5426
Sök

Bygge av soppasnål pendlarbil (Opel Tigra)

OpelFredrik
30 december 2008
Trådstartare
Hejsan!

Har ett litet projekt på G nu i sommar där jag ska försöka bygga en så soppasnål tigra som det bara går med vanliga medel! Tänkte jag skulle skriva här och planera lite med alla motorbyggare på garaget innan jag sätter igång med dom riktiga planerna... Alla tipps är välkomna!

EDIT: Har som mål att komma från 0,6 liter/milen till typ 0,5-0,55 liter/milen vilket gör skillnad då jag åker nästan 1 000 mil i månaden (lite löst räknat så kommer jag spara ca 1 000 kr i månaden om jag når mitt mål)

Det som är planerat motormesigt (därför jag skriver inne på motor och motorstyrning)

*Annat insug med bättre flöde
*Porta toppen (Om inte detta visar sig vara för dyrt) för att förbättra flödet
*Extraktor för att förbättra flödet
*Annat avgassystem med mindre mottryck (Dock inget stuprör) typ ett fint 2,5" system från ferrita kanske?
*Lite bättre katt med mindre motstånd typ race-katt
*Chip-"trim" för att öka effektiviteten hos motorn
*Sänkfjädrar för bättre aerodynamik
*Högre däcktryck i smala däck (2,5 kg på ett par 175or kanske?)
*Kolfiber/glasfiber om det inte är för dyrt för att spara vikt!

Bilen i fråga är en Opel Tigra A med en X16XE motor 1,6 liters 16v, den behöver inte vara billig att köra i stan eftersom den inte kommer användas till det så mycket därför jag vill få ner den lite i soppa förbrukning vid långfärd.

Jag vet att jag kan tanka för pengarna istället för att "trimma" bilen så det behöver ni inte skriva! Jag vill endast göra detta för att på sommaren har jag alltid pengar (Sommarjobb, jag är en så kallad student) och jag kan lika gärna köra en hummer men det är nu på vintern man märker av att pengar är det ont om därför får det kosta vad det vill på sommaren och övrig tid ska det vara billigt!

//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (30 december 2008)

961 Inlägg
30 december 2008
hmm kasta ur lite inredning som tex dämpning / isolering men eftersom du åker så pass mycke så kanske de inte ärså kul .. men lätta den på nå vis så läre du tjäna lite vikt iaf , å kom ihåg o ha ca 2,5kg i lufttryck !

Pure DieselPower

OpelFredrik
30 december 2008
Trådstartare
talibangran skrev:
Å kom ihåg o ha ca 2,5kg i lufttryck !

Ahh du ser! Ett till tips på att minska förbrukningen! Smala däck blire nog också, eller ja smala och smala... Orginal med 2,5 kg tryck funkar!

Det där med lättning har jag inte funderat på.. Tror jag kommer behålla bilens "orginalvikt" men baslåda ska jag ha iaf och det är juh ca 30 - 40 kg mer i vikt så det blir väll troligen att jag måste offra någon del av bilen för att minska vikten,

Kanske ska kolla med Enem om det går att få tag på kolfiberhuv/baklucka? det skulle nog vara snyggt på en gul bil..

EDIT: Är juh lite haj på det där med glasfiber så kanske ett par skärmar av detta material skulle funka bra också? Lackat i bilens färg så klart!

//Fredrik
Senast redigerat av OpelFredrik (30 december 2008)

961 Inlägg
30 december 2008
ja glasfiber skärmar måste ju väga lite mindre tycker ja , likaså huven ?!

Pure DieselPower

OpelFredrik
30 december 2008
Trådstartare
Japp finns hur mycket som hällst att göra! Synd att man inte tänkte lägga ner många kronor på detta anars hade man förbättrat aerodynamiken och sånt men det har jag varken pengar eller tid till tongue

//Fredrik

961 Inlägg
30 december 2008
köpa sänkfjädrar är väl inte så dyrt ? smile

Pure DieselPower

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
30 december 2008
Byt ut baslådan mot en i modell mindre, då kan du också spara vikt.

Lev livet, det kan ta slut fort

OpelFredrik
30 december 2008
Trådstartare
talibangran skrev:
köpa sänkfjädrar är väl inte så dyrt ? smile

Haha ne det är sant det! Tänkte faktiskt mer på att bygga om hela karossen tongue

*Sänkfjädrar

darkwizard skrev:
Byt ut baslådan mot en i modell mindre, då kan du också spara vikt.

Går icke då jag ska tävla i sommar smile Ska dock spela i ljudbutikens dB-kupp så det blir ingen jättelåda

Sök