höja laddtrycket på volvo 740 tic -88 B230et

_471-David_
28 januari 2008 · 111 Inlägg

tjaa. hade tänkt att höja laddtrycket i min 740. Och jag vet att man kan köpa pysventil å göra en bonnegrej med t-kors.. men har inte wastegaten en pinne man kan skruva på original? och vilket håll ska man skruva för att höja laddet? tacksam för svar

Mvh David

// David Jonsson
Saab_Emil Bilmekaniker
28 januari 2008 · 199 Inlägg

Höjer du laddtrycket måste du också se till att motorn får mer bränsle

twin_cam Smålänning
28 januari 2008 · 7 877 Inlägg

Testa? finns bara två håll. Skruva inte för mycket dock, för en polares bil hade krökta stakar när han köpte den just p.g.a det.

Sen är det inte alla WG som har pinne man kan skruva på, en del har fast pinne, men det syns rätt fort.

Vetefasen om inte jag kört på pysventil ändå.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Norbro
28 januari 2008 · 263 Inlägg

_471-David_ skrev:
tjaa. hade tänkt att höja laddtrycket i min 740. Och jag vet att man kan köpa pysventil å göra en bonnegrej med t-kors.. men har inte wastegaten en pinne man kan skruva på original? och vilket håll ska man skruva för att höja laddet? tacksam för svar

Mvh David

Är man riktigt oaktsam så gör man som min morbror, ryckte bort slangen helt på sin tic ( ja, han ÄR bonde).. gick som ett skållat troll, laddnålen låg å fladdrade vid knäna tongue men det har ju en baksida, han avverkade 3 turboagg under de 5-6 åren han ägde den, vilket är ganska lite om man tittar på hur han körde med den

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare
olkarlsson Licensierad debbatör.
28 januari 2008 · 205 Inlägg

Har du dumpventil så kan man väl spänna den?

-Klart att jag är världens pessimist, då blir man ju alltid glatt överaskad
AspeliN
28 januari 2008 · 65 Inlägg

olkarlsson skrev:
Har du dumpventil så kan man väl spänna den?

Va?? Vad har dumpen med saken att göra?? Ja det går att höja laddtrycket via wgn men jag skulle nog ha köpt en pysventil mycket enklare att justera.

Volvo 244 TIC
_471-David_
28 januari 2008 · 111 Inlägg

twin_cam skrev:
Testa? finns bara två håll. Skruva inte för mycket dock, för en polares bil hade krökta stakar när han köpte den just p.g.a det.

Sen är det inte alla WG som har pinne man kan skruva på, en del har fast pinne, men det syns rätt fort.

Vetefasen om inte jag kört på pysventil ändå.

Okej, men jag tror jag har en pinne vid WG, får la prova lr så blir det nog en pysventil ändå big_smile

// David Jonsson
Aga_Diff Bärs!
28 januari 2008 · 3 456 Inlägg

Norbro skrev:

_471-David_ skrev:
tjaa. hade tänkt att höja laddtrycket i min 740. Och jag vet att man kan köpa pysventil å göra en bonnegrej med t-kors.. men har inte wastegaten en pinne man kan skruva på original? och vilket håll ska man skruva för att höja laddet? tacksam för svar

Mvh David

Är man riktigt oaktsam så gör man som min morbror, ryckte bort slangen helt på sin tic ( ja, han ÄR bonde).. gick som ett skållat troll, laddnålen låg å fladdrade vid knäna tongue men det har ju en baksida, han avverkade 3 turboagg under de 5-6 åren han ägde den, vilket är ganska lite om man tittar på hur han körde med den

Hmm, 3 agg på 5 år?? det är ju knappt mer än vanligt slitage ju! tongue

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
rooolerboy volvonörd
28 januari 2008 · 116 Inlägg

bara skruva på stången,du ska skruva så pinnen blir kortare,dvs hårdare spännd,men ladda inte över 0.7 om du inte har chippat,med chipp max ett bar sen är det adjö med dina stakar

Senast redigerat av rooolerboy (28 januari 2008)

_471-David_
28 januari 2008 · 111 Inlägg

rooolerboy skrev:
bara skruva på stången,du ska skruva så pinnen blir kortare,dvs hårdare spännd,men ladda inte över 0.7 om du inte har chippat,med chipp max ett bar sen är det adjö med dina stakar

Okej får pröva detta då tongue tackar för svaren

// David Jonsson
lagerknack Avstängd
29 januari 2008 · 70 Inlägg

rooolerboy skrev:
bara skruva på stången,du ska skruva så pinnen blir kortare,dvs hårdare spännd,men ladda inte över 0.7 om du inte har chippat,med chipp max ett bar sen är det adjö med dina stakar

om du har en 88- så sitter de starkare stakar i dem. och ja ladda 1,6 i min med en et från 86 och de hållde.. men om du ställer på den för mycket och du inte har chip kommer den nog och bryta och pga att de blir för högt tryck... passa dig för spikningar med är inte så jätte bra

gör som ford köp volvo
TurboTarzan
26 januari 2009 · 235 Inlägg

lagerknack skrev:

rooolerboy skrev:
bara skruva på stången,du ska skruva så pinnen blir kortare,dvs hårdare spännd,men ladda inte över 0.7 om du inte har chippat,med chipp max ett bar sen är det adjö med dina stakar

om du har en 88- så sitter de starkare stakar i dem. och ja ladda 1,6 i min med en et från 86 och de hållde.. men om du ställer på den för mycket och du inte har chip kommer den nog och bryta och pga att de blir för högt tryck... passa dig för spikningar med är inte så jätte bra

WTF?!?!?
Jag sitter på en ET från -88, betyder det att jag inte behöver byta till FT-bottendel när jag nu ska ställa trycket på den? Hört mycke olika historier nu o vill reda ut det här. Skulle inte iddas riva isär hela knotan för att ockulärt ta reda på om jag har blompinnar eller starkare där inne.
Vet du vad det är för starkare stakar som sitter i dom? Eller finns det en chans att det är hörsägen från nån svettig bilnasare?
Mvh: Janne

Senast redigerat av TurboTarzan (26 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang