Chippa en vr6

dbjanoz
4 januari 2009 · 1 785 Inlägg

Lyngmo skrev:
aaa fan vad pissit. snacka om otur du hade. får kolla upp ny kedja och spännare.

Kedjan är inte huvudproblemet det är glidskenorna som håller kedjan spänd. Dessa slits och ibland lossnar delar från dessa som kan orsaka haveri. Det är inte säkert att kedjan börjar rassla innan ett haveri. När man ändå plockar ner för att byta skenorna kan man lika gärna byta kedjan också det innebär inte mycket extra jobb. Det är lite tråkigt att man är tvungen att plocka bort växellådan för att utföra bytet.

När det gäller trimning så är första stegen att få motorn att andas bättre så ett bättre flödande avgasystem och insug är en bra början.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
MeloveGolf Vw trimmare
5 januari 2009 · 2 995 Inlägg

dbjanoz skrev:
När det gäller trimning så är första stegen att få motorn att andas bättre så ett bättre flödande avgasystem och insug är en bra början.

dock är VR-6 vädligt avstämd från fabrik schrik insug kostar 20,000kr och flyttar i stort sätt bara registret med andra ord bara fixa insug/chip = $$$$->rätt ner i sjön...skulle du däremot byta kammar/plana/chippa/extraktor så skulle ett insug kasnke platsa in i bilden men då snackar vi 30-40k
samma pris som ett turbo kit på 400hk skulle kosta....

Ottosson  skrev:
Min vr6 -93 hade jag ett chip från BSR 2,5" avgas från kissen samt ett öppet luftfilter.
Kördes på rullande landsväg blev 192hk iofs va toppen helt nyrenoverad om de nu spelar roll.

Här har du en historia om Vr-6 sug trimmning:

Motorn Mappades i en rototest på Motornord och lämnade ungefär 210hk vid 6200 samt 290nm vid 3650 på hjulen vilket är nånstans i krokarna 235hk i maskin.
Detta mina vänner är sanningen till en kostnad av ca 110 000 :- om du gör det mesta själv samt inte köper på dyraste stället. Jag vet hur vansinnigt detta är att få mycket mindre effekt för pengarna än att slänga ihop en turbomaskin men det var ett roligt och intressant projekt tyckte jag

http://www.vr6.nu/forum/viewtopic.php?t=12821

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Beeenny
5 januari 2009 · 982 Inlägg

när ja hade vr6 för 3 år sen..så chippa jag den..de var grym skillnad

Lyngmo
5 januari 2009 · 466 Inlägg

ok hheheh ja jag får kolla det . måste man ner med växellådan för att byta kjedja? siket jobb får nog lämna in den. får kolla till våren om någon kan göra det billigt och bra. som bor i skåne också

falloutboy
5 januari 2009 · 1 723 Inlägg

bytet på en kedja är nog nåt du gärna vill ha garanti på, så lämna in det till nån som är auktoriserad. så du inte står där med ventilsallad om det blivit fel. eller det kanske är fel tänkt av mig...?

jocke_gronberg
5 januari 2009 · 4 586 Inlägg

att tillägga så finns det inga bytesintervall för kamkedjan kompisens vr6a har snart gått 19.000 mil med samma kamkedjor som ifrån fabrik. Slarva inte med servicen och var inte gasglad med kall motor då håller dom  mer än dom 12.000 mil som jag läste tidigare

Senast redigerat av jorre83 (5 januari 2009)

Lyngmo
5 januari 2009 · 466 Inlägg

jo min har gått 19000 mil med samma kedja och jag har kollat upp den men ingen har bytat den . kollade í alla papper och ingen lapp vid motorn som jag kan se. vart kan det annars stå ? har kollat med wv också men dom kunde inte se det heller.

Jolle87
6 januari 2009 · 1 585 Inlägg

Min har gått 26.000mil med en som samma kedja är fortfarande inte bytt. Inga missljud från motorn. Allt beror på hur motorn är skött och att den är servad regelbundet samt inte sönder körd. Då håller motorn. Men man ska ju helst byta vid runt 15-20.000mil för att va på den säkra sidan. Kostar dock en hel del att byta kedjan och glidskenorona osv. Privat kan man få det för 10-15.000kr på V.A.G kostar det runt 20-40.000kr.

Senast redigerat av Jolle87 (6 januari 2009)

HOLLELLE
6 januari 2009 · 409 Inlägg

lägg pengarna på att väcka liv i gamla hästarna innan ni börjar trimma. jag körde ifrån en chippad med min trots att min inte var det.. det ger garanterat inga 20 hästar om du bara slänger i ett chip.

Som svar till Jolle87, 15-20k är vad det kostar att få det gjort på firma.

Lyngmo
6 januari 2009 · 466 Inlägg

ok hehehhe jo min är ganska fin . kollade oljan idag och den var ljusbrun och fin. men jag ska kolla annars hur jag ska göra.
tack för alla svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang