6333
Sök

konstigt fel på min volvo, startar ibland ? felkoder ?

med lem
1 925 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
min 945 vägrar starta ibland. den tänder inte som den ska. Den kan poffa till lite i luftburken men mer händer inte. och när den går går den som vanligt ( dock lite seg och slukar lite soppa men går rent och har tomgång och allt )

kollade mina felkoder. fick fram två st. den första var 2-3-2 och den andra var 3-1-2. båda var i tvåans hål.

hur avläses dessa ?  vill väldigt gärna ha reda på vad jag ska byta då den vägrar starta när man väl behöver den. bränsle pump och allt är som det ska.

Tack på förhand.
Senast redigerat av _fillan_ (26 januari 2009)

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

med lem
1 925 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
någon måste veta väl ? behöver bilen vid middagstid imorgon så hade vart bra om den funkat då smile

1 785 Inlägg
26 januari 2009
_fillan_ skrev:
min 945 vägrar starta ibland. den tänder inte som den ska. Den kan poffa till lite i luftburken men mer händer inte. och när den går går den som vanligt ( dock lite seg och slukar lite soppa men går rent och har tomgång och allt )

kollade mina felkoder. fick fram två st. den första var 2-3-2 och den andra var 3-1-2. båda var i tvåans hål.

hur avläses dessa ?  vill väldigt gärna ha reda på vad jag ska byta då den vägrar starta när man väl behöver den. bränsle pump och allt är som det ska.

Tack på förhand.

http://toax.free-bsd.org/vm/insprutning … est_01.txt

Kolla listan
Senast redigerat av dbjanoz (26 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

832 Inlägg
27 januari 2009
2-3-2  -  Bränslemämgdsanpassning Tomgång Mager/Fet

Orsak:  Insugs/avgasläckage, Bränsletryck, Onormalt mycket bränsle i motoroljan, Spridare, Evakueringsventil i sluten tankventilation, Ledningar, Luftmassemätare, Motortemperaturgivare eller uppvärmd lamdasond

3-1-2  -  Tändstyrdon - Knacksensorsignal saknas

Orsak: Ledningar eller Tändstyrdon

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 januari 2009
3-1-2 Knackuppfettningssignal från tändssystemet saknas.

Villkor för felkod:
Vid startförsök skickar tändssystemets styrenhet tändsignal både till stift 1 och 28. Detta för att kontrollera att ledningen till stift 28 är hel. Felkod sätts om signal saknas.

Felorsaker:
Avbrott eller kortslutning på ledningen mellan EZ #4 och LH #28.

Felsymptom:
Normalt inga felsymtom.

Du får kolla upp kablaget så att de inte är nått ställe där kabeln jordar eller är av. Känner du nån med likadan bil så kan du ju fråga om du får låna hans databoxar och se om de är dem de beror på.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

med lem
1 925 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
okej ! ska undersökas imorgon då, tack så mycket för hjälpen !

Soubee
27 januari 2009
tror jag hade 2-3-2  -  Bränslemämgdsanpassning Tomgång Mager/Fet  på min 850, det visade sig iaf vara bensin pumpen. Bara tillägga att det kanske kan vara något också att kolla på...

med lem
1 925 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
hmm, var ute nu.. bränslepumpen går hela tiden om man har tändningen på. den ska väl bara gå ett litet tag ?

kan det stämma som soubee sade ?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
27 januari 2009
Ja, bränsletrycket kan ju bli för högt, alternativt för lågt och då får ju inte motorn rätt blandning.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

537 Inlägg
27 januari 2009
patrikhornfeldt skrev:
Ja, bränsletrycket kan ju bli för högt, alternativt för lågt och då får ju inte motorn rätt blandning.

När tändningen startas ska pumpen bara gå i ca 3sekunder för att bygga upp trycket. sen slutar edn. Sen startar den igen när du startar motorn.

Det månag också gör när dem har fått soppa torsk är att stå med startmotorn tills batteriet är kört. Då sätter man bra av o på tändningen några gånger.

Sök