6337
Sök

Var sitter Kamaxellägesgivaren ?

1 785 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Jag har 2 felkoder på min Passat GT VR6.

515 Kamaxellägesgivaren (Kortsluten)

513 Varvtalsgivare (Signal saknas)

Jag har lite förhöjd CO halt och HC halt. Måste besiktiga bilen senast imorgon igen.

Jag undrar om dessa två givare sitter i samma hölje? På mekonomen har de endast en Vevaxelgivare till bilen.

Andra frågan är, var sitter givarna? Jag har letat men hittar bara 3st givare som sitter till kylvattnet.

Måste ha ett svar för sedan blir det en hel ombesiktning och då hittar de alltid nya fel att anmärka på.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 785 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
Är det ingen som har ett svar eller ett förslag på vad jag kan hitta information? Jag har ställt exakt samma fråga på VR6.nu.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
26 januari 2009
Lugna ner dig lite... vänta ett dygn på svar iallafall.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 januari 2009
kam axelgivaren sitter väll på dden ena kamaxeln vet inte vilken...

Varvtalgivaren sitter nera vid svänghjulet e inte så säker på vr6

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 785 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
Rspeter skrev:
Lugna ner dig lite... vänta ett dygn på svar iallafall.

Lönar sig inte att vänta när man behöver ha informationen snabbt.

En hjälpsam person har hjälpt mig med frågan. "Protoxal_vr6" svarade på min fråga.

Svar:

Om du har OBD1 så e det kamaxel signal i rotor huset.

Vevaxelsensorn den e monterad fram mot kylaren in i motorn kommer ut en sladd med vit kontakt monterad på motor fästet fram.

=====================================================================

Anledningen till att jag undrade var dessa satt var för att jag fick felkoder på dem. Jag kan tilllägga att när det gäller felkoderna så uppträder dessa när motorn är avslagen. Hade det varit fel i kam eller vevaxelgivaren hade inte motorn startat. Men den går och problemet jag har är hög CO och HC

Felkoder man läser av med OBD ska göras med motorn startad. Men gör man en självdiagnostik ska den inte startas. "självdiagnostik" görs utan utrustningen http://www.a2resource.com/electrical/codes/vr6.html
Senast redigerat av dbjanoz (27 januari 2009)

Sök