5435
Sök

VW Golf Country dör då den blir varm! Eller direkt efter start då den är varm!

1 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Hej

Jag har en Golf Country som börjat bete sig lustigt efter att jag åkte genom en automattvätt i tisdags. Bilen fungerade felfritt på väg till tvätthallen och har inte betett sig liknande tidigare.

När vi var inne i tvätthallen och skulle köra in till torkrummet startade bilen för att bara dö efter tio sekunder så vi tog oss nätt och jämt ut ur tvätthallen. Vi fick hjälp att blåsa torrt kontakter i motorrummet och även på bränslepumpen. Felet kvarstod och bilen gick i tio sekunder för att sedan dö. Noterade att bilen hela tiden går rent och sedan slutar svara på gas och sjunker ner till tomgång och dör. Bilen får stå en stund eftersom vi försöker kolla i datorn om det finns någon felsökningssystem för denna bil. Till slut blåser vi även torrt kontakterna på styrboxen till insprutningen och till tändmodulen. Bilen startar och går rent. Vi tror då att allt är ok så allt löstaget skruvas åter på sin plats. Bilen går i någon minut innan den dör.
Bilen får stå i verkstaden i två dagar i väntan på bärgning till hemmagaraget. När vi ska hämta bilen startar den och verkar gå bra så vi försöker köra hem. Men hon dör efter några minuter. Försöker att starta igen och då går hon i tio sekunder som första gången det blev fel. Hon startar varje gång men går bara tio sekunder.

Jag bytte bränslefilter i tron om att det är dålig försörjning av bensin. Hällde en skvätt metanol i tanken för att lösa eventuella isproppar. Batteriet laddas över natten då alla starter tagit ut sin rätt. Så bilen får stå ett dygn utan försök till start. Bilen startar felfritt och går att köra i ungefär tio minuter tills hon bara dör och återgår till fenomenet att gå i tio sekunder. Jag får tipset att byta tändspole och bestämmer mig för att ta bort den och kolla hur den mår. Kontakterna på spolen verkar smutsiga och glappa så jag sprayar med kontaktspray. Bilen startar och jag låter henne gå i 20 minuter och allt verkar frid och fröjd. Men när jag ska ta ut svängarna och ta en sväng runt kvarteret så dör hon och samma visa med att gå i tio sekunder gör sig tjatigt påmind. Varje gång jag gör något med kontakterna på tändspolen verkar hon gå några sekunder längre men sen återgår till tio sekunder igen när hon väl börjar krångla.

Felsökning enligt Haynes manual:

Kontroll transistorenhet: Kapitel 4:6

1. Vid kontroll måste tändspolen vara i gott skick. (avsnitt 13)
Har kontrollerat att polariteten är rätt. Har även mätt resistansen hos primär och sekundärledningen. Multimetern hade inte riktigt rätt mätområden så värdesiffrorna är lite tvivelaktiva.
Resistansen på primärledningen uppmättes till 0,8 Ohm (ska vara 0,52-0,76, men multimetern hade bara en decimal i givet mätintervall)
Resistansen på sekundärledningen uppmättes till 2 900 Ohm (ska vara 2 400 - 3 500)
Jag antar att spolen anses vara i gott skick och går vidare till steg 2.

2. Ta bort plastlocket så att transistorenheten blir åtkomlig.
3. Lossa kontaktstycket och anslut en voltmeter mellan stiften 4 och 2.
4. Slå på tändningen och kontrollera spänningen, batterispänningen eller något mindre ska finnas. I annat fall är det brott på matningsledningarna.
Uppmätt värde är batterispänningen 12,7V
5. Slå av tändningen och anslut kontaktstycket.
6. Ta bort kontaktstycket för hallgivaren på sidan av strömfördelaren, anslut en voltmeter över spolens lågspänningskrets.
7. Slå på tändningen och kontrollera att det till en början finns 2 volt spänning, som sedan faller till 0 efter 2 sekunder. Byt i annat fall transistorenhet och spole.
Här får jag 0,1 volt direkt i startögonblicket som direkt på under en sekund faller till 0.
8. Jorda kortvarigt mittkontakten i strömfördelarens kontaktstycke med en kabelstump; spänningen ska stiga till minst 2 volt. I annat fall är det avbrott i ledningarna eller också är transistorenheten defekt.
Ok nu börjar mina kunskaper tryta. Jag tror jag gjorde fel och bör nog mäta om detta värde. Jag mätte mittenkontakten i kontakten till hallgivaren mot jord och fick batterispänningen. Men är det denna kontakt jag ska kortvarigt jorda och fortfarande mäta spänningen på spolen?
9. Slå av tändningen och anslut en voltmeter över de yttre anslutningarna i fördelarens kontaktstycke.
10. Slå på tändningen och kontrollera att spänningen är 5 volt.
Ok återigen är jag osäker på var jag ska mäta. Är det i kontaktstycket som sitter på fördelaren eller är det på kabeln som sitter i kontaktstycket på fördelaren. Mätte i alla fall på kabelns kontaktstycke och fick batterispänning och inte 5V.
11. om felet fortfarande kvarstår, byt transistorenhet.
12. Slå av tändningen, ta bort voltmetern, anslut fördelarens kontaktstycke.

Ja så gick det för mig med felsökningen. Spolen fick jag bara en gnutta spänning på och resten visste jag inte hur jag skulle mäta riktigt så jag fick skumma värden.
Med de uppmätta resistansvärden jag fått på spolen och att det pekar mot att tändmodulen(transistorenheten) är defekt. Räcker det med att byta den och inte spolen eller bör jag byta bägge? Allt börjar kosta en hel del med pengar som jag inte har massor av.
Är det här felet kan ligga med de symtom bilen har då den går eller inte går?

Jag börjar känna mig desperat.

Med vänlig hälsning
Bengt

Sök