_nicko skrev:
de beror vell på hur den går sönder.. amnar den så att den står öppen så laddar ju turbon fullt hela tiden. .
de e nog stängd du syftar på när wg är öppen så släpper den förbi alla avgaser och du får INGET laddtryck..
som sagt den kan gå sönder på flera sätt.. men de 2 vanligaste symtomen du kommer få är antingen inget laddtryck(dåligt/sämre) eller fullt laddtryck..
svårt o ge ett konkret svar.
till nästa fråga om va den egentligen gör så e de en liten arm skulle man kunna säga som öppnar upp en lucka som gör att när din turbo uppnåt de laddtryck som den e mappad/inställd för så behåller den sedan samma tryck. om man inte skulle haft en wg på turbon (som man inte hade på f1-bilar för många år sen.) så skulle den fortsätta ladda hela tiden,
ex,
turbons kapacitet e att du får ett laddtryck på 1 bar redan vid säg 3000rpm så kommer de fortsätta stiga hela tiden. så när du närmar dig varvstopp, 6,7,8,9000rpm så kommer den kanske ladda 5,6,7,8bar. vilket inte skulle va så jättebra för motorn.
typ googla på turbo o wg osv så kan du hitta massor me bilder som visar hur de funkar..
MVH