6692
Sök

Hur gör jag? Ta ur ventiler med "ventilkompressor" ur en 531 topp ( bild finns länkat)

906 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
(vet om det skulle ligga här) Tjena, har köpt mig ett verktyg för detta arbetet, jag har gjort det en gång förr men det är många år sen och kommer ej ihåg hur jag gjorde.

Har tatt bort kam samt shims. Har gjort allt som står i heynes som görs före man tar ur ventilerna, jag lyckas även pressa ner ventilen men sen? Får inte ur knastren osv, något tips? Vill helst försöka lyckas själv, går det åt fanders får man väl i värsta fall lämna in, men tackar för svar. Bild på länk nedan:)

http://www.garaget.org/?car=123795&image=1228831

=)

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
Du har ju vänt den åt fel håll.

1 196 Inlägg
5 februari 2009
ta en hylsa som är lika stor och sen tar du en hammare och slår så j*vla hårt du kan så kommer dom flyga, se till och inte missa, och slå rätt så du inte träffar toppen, hehe så gjorde jag tongue

906 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Så man skall köra "pressen" mot andra sidan? För kan ju ej justera på "nedre delen". Hehe har slått med ett dorn hårt som fan man händer inte ett skit. Samt pressar jag med den nu så skadar jag kanterna på toppen=/

=)

-utan 940
1 728 Inlägg
5 februari 2009
740Fors skrev:
Så man skall köra "pressen" mot andra sidan? För kan ju ej justera på "nedre delen". Hehe har slått med ett dorn hårt som fan man händer inte ett skit. Samt pressar jag med den nu så skadar jag kanterna på toppen=/

Ja, som den är vänd på bilden försöker du ju pressa ihop ventilaxeln.

bonntrimmare
655 Inlägg
5 februari 2009
sry alltså : HAHA! = )... antingen e den väldigt konstig den där lr så har du vänt den upp o ner som sagt tongue

EDIT: var har du köpt den? tongue
Senast redigerat av BOLUND (5 februari 2009)

906 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
BOLUND skrev:
sry alltså : HAHA! = )... antingen e den väldigt konstig den där lr så har du vänt den upp o ner som sagt tongue

EDIT: var har du köpt den? tongue

På ad-center, dock var det en likadan som volvo hade till dessa modeller så ska inte vara nått konstigt med den, jag som var så säker på att jag satt den rätt:P

=)

196 Inlägg
5 februari 2009
Slå inte på grejerna , bankar du för mycket finns la risk för krökta skaft på ventilerna alt så går dom inte ur pga axeln utvidgat sig något = slipa av med slö sliprondel med getingen . .

Som resten skrev , vänd . . plattan på ventilen skruva ner så knasterna blir lösa , plocka bort dom o skruva upp allt igen och plocka av det , märkt upp ventiler osv sen tillsammans med allt .... om du inte ska fräsa sätena + slipa ventilerna . .

Sen kolla spelet i styrningarna , du kan också lägga på lite färg eller vad som helst som färgar av sig och är lätt att tvätta bort på anläggningsytan på ventilen , lägg i ventilen i styrningen dra runt den mot sätet o sen upp så ser du vart anläggningsytan ligger på tallriken.....

561 Inlägg
5 februari 2009
Kan hända att du får slipa av verktyget lite för att det ska gå ner i loppen där fjädrarna sitter. fick jag göra på Polon iallafall..

5 089 Inlägg
5 februari 2009
Ja jag fick mig ett roligt skratt iaf... men tyvärr så föds man ju inte vetandes allting så nu har vi alla lärt oss det iaf smile

\Lindgren

Sök