5103
Sök

740 startar inte

10 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
Har en 745 92:a med 230f tror jag (insprut)
Iaf så startar den inte, ägaren innan felsökte den på skobes och så visade det att felet va tomgångsmotorn och jordflätan.

Tomgångsmotorn tog jag bort och kopplade 12v till och den klickade, så då borde den väll va ok? och spelar den någon roll när man startar bilen? borde väll bara värka när motorn är igång på tomgång?
Finns det någon säkring till den? och vart sitter den isåfall?

Och soppa får den, stiften blir dyngsura..

Någon som haft liknande problem?

-Brandt-
18 januari 2009
Har för mig att en kompis till mig hade detta felet för ett tag sen. Ja tror det var hallgivaren som strulade då (typ kamlägesgivare). Då tappar motorn pejl på var den är på varvet och kan då inte skicka ut tändpuls i rätt ögonblick, fick ja förklarat för mig då iallafall.

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 januari 2009
Berra_Bula skrev:
Har en 745 92:a med 230f tror jag (insprut)
Iaf så startar den inte, ägaren innan felsökte den på skobes och så visade det att felet va tomgångsmotorn och jordflätan.

Tomgångsmotorn tog jag bort och kopplade 12v till och den klickade, så då borde den väll va ok? och spelar den någon roll när man startar bilen? borde väll bara värka när motorn är igång på tomgång?
Finns det någon säkring till den? och vart sitter den isåfall?

Och soppa får den, stiften blir dyngsura..

Någon som haft liknande problem?

Tomgångsmotorn påverkar endast tomgången..den ska starta ändå...och sen att de klickar i den e ingen garanti för att den är hel..Har du kollat givaren som sitter emellan motor och växellåda..nedanför fördelarlocket...å sen tänndmodulen som ja tror sitter på vänster innerskärm...BTW..jag kör utan tomgångsventil helt och hållet på min B230 F

10 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
mrbuggy skrev:
Tomgångsmotorn påverkar endast tomgången..den ska starta ändå...och sen att de klickar i den e ingen garanti för att den är hel..Har du kollat givaren som sitter emellan motor och växellåda..nedanför fördelarlocket...å sen tänndmodulen som ja tror sitter på vänster innerskärm...BTW..jag kör utan tomgångsventil helt och hållet på min B230 F

Hur gjorde du med slangarna när du plockade bort tomgångsmotorn?

Jag va ute och  kollade lite mer nu, på en cylinder är gnistan nästan obefintlig och kommer ibland, på cylindern näst längst in mot torpeden så är det åskbollar till gnista..

Den där givaren ska jag beställa en ny imorrn, men finns det något sätt som man kan se om givaren/tändmodulen är hel?

Entreprenör
1 784 Inlägg
18 januari 2009
Berra_Bula skrev:
mrbuggy skrev:

Hur gjorde du med slangarna när du plockade bort tomgångsmotorn?

Jag va ute och  kollade lite mer nu, på en cylinder är gnistan nästan obefintlig och kommer ibland, på cylindern näst längst in mot torpeden så är det åskbollar till gnista..

Den där givaren ska jag beställa en ny imorrn, men finns det något sätt som man kan se om givaren/tändmodulen är hel?

Värden på tändmodulen kan jag inte säga...Tomgångsmotorn har jag faktiskt kvar...bara kopplat ur de elektriska...Tror faktiskt inte den ska gå utan men min gör de...sätter jag i sladden får jag en tomgång på 2000 varv..utan: 900 ungefär...

Sök