2902
Sök

Pug 405 SRi: krängningshämmare ...

3 Inlägg
25 maj 2006
Trådstartare
Hej alla!

Har en 1989 år Peugeot 405 SRi.
Höger fram har staget (ca 25 cm långt) släppt mellan krängningshämmaren och länkarmen. Mekonomen har det för 306 spänn; Peugeot tar 285 (!) spänn.

Till frågan:

Nån här som vet om det är svårt att byta detta stag ..?
Ser ju enkelt ut, men har blivit lurad förr ... ;-)
* Hur sitter det fast? Vanliga bultar eller super-special ..?
* Behövs det specialverktyg eller annat mumbo-jumbo man måste skaffa sig vid sidan av en ordinär verktygslåda?
* Annat att tänka på?

Stort tack alla på förhand!

/JohanK i Sthlm

Bilmekaniker
46 Inlägg
27 maj 2006
ja har en peugeot 405 själv.. så ja kollade nyss.
Den bulten som sitter på länkarmen är en vanlig bult går att ta bort med en sexkantshylsa.
Men den andra som håller i krängningshämmaren sitter med en stor torkshylsa. Ganska ovanliga i dom storlekarna.

Har du torkshylsor samt spärrskafft, vanliga sexkantshylsor ska det inte va några problem.

3 Inlägg
28 maj 2006
Trådstartare
Aha ... Tack för svaret!! :-)

Den övre bulten (den som sitter på kr-hämmaren) har trillat bort på min bil, så det är därför allt bara sitter och sladdrar ... :-) Har inte haft möjlighet att kolla den andra sidan än ...
   Tyvärr har jag inga insex-hylsor, men jag ska försöka luska rätt på dimension så kan man införskaffa vad som behövs i verktygsväg på Biltema (så man har råd att köpa fel, typ).
   Verkstan ska ha 1 000 spänn för att byta stag (1 500 för båda) och det känns som om jag ska lägga pengarna på nåt vettigare - och byta själv.

Du råkar inte av en händelse veta vad det är för dimension på insex-hylsan?

Stort tack än en gång! :-)

/JohanK

Bilmekaniker
46 Inlägg
28 maj 2006
nja ja var tvungen att ta av däcket och det orkar ja inte. men av det lilla ja såg så var det antingen insex, eller torks om du vet vad det är. Är dom insexnycklar fast spetsigare i kanterna och flera kanter är det också. Men om du sa att den övre lossnat från krängningshämmaren kan du få bort den eftersom det är bara en vanlig bult på bärarmen. Men när du ska dit med den kan du eventuellt ta en skruvmejsel och trycka fast som har samma dimension och sen ta en skiftnyckel och dra åt.

Men när du är på Biltema ta några nyckelsatser gå ut till bilen testa dej fram.
Bäst är en torksnyckel på hylsa, sen dra åt med spärrskaft.

3 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
Stort tack för ditt engagemang!
Nu tror jag att det ordnar sig! :-)
/JohanK

Bilmekaniker
46 Inlägg
30 maj 2006
det är lugnt peugeot ägare hjälper varann

Sök