6696
Sök

Spänning ut till spridarna på 940 B230 FK-96a

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
års modell?

Styrbox nummer? 02800 eller vad de börjar med? soppaboxen?

Ska inte ha betydelse om den e chippad?

Fattar du varför man blir fundersam 3 olika värden

Har inget å skriva ännu

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 februari 2009
volvo_grabb skrev:
års modell?

Styrbox nummer? 02800 eller vad de börjar med? soppaboxen?

Ska inte ha betydelse om den e chippad?

Fattar du varför man blir fundersam 3 olika värden

Bygd 96 årsmod 97

Om jag inte har fel 0 280 00 984

Chippad spelar ingen roll

Jo jag förstår men men de sitter inte samma system i dom heller kanske... dock fungerar spridare på samma sätt...

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
läste om en som skrivit eller besskrivit sitt problen på sin 940 turbo går på tre när den startas kall lite små rycking när man kör seg på gasen dålig tomgång... presic som min å han hade bytt spridarna å då funka de...

Hur vet man att spridarna ger rätt mängd fast de e rätt motstånd?

SKa kolla lite på spänningen till imonkväll igenm så ser vi vad jag kommer fram till

Har inget å skriva ännu

10 287 Inlägg
5 februari 2009
OK. Vi reder ut detta.

Se sidan 24: http://pliki.mojevolvo.pl/volvotechinfo … n_3_39.pdf

- Spridarna matas på ena sidan med 12V via radioavstörningsreläet (2/12) som styrs av insprutningsboxen via bränslepumpsreläets ena krets. I serie med denna matning ligger förkopplingsmotstånden. Spridarna matas således med 12V så fort man vrider tändningsnyckeln till läge II. (Gröna sladdar till spridarna)

- När motorn börjar snurra mha startmotorn så jordar insprutningsboxen spridarna via gråa sladdarna i korta pulser för att ge bensin till cylindrarna.

=> När man har tändningsnyckeln i läge II så skall spridarna ej ge någon bensin , då skall båda sidorna av spridarna visa 12V eftersom ingen ström skall flyta.

=> När motorn snurrar så kommer ett vanlig universalinstrument att få spunk och visa lite vad som helst. Man behöver ett oscilloskop för att se vad som händer.

Har man spänningsfall över spridarna i läge II så har man endera kortis i kabelhärva eller skjuten box. Börja med att lyfta boxen och mät.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 028 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
ska mäta på min ingen tror jag stressa lite igår... tror jag har 12V på ena stiftet och 0,5 V på andra med tändning på "LÄGE 2"

Men ska mäta på de under dagen kommer tillbaka me mina svar ikväll

Har inget å skriva ännu

Sök