7622
Sök

Turbokonsentera en Mazda 323 med biltemas turbo ?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
är det svårt att turbokonsertvera en Mazda 323 ? ;P

Tänkte då om man köpte den turbon ( Mitsubishi TD04HL16T, Garret: 49189-01350, 1100°C, 18000rpm ) från Biltema ;D ..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

+Uppfinnare+
643 Inlägg
18 februari 2009
emijl skrev:
är det svårt att turbokonsertvera en Mazda 323 ? ;P

Tänkte då om man köpte den turbon ( Mitsubishi TD04HL16T, Garret: 49189-01350, 1100°C, 18000rpm ) från Biltema ;D ..

Ärligt svar: JA!
Krävs mycket mer saker än bara Turboaggregatet! Snikkonverterar du bör du kunna landa någonstans mellan 15-20.000 kr. Sen är det massa specialkunskaper bla i förbränningsutrymmet. Kort och gott svårt och dyrt, och enligt min mening inte värt det. smile

Mvh Rikard

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
18 februari 2009
Om det är svårt att "turbokonsertvera" vet jag inte, men det är nog ganska svårt att turbokonventera en Mazda 323 faktiskt.

Vad sitter det för motor i bilen som du vill konventera?

Generellt så behövs det: kompsänkas, större spridare, grenrör, turbo, downpipe, tryckrör, intercooler, soppapump, kanske byta sprut och mappa, kanske köra E85 osv. osv.

Går nog som sagt på någonstans mellan 5000-25000kr beroende på hur mycket man kan göra själv, har liggandes hemma och beroende på hur seriöst/hållbart det ska vara.

/Påsen

PÅSEN RACING

12 086 Inlägg
19 februari 2009
Jag har haft en 323F -93, det finns gott om plast för både turbo och intercooler på dom.
Har du en vanlig 323 vet jag inte.

Du ska definitivt inte köpa en liten skitturbo på biltema för hutlösa pengar.
Det luktar snik över din fråga och därför rekommenderar jag en turbo från en gammal Saab lr Volvo för en tusing. Dessutom får jag uppfattningen att du har noll koll på bilar och motorer så du kanske ska skita i de tongue ev hänga här ett tag så du lär dig lite.

Kan ju poängtera att jag just nu håller på att turbokonvertera en Sierra, för andra ggn.
Nu är ju jag en händig jävel men min inköpslista ligger hittills på ca 1700kr och då är allt köpt köpt tongue i princip.

Sök