Det finns tre mycket simpla anledningar varför B230FT och B23 blocken används mer än B234 vid 16v turbo byggen.
1. 90 % av alla som börjar bygga har redan ett B23 eller B230 block i bilen från början.
2. B230FT har oljesprut på kolvarna och det vill många ha.
3. En del tror det spelar nån roll vad man tar för block om man ska ha några hundra hästar.
Bygg rätt så behöver man inte bry sig i blocket.
Det är ju bara att lyssna på Göran.
Alla rödblock klarar upp till 5-600hk utan problem…
Men ingen bottendel med original kolvar, stakar osv.
När man börjar komma på rätt sida 400 sträcket så kan man inte bara chansa när man bygger, för då skrotar man oftast motorn (vissa har ju tur).
Men då finns det säkert nån som har en kompis som minsann chippade sin 740 och den hade säkert 500hk på vänster drivknut och allt annat var helt original.
Och med dom orden vill jag bara säga att jag är ingen professor i rödblock, men vill man ha en motor (som håller) med ”mycke” pulver så bör man byta allt utom veven.
Om man inte gillar att byta motor.
/Patrik
Senast redigerat av B204FT (7 januari 2009)
Volvo 964 16v B204FT