6345
Sök

SAAB OG 900 svårstartad de senaste dagarna

584 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Hej!
Har en og900 turbo 8 ventiler med mekaniskt insprut på som har börjat bete sig lite konstigt..
Svårstartad de senaste dagarna men går bra sen.

Ska testa byta stiften imorgon och se om det hjälper. Kan stift göra så stor skillnad?

Mvh. Magnus
Senast redigerat av Aaaaaaalm (30 maj 2009)

Saab 4 Life!

Ollikkala Racing
1 725 Inlägg
5 januari 2009
Min gamla T8 hade liknande problem och då var det en spricka nånstans inne i toppen som släckte en av cylindrarna om bilen hann bli kall, fick krångla en heldel med starthjälp och ett jäkla skruvande för att puttsa stiften innan jag bytte toppen.

Nu är ju din likadan även om den är varm så kanske inte samma sak, kanske om det är större spricka i toppen men då skulle den nog dra mer vatten, min drog knappt inget trots problemen.

Justering av tomgång och rengöring av själlhus kanske kan förbätta att den lätt dör på tomgång och när du rullar med koppling, min var också så ett kort tag men löste sig med justering av spjället som tog 2min.

- Time Attack -

584 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Nu har ja vare ute å testat lite, satte i mina gammla stift i bilen,
och då gick den igång.. först på 3 sen på 4 cylindrar.. så ska iväg å köra lite sen smile
Återkommer med resultat smile

Saab 4 Life!

1 327 Inlägg
6 januari 2009
Jag har haft samma problem.

Nu verkar det ha blivit bättre den senaste veckan efter jag bytt ut biltematändstiften mot ngk och gjort mig en ny packning till vevhusventilationen. Den har bara startat på alla cylindrar nu. T.o.m i minus 27 grader hoppa den igång bra.

Har bytt en hel del annat tidigare för att bli av med problemet men det är för mycket att skriva.
Men kolla kablar och packningar.

Ryker den mycket vitt? Bra färg på oljan?

Däremot har bara problemet varit när bilen har stått med motorvärmare kopplad.

21 761 Inlägg
6 januari 2009
Det är ju även bra att veta ifall trådskaparens problem började efter bytet av tändstift eller ifall felet fanns innan. smile

Aero T16: Var det utan motorvärmare inkopplad alltså?

Då fungerar ju kallstartsventilen som den ska i kyla åtminstone. smile

1 327 Inlägg
6 januari 2009
Drönirettab skrev:
Det är ju även bra att veta ifall trådskaparens problem började efter bytet av tändstift eller ifall felet fanns innan. smile

Aero T16: Var det utan motorvärmare inkopplad alltså?

Då fungerar ju kallstartsventilen som den ska i kyla åtminstone. smile

Kallstartsventilen fungerar utan problem sen jag satte sönder den gamla och böt till en "ny" smile

Det var bara när den är kopplad i motorvärmare dessa problem har uppstått. Förutom när kabeln från startmotorn som styr kallstartsventilen hade lossnat vid en kopplingsbyte.

blacken
6 januari 2009
Det är inget ovanligt med att det blir sprickor i toppen på dom motorerna oftast i någon insugs kanal. annar så "tål" dom att det blir en läcka i topppackningen rätt så bra, dvs man kan köra länge innan man märker det..

Saaboholic
3 129 Inlägg
7 januari 2009
Kanske köpt ett gäng dåliga tändstift vid bytet? Eller ja mindre bra iallafall.

Spricka i toppen är väl i värsta laget vad felet kan vara.

Se över samtliga tänddelar även fördelaren osv, om den går bra med de gamla stiften så bör du testa att köpa en ny omgång som INTE är samma som de tidigare bytta och se om problemet kvarstår.

Testa NGK alternativt platina stift.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 327 Inlägg
24 januari 2009
Hur gick det med tändstiften? Har tagit upp topplockspackningen på min. Får se om det löser problemet med en ny sådan.

584 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Hur gick det med tändstiften? Har tagit upp topplockspackningen på min. Får se om det löser problemet med en ny sådan.

Jo nu har den gått utan problem sen jag bytte stift smile BP6ES kör jag på nu tongue
Återkom gärna hur det går med din bil sen, om den går bättre med ny packning smile
Senast redigerat av Aaaaaaalm (30 maj 2009)

Saab 4 Life!

Sök