Webasto

s40_
7 januari 2009 · 38 Inlägg

Hejsan

har en Kia sorento crdi med en liten Webasto diselvärmare under huven.
den har ingen timer och jag skulle vilja kunna sätta på den 1 timme innan jag åker till jobbet!
är det möjligt att efter montera en timer?


MVH//Adde

bumpe Lastbilsmekaniker
7 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Ja det går, sätter du den på en timme varje dag får du det varmt i bilen medans du väntar på bärgaren.
En halvtimme max om du vill ha lite batteri kvar.

Iaf, prata med din lokala KIA-verkstad för en prisuppgift men räkna med att ett par tusenlappar försvinner.
Någon som jobbar på KIA kan säkert svara på om den startas via CAN-bus (modernt bredband i bil mellan olika styrdon) eller via spänning på en viss kabel.

Startas den med spänning på en kabel så kan man köpa ett tidrelä som gör att värmaren är aktiv i en viss tid och sen stannar om du inte startat bilen innan dess. Dock måste du tassa ut i kylan och trycka igång relät...

Vet inte hur händig du är heller?

MVH

KungKjell
7 januari 2009 · 150 Inlägg

antingen pratar du med kia så fixar dom det, annars med webasto men då måste du veta vad det är för värmare så har dom timern åt dig om du vill montera själv.  hur många kw är värmaren på? på våran l200 är det 5kw värmare och har fläkten på 1 och den går i 30min från att du starat den, blir varmt och skönt big_smile vi har ingen timer i bilen men på dosan så kan du ställa in tiden när du ska ha bilen så fixar värmaren värmen wink

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång
MilleN
8 januari 2009 · 9 108 Inlägg

Låser här och hänvisar till rubriksanvisningarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang