5426
Sök

740 startar ibland....

3 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Hej... Jag har en volvo 740 -88 som till å från inte vill starta. Startmotorn går runt. Problemet började för några veckor sen när bilen stått nån dag men om man kopplar på startkablar startar den direkt. Nu är den svårstartad även när den bara stått nån timma men brukar hoppa igång efter några försök. Jag har läst lite här och funderar på om de kan vara bränslepumpen? vi kollade lite idag och en bekant sa att bilen borde bli "sur" men det luktar ingen bensin när jag försöker starta den??? Kallstartsventil? var ska man börja?Förutom startproblemet så dör instrumentbelysningen alltid när man kört ett tag,det har den gjort sen ja köpte bilen i sommras kan de vara något elfel/jordfel? jag är inte direkt duktig på bilar så.....

344 Inlägg
23 december 2008
kan vara så att generatorn e paj. jag fick nåt riktigt konstigt fel när det blev kortslutning i min generator. hade du inte sagt att din instrumentbelysning slocknade efter ett tag så hade jag chansat på hallgivaren för den fick sönder på min första 740 och då gick den ibland och ibland va den helt stendöd.

3 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
mm men grejjen är att den är aldrig stendöd.. startmotorn går jue runt som den ska bara att den inte hoppar igång... men det skulle altså kunna vara generatorn då?

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 december 2008
prinzez skrev:
mm men grejjen är att den är aldrig stendöd.. startmotorn går jue runt som den ska bara att den inte hoppar igång... men det skulle altså kunna vara generatorn då?

Surrar bensinpumpen när du vrider nyckeln till tändläget..nåra sekunder ungefär..kanske 3 sek..

528 Inlägg
23 december 2008
Det ska ju gå att kolla rätt enkelt om generatorn laddar batteriet.  Generatorn laddar väl i impulser så mät med multimeter och se om du får utslag.  Bara starta bilen och kolla.

Annars rök jag själv på att byta tändkablar, fördelarlock, rotor och tändstift.  Inte för att jag vet att just allt var nödvändigt - men mina bekymmer med svårstartad försvann efter det. (ibland gick den bara inte starta, även om startmotorn gick runt precis som den skulle.)

Jag vet så lite - men motorn behöver ju enkelt sätt bränsle och gnista.  Kolla om du får gnista. Om ej, så se över den biten.  Köpte själv en liten "hatt" på micro som man trädde mellan tändstift och tändkabel för att se om man fick gnista. Kostade en tia.

Vintern är ju en riktigt dråpare när det gäller gamla bilar tyvärr och det är ju inte helt lätt att kolla igenom allt på en gång -  men det går ju utesluta mycket om du ser ifall du får gnista eller ej.

344 Inlägg
23 december 2008
prinzez skrev:

jo men runt går den ändå men den hoppar aldrig igång om hallgivaren e kass. jag vet ju inte garanterat om det e generatorn, det kan ju vara vad som helst. men det kanske kan vara värt att kolla men tycker du ska kolla det där me hallgivaren för det låter precis som att det skulle kunna vara den. det där me att belysning slocknar skulle kunna vara nåt fel i nåt motstånd i själva instrumentet som gör att det slocknar när det blir varmt. en kompis har det på sin 850 när den har vart igång ett tag. så det skulle kunna vara två enskilda fel men det e ju bara en chansning från min sida

243 Inlägg
24 december 2008
Måste ju börja nånstans: kolla upp bränslerelät, spridarrelät och om du har tändning nästa gång den inte startar. Reläna får inte ha några sprickor i lödningarna. Ang. instrumentet så är det till 99% reostaten som ställer ljusstyrkan som är dålig, byt hela "klumpen" på baksidan av instrumentet så blir det bra.

3 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
oki nu har vi bytt tändmodul, tändspole, kollat fördelare å rotor och gjort rent men det finns fotfarande ingen gnista. har mätt å det går ström fram till tändspolen. Vad exakt är hallgivaren till för? har den något med tändning/gnista att göra?

Sök