6156
Sök

Bmw med ett väldigt irriterande missljud.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Hej

Har ställt den här frågan på autopower men tycker inte att jag får några vettiga svar så ja tänkte pröva här oxå. Har alltså ett typ vinande ljud som uppkommer vid belastning med kopplingen uppsläppt, det hörs mest på 1:an och 2:an men även lite på dom andra växlarna om man lyssnar ordentligt. Har även märkt att det har luktat lite bränt underifrån bilen ibland även fast jag inte har hårdkört den. Jag skulle kunna tänka mej att det är nånting med kopplingen som behöver bytas men har egentligen ingen aning om vad och eftersom det inte är så jätte billigt att byta den så vill ja gärna vara lite säkrare på att det skulle kunna vara felkällan. Hoppas någon kan komma med bra svar.

//Jimpa

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2009
Lagerstöd till kardan?
Upp med den på pallbockar, ur med ESP osv, peta i växel och be någon gasa. Sen in under med stetoskop så kommer du höra direkt om något av dem är dåligt!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Om ett sånt lager är dåligt kan det uppstå bränd lukt då?

V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
3 februari 2009
Jag hade det på en 523a en gång i tiden, det var dessutom i ett visst varvtalsregister, mellan 1300-2000 varv sen hörs det inte. Jag hörde det mest på 4an, fick aldrig rätt på det själv så jag var till en BMW-verkstad, normalt slitage sa de och ingen fara för ras men irriterande ändå särskilt när man vet om det, då lyssnar man ju efter det hela tiden.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Precis har det mest vid låga varvtal men mitt hörs som sagt mest på 1:an och 2:an har oxå varit inne på bmw och dom har provkört bilen och säger att det är transmissions ljud och inget att oroa sej för men jag vill inte riktigt acceptera det. Det är något som låter som borde bytas ut.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2009
J-FORSGREN skrev:
Om ett sånt lager är dåligt kan det uppstå bränd lukt då?

Ptja, på Mercedes brukar allt slitas/smälta bort så kardan går metal mot metall mot bygeln som gummibussningen till lagret sitter i. Hålet där lagerbanan satt ar 10cm ist för 3cm.

Går lagret varmt vilket de ju brukar göra så borde det lukta bränt!

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Får tacka för svaret bumpe det låter som en bra och trovärdig gissning så det får jag kolla upp synd att man inte kan mecka själv bara.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2009
Lugnt du, det bästa att göra är att låta någon på BMW köra en sväng med den om du inte lägger dig under och konstaterar felet själv...
Borde ta ca en timme att byta men kräver troligtvis någon form av pressverktyg.

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
Vad kan ett sånt lager kosta har kollat mekonomen och så men inte hittat något som heter så.

Sök