.Till sist så startar den.Oljetrycket förviner och då öppnar den inte för bensinen.

Kostar att ligga på topp
Christian S
28 december 2008 · 4 816 Inlägg

mektrollet skrev:

Christian S skrev:
tycker det låter konstigt att det skulle vara ett vanligt fel för jag har aldrig hört talas om det innan och jag har aldrig råkat ut för det på dom snart 9 år som jag har kört X70, att det beror på att oljan har runnit ur tryckarna tycker jag låter otroligt för så fort försvinner inte oljan ur dom utan det tar ett bra tag tex stod min V70 ca 1,5 månad och när jag startade den så var det inget tickande ifrån tryckarna utan den va lika tyst som vanligt.

Har meckat med vita motorer sen dom kom 92 och råkat ut för detta ett antal ggr . Men det beror ju helt på hur bilen e skött mm . Om du kör på en piss olja alldeles för många mil så blir tryckarna till så slut så dom inte orkar hålla trycket . Kanske inte händer dom första 20-25" milen om den sköts . Men det är ju inget ovanligt att byta tryckare på dom vita motorerna precis .

nej jag vet med att man får byta tryckare ibland men det brukar ju vara för att dom slamrar (låter illa) och inte tystnar när motorn blivit varm inte pga av det som beskrivs i den här tåden.
Håller med sköter man bara olje bytena och kör men en hyffsad olja (inte billigaste biltema oljan) så är det rätt lungt, dom låter ingenting på min 850 ´95 som snart har gått 32600mil så den verkar vara rätt bra skött dåck behöver jag göra rent vevhusventen (som är ett annat "problem" med dom här motorerna) på den men det får bli till våren när jag börjat köra med V70 igen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
isakare
28 december 2008 · 272 Inlägg

Tappat trycket ?????

Det som händer är att kall seg olja pumpas in i tryckarna, men hinner inte ta sig ut i samma takt så lyftaren pumpas upp och ventilerna inte stänger helt, och således får man inget komp.

Normalt inträffar det när man startar och stänger av motorn fort när det är kallt ute, ofta i kombination med dålig olja.

Har hänt flera gånger för grannen på hans V70 XC när han bara flyttat den på utfarten när nån annan bil ska ut, när han sen dagen efter ska starta så är den död.

Åker helst på is =)
Christian S
28 december 2008 · 4 816 Inlägg

isakare skrev:
Tappat trycket ?????

Det som händer är att kall seg olja pumpas in i tryckarna, men hinner inte ta sig ut i samma takt så lyftaren pumpas upp och ventilerna inte stänger helt, och således får man inget komp.

Normalt inträffar det när man startar och stänger av motorn fort när det är kallt ute, ofta i kombination med dålig olja.

Har hänt flera gånger för grannen på hans V70 XC när han bara flyttat den på utfarten när nån annan bil ska ut, när han sen dagen efter ska starta så är den död.

som jag skrev i mitt första inlägg så tycket jag med det lät jävligt konstigt att dom skulle tappa trycket för det sitter ju en fjäder i dom och den är bra jävla hård när tryckarna är nya och när den är kass (tickar rätt bra) så är det med nöd och näppe att man kan tycket ihop den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
isakare
29 december 2008 · 272 Inlägg

Christian S skrev:

isakare skrev:
Tappat trycket ?????

Det som händer är att kall seg olja pumpas in i tryckarna, men hinner inte ta sig ut i samma takt så lyftaren pumpas upp och ventilerna inte stänger helt, och således får man inget komp.

Normalt inträffar det när man startar och stänger av motorn fort när det är kallt ute, ofta i kombination med dålig olja.

Har hänt flera gånger för grannen på hans V70 XC när han bara flyttat den på utfarten när nån annan bil ska ut, när han sen dagen efter ska starta så är den död.

som jag skrev i mitt första inlägg så tycket jag med det lät jävligt konstigt att dom skulle tappa trycket för det sitter ju en fjäder i dom och den är bra jävla hård när tryckarna är nya och när den är kass (tickar rätt bra) så är det med nöd och näppe att man kan tycket ihop den.

Ja vist är det konstigt när folk som kallar sig bilmekaniker förklarar nått helt fel.

Ingen/för lite olja i tryckare=motorn går, men ventiltick beroende på för mycket spel.
För mycket olja=motorn/cylindern går ej, beroende på att ventilerna inte stänger.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang