3938
Sök

Motor dör ibland. Volvo 740 GLE 84:a

223 Inlägg
29 maj 2007
Trådstartare
Hejsan, hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem. Det är så här att fast jag precis har bytt till ny Generator ( som fungerar ) och bilen är full tankad, så kan den dö när som helst, men startar och går kanon ( precis som vanligt ) direkt efter. Skumt ! Förslag på vad det kan vara ?

MVH / RobbaN

412 Inlägg
17 februari 2008
Jag har typ samma problem. Den dör helt plötsligt, fast går inte att starta på ett tag ibland. Har kollat på bränslepumps relät och det verkar vara ok. Vet inte riktigt vad som är felet..

Ingen som har några förslag?

135
├┼┼
24 R

7 Inlägg
17 februari 2008
byt bränslepumpsrelä de ger inget att bara kolla på de även om de klickar så kan de va trasig så prova byt så ska de nog bli bra

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 januari 2009
Jag lånar tråden så slipper jag skapa en egen... wink
Skillnaden är att det är en B230F som sitter i en 88:a och har hallgivaren i tändfördelaren.

Den startar och går bra när den går..., men efter 8-10 min så dör den och låter man den stå i 5 min så startar den och går igen i typ 8 min osv.
Testade att byta bränslefilter,
stift (som var torra å fina),
tändkablar,
rotor,
fördelare,
bränslepumpsrelä
LMM med samma slutsiffror men samma resultat,
kollade även alla jordkablar å sånt men inget där heller,
nu letas det en hallgivare som ska sitta i tändfördelaren eftersom det är den gamla b230f som sitter i den... Ikväll blir det ett test att byta
tändspole
tändgivare
och hallgivaren om jag hittar en....

Tips mottages gärna.....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

blacken
20 januari 2009
-Lego- skrev:
Skillnaden är att det är en B230F som sitter i en 88:a och har hallgivaren i tändfördelaren.

Den startar och går bra när den går..., men efter 8-10 min så dör den och låter man den stå i 5 min så startar den och går igen i typ 8 min osv.
tändkablar,
rotor,
fördelare,
bränslepumpsrelä
nu letas det en hallgivare som ska sitta i tändfördelaren eftersom det är den gamla b230f som sitter i den... Ikväll blir det ett test att byta
tändspole
tändgivare

Tips mottages gärna.....

"Hallgivaren" lär du hitta på "sprängkåpans" högra sida vid delningsplanet mellan knot och låda.

blacken
20 januari 2009
Thakashi skrev:
Hejsan, hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem. Det är så här att fast jag precis har bytt till ny Generator ( som fungerar ) och bilen är full tankad, så kan den dö när som helst, men startar och går kanon ( precis som vanligt ) direkt efter. Skumt ! Förslag på vad det kan vara ?

MVH / RobbaN

glapp någonstans kanske?. Eller att hallgivaren börjar att luncha..

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 januari 2009
blacken skrev:
-Lego- skrev:

tändkablar,
rotor,
fördelare,
bränslepumpsrelä
tändspole
tändgivare

Tips mottages gärna.....

"Hallgivaren" lär du hitta på "sprängkåpans" högra sida vid delningsplanet mellan knot och låda.

Nej hallgivaren kommer jag inte att hitta på svänghjulet eftersom den sitter i tändfördelaren, men jag letar en som jag kan låna eftersom jag inte vill köpa en ny för 725:- som den kostar på Volvo på  engång eftersom jag inte är säker på felet...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn

blacken
20 januari 2009
-Lego- skrev:
blacken skrev:
-Lego- skrev:

tändkablar,
rotor,
fördelare,
bränslepumpsrelä
tändspole
tändgivare

Tips mottages gärna.....

Nej hallgivaren kommer jag inte att hitta på svänghjulet eftersom den sitter i tändfördelaren, men jag letar en som jag kan låna eftersom jag inte vill köpa en ny för 725:- som den kostar på Volvo på  engång eftersom jag inte är säker på felet...

Ajdå, på min -91 945 så sitter "Hallgivaren" eller svänghjulsindikator/sensor vid svänghjulet. och satt vid samma ställe på min 740 -89:a

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 januari 2009
Ajdå, på min -91 945 så sitter "Hallgivaren" eller svänghjulsindikator/sensor vid svänghjulet. och satt vid samma ställe på min 740 -89:a

Ja den satt där på min andra 740 med, men detta är en tidig modell av 88a så då sitter dem där uppe tyvärr... Men tack för din hjälp!!!

Sponsorer 2013:

blacken
20 januari 2009
-Lego- skrev:

Ja den satt där på min andra 740 med, men detta är en tidig modell av 88a så då sitter dem där uppe tyvärr... Men tack för din hjälp!!!

Aj då jag trodde i min dumhet att du menade 945:an på din avatar. mitt fel ursäkta..big_smile

Volvonörd
1 187 Inlägg
21 januari 2009
Ingen fara.... Ja nu så går den igen efter lite olika felsökningar samt tips, det var tändspolen som spökade verkar det som, bytte den å den har gått sen dess. Tack Robban för tipset....

Sponsorer 2013:

Sök