6408
Sök

SAAB 9-5 00:a ryker kraftigt vid kallstart

632 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Hejsan på er alla glada! Jag har en fråga som jag hoppas någon kunnig här på garaget.org kan svara på.

Det är så att min kompis har en SAAB 9-5 00:a och den ryker extremt mycket! (Så mycket att man knappt kan köra den). Men detta felet är bara när bilen startas kall. Har man haft motorvärmare i eller om det är plusgrader ute när man startat bilen så funkar den kanon. Det är alltså bara när den är kallstartad som den ryker besatt. Den slutar inte ryka fören man låtit bilen bli varm och man stängt av den och sätter på den efter ett tag igen. Medans bilen ryker så är tomgången väldigt kass och bilen går ryckigt och illa. Så jag hoppas någon där ute kan hjälpa mig och tala om vad felet kan vara?

Mycket tacksam för svar!

Mvh/Tobbe

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

632 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Ingen som har några funderingar? Behöver all hjälp jag kan få. hmm

677 Inlägg
11 januari 2009
Kan vara väldigt mycket kondens, men låter kanske som att kallstarten hänger sig o pumpar en massa sås? som ser till att den går för fett o ojämt

Toker
491 Inlägg
11 januari 2009
Ryker från vart?
Vitrök?
Och enbart när den är kall elr. hela tiden?
Turboras som kanske har inträffat elr. har han bytt något på bilen nyligen?
Elr. kanske tankat i fel soppa.. ?

Toker Jr 081102

Smålänning
7 887 Inlägg
11 januari 2009
Senaste vevhusventilationen? Servad som den ska?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Toker
491 Inlägg
11 januari 2009
Bergkuist prickade nog rätt..

Toker Jr 081102

632 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
Låter mest troligt att Bergkuist har rätt  får ta och kolla upp det där med kallstarten. Tack för alla svar! Mvh/Tobbr

Sök