5712
Sök

Frontera, blårök, byte av olja

1 Inlägg
1 februari 2009
Trådstartare
Tja har en opel Frontera -94 2,3tdi som ryker blårök, speciellt mycket när man startar den. Jag bytte olja i somras och undrar om det kan bero på att det var mineral olja i den innan och jag hällde i halv-syntet. Jag har hört nån gång att mineralen är mer tjockflytande och att halvsyntet kanske har lättare att ta sig in på ställen. Nån som vet nåt om detta lr är det bara en skröna? Annars kankse man skall byta tillbaka till mineral?
Annars har jag kollat turbon, gjorde rent kollade och det såg hyffsat ut. Lite olja i slangarna. Det var lite glapp i axeln men var och visade upp den för en verkstad och dom sa att det var normalt. Så turbon verkar ok.
Ställt in ventilerna, men vad jag fattat det som när jag läst runt här så sitter det några packningar där.
Kan man kolla om dom är kassa utan att montera ner allt?

Mvh/Daniel

845 Inlägg
1 februari 2009
Svartrök = För mycket soppa som ej förbränns

Blårök = Olja läcker in i förbränningsrummet pga dåliga kolvtätningar. Så en tjockare olja skulle jag rekommendera ifall du inte vill lämna in bilen för reparation på verkstad

269 Inlägg
1 februari 2009
Antagligen har du ett läckage vid ventilstyrningarna som gör att det rinner ner olja i cylindrarna när den står, brukar sitta en gummitätnig som har en förmåga att förvandlas till backelit med åren, och då de blir hårda så läcker dom mer och mer.
Du får nog riva ner toppen om du skall byta dessa.....

Ang. oljorna så är det väl så att har bilen gått xxxxx antal mil med mineral så har du lite mer fastbrända oljerester kvar i motorn, vad som händer när man slår i syntet/delsyntet är att dessa oljerester lossar och kan sätta igen kanalerna i motorn...alltså mindre bra.

Mopar or no car:)

Sök