6339
Sök

Ryckande och svårstartad opel Omega A vad för fel?

OpelFredrik
15 januari 2009
Trådstartare
Hejsan!

Idag skulle jag åka och handla och tänkte jag skulle rasta opeln lite fär dem har nu stått i 2 dagar, Jag ställde ifrån mig den när det var ca 4 grader+ ute och idag var det -10 när jag skulle starta den och den gick skitsegt på startmotorn.. Typ bara ett varv i sekunden, den gick inte igång direkt som den brukar utan det lät typ som om den tände på bara 2 cylindrar vart fjärde varv eller så. efter ca 10 sekunder hoppa den igång och dog och höll på så i ca 30 sek innan jag fick igång den..

Väl ute på vägen så gick den som vanligt men då och då så typ dog den och varvnningslampan för motorstyrningen blinka till varjegång den dog.. Den starta direkt igen efter att den dött och efter ca 5 minuters körning gick bilen som den alltid brukat göra!

Jag vill bara veta vad det är som kan ha hänt eller som är på väg att hända med Opeln för jag ska nämligen byta bort den nästa helg så jag vill juh gärna att den ska funka då.

Saker som är bytt
Soppafilter (vet inte när men ganska nyligen)
Luftmassemätaren
Fördelarlock rotor och tändstift
Luftfilter
olja (5w - 30)
Oljefilter

Vill gärna inte lägga ut mer pengar eftersom den ska bort snart så jag vill bara veta vad det kan vara om det är något lätt som jag kan fixa lite bondigt så det håller ett tag bara..

//Fredrik

21 761 Inlägg
15 januari 2009
Att startmotorn gick segt kan ju helt enkelt bero på dåligt laddat batteri, det är i kyla som man märker tydligast hur pass bra kräm det är i batteriet. smile
Sätt det på laddning över en natt och se om det blir bättre fart på startmotorn.

Fungerade bilen som den skulle efter att du bytte dessa saker, eller var det där den första starten efter bytet?

1 418 Inlägg
15 januari 2009
motortemp givaren kan spöka

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

OpelFredrik
15 januari 2009
Trådstartare
Batteriet kan det inte vara tongue Glömde nämna att det är ett relativt nytt Optima YT med fina kablar till jord startmotor,

Jag har kört bilen i några månader och det var den 28:e november som dom där delarna böts, kan tänka mig att det är oljan som var väldigt trögflytande vid själva starttilfället för att sen när jag jag kom ut från affären och skulle starta bilen så gick startmotorn som en F1-bil och bilen gick igång direkt!

Dock så blir jag väldigt orolig för bilen är nämligen på gränsen att rasa ihop totalt! Den ska också bara gå till nästa helg så jag vill bara veta om detta är något att oroa sig för eller om det var en engånsförteelse..

imorgon ska bilen användas i typ 6 timmar så vi får se om den startar eller om den ska krångla igen, jag körde iaf bilen varm så om det var någon fukt pga plusgraderna som var här i veckan skulle försvinna

//Fredrik

9 108 Inlägg
16 januari 2009
Kolla felkoder, en liten guide: http://hem.passagen.se/tigra/fels.htm

21 761 Inlägg
16 januari 2009
OpelFredrik skrev:
Batteriet kan det inte vara tongue Glömde nämna att det är ett relativt nytt Optima YT med fina kablar till jord startmotor,

Jag har kört bilen i några månader och det var den 28:e november som dom där delarna böts, kan tänka mig att det är oljan som var väldigt trögflytande vid själva starttilfället för att sen när jag jag kom ut från affären och skulle starta bilen så gick startmotorn som en F1-bil och bilen gick igång direkt!

Varför skulle det inte kunna vara batteriet?

Även ett bra batteri kan ju bli dåligt laddat ifall man tex har kört mycket kortkörningar eller att det finns utrustning i bilen som drar ström när bilen är avslagen, bara exempel alltså. smile

Visst kan det vara trögflytande olja också, helt klart.

Förresten, du låter väl inte Optimabatteriet följa med bilen när du säljer den får jag hoppas. wink

Sök