Motorbyte omöjligt att få bes?? Volvo 740 TIC

_Dee_
14 februari 2009 · 16 Inlägg

Tja,
Har en sådär 200 frågor om motor byte efter jag läst Sharkys tråd om regler för att besikta som "Ombyggt fordon".

Scenariot är så här: Jag har en Volvo 740 - 91 som har en b230FT motor orginal och en automatlåda. Killen jag köpte bilen av "råkade" rasa FT motorn samt v-låda så han bytte till en B230ET motor ifrån -86 och en M90 manuell låda ifrån någon 940. Bilen hålls på att grejas med nu och motor byte är MYCKET aktuellt.
Jag funderade på att sätta i en B230FK motor -96 eller nyare men måste jag då byta Tändbox, kat osv för att den ska gå att besikta med denna motor?? Är det mycket smartare att sätta i en B230FT motor som har kolv kylning istället för en FK motor för att det ska underlättas vid besiktning??
Eller måste jag helt enkelt sätta i en identisk motor som satt i från början??
Hur lyder det med byte utav v-lådan?? Måste jag helt enkelt byta ut min kardan samt bakaxel för att bes ska gå med på det??

Vill gärna ha lite svar av någon som har byggt själv och lyckats få en 740 GODKÄND med en 400hk B230FK motor under huven. Det känns lite som halva jobbet redan är gjort inför en godkänd bes och att få bilen att gå igenom med andra bromsar, drivlina och motor inte är så långt borta. Har nämligen fått för mig att det ska vara omöjligt att ha en 400hk 740?? eller har jag fel??

Om jag sen konvertar till E85 så blir det lagligt med större spridare SAMT ett eftermarknadssprut och SVB går med på detta?? Eller??

Tack på förhand MVH Dennis!!!!!

Senast redigerat av _Dee_ (14 februari 2009)

pwei Mr.
14 februari 2009 · 253 Inlägg

Läs igenom Sharkys tråd en gång till, verkar som du missade huvudpoängen med den.

Köpes:
18T Turbo
_Dee_
14 februari 2009 · 16 Inlägg

Ok tack..

mrbuggy Entreprenör
14 februari 2009 · 1 784 Inlägg

_Dee_ skrev:
Tja,
Har en sådär 200 frågor om motor byte efter jag läst Sharkys tråd om regler för att besikta som "Ombyggt fordon".

Scenariot är så här: Jag har en Volvo 740 - 91 som har en b230FT motor orginal och en automatlåda. Killen jag köpte bilen av "råkade" rasa FT motorn samt v-låda så han bytte till en B230ET motor ifrån -86 och en M90 manuell låda ifrån någon 940. Bilen hålls på att grejas med nu och motor byte är MYCKET aktuellt.
Jag funderade på att sätta i en B230FK motor -96 eller nyare men måste jag då byta Tändbox, kat osv för att den ska gå att besikta med denna motor?? Är det mycket smartare att sätta i en B230FT motor som har kolv kylning istället för en FK motor för att det ska underlättas vid besiktning??
Eller måste jag helt enkelt sätta i en identisk motor som satt i från början??
Hur lyder det med byte utav v-lådan?? Måste jag helt enkelt byta ut min kardan samt bakaxel för att bes ska gå med på det??

Vill gärna ha lite svar av någon som har byggt själv och lyckats få en 740 GODKÄND med en 400hk B230FK motor under huven. Det känns lite som halva jobbet redan är gjort inför en godkänd bes och att få bilen att gå igenom med andra bromsar, drivlina och motor inte är så långt borta. Har nämligen fått för mig att det ska vara omöjligt att ha en 400hk 740?? eller har jag fel??

Om jag sen konvertar till E85 så blir det lagligt med större spridare SAMT ett eftermarknadssprut och SVB går med på detta?? Eller??

Tack på förhand MVH Dennis!!!!!

Går inte att få den GODKÄND med 400 hk.... ;-)  fast Vem vet de då att de e 400 hk....?

Senast redigerat av mrbuggy (14 februari 2009)

bumpe Lastbilsmekaniker
14 februari 2009 · 3 878 Inlägg

Du kan inte få den registrerad så det står 400hk i regbeviset.
Däremot kan ju besiktningsmannen vara ouppmärksam/ignorant/"snäll" och släppa igenom det men det är ju egentligen inte godkänt!

Larssa91
14 februari 2009 ·

med så många hästar så får du nog regga den som ombyggt fordon om du vill att regbeviset ska stämma. men som sagt vem vet hur många hästar som gömmer sig under din huv? tongue

_Dee_
15 februari 2009 · 16 Inlägg

ok jag tackar för svaren. Då det var så som jag tänkt mig alltså.
Ska iaf försöka få bilen godkänd med en FK motor och M90 lådan i.
Har läst Sharkys tråd igen och era inlägg bevisar det jag hela tiden trodde.

Men har någon av er konverterat till E85? Som vet  lite hur det funkar, läste nämligen Bilsports artikel om konvertering o enligt den artikel är ett eftermarknads sprut godkänt i besiktning.

MVH

1973GSE
15 februari 2009 · 72 Inlägg

har en granne som besiktigade en 740 med 850 t5 motor i , så det går ju besiktiga med annan motor, annars e de väl bara och sätta dit kamremskåpan från orginal motorn så ser väl med lite tur ingen skillnad....

Sharky
15 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Det är precis det som står i "min" klistrade tråd...roll

Problemen är alltså att byta i bliar nyare än 93 och att "pilla" med sådant som ingår i avgascertifieringen samt att "byta ner sig" från en motor med kat till en äldre motor utan kat.

/Göran

1973GSE skrev:
har en granne som besiktigade en 740 med 850 t5 motor i , så det går ju besiktiga med annan motor,.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2009 · 13 669 Inlägg

ingen jävel som ser skillnad på en B230Ft och fk dessutom är det samma motor bara att fk har oljekyldakolvar och lite sånt

dessutom fungerar Ft sprutet hur fint som helst på fk motorn då den har samma styrsystem samma turbo samma spridare samma allt..utom en ventilen som styr wastegaten som är slappare på fk

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sharky
16 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Både FK och FT av samma årsmodell har oljekylda kolvar (dvs typ 96...98). Det är exakt likadana block.


/Göran

Growe skrev:
ingen jävel som ser skillnad på en B230Ft och fk dessutom är det samma motor bara att fk har oljekyldakolvar och lite sånt

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
TobbeTT
16 februari 2009 · 948 Inlägg

varför inte bara byta blocket till FT/FK då slipper du febbla med kablar och styrboxar och sen att du har katt på bilen så blir nog besiktningen glada

angående m90in satt den på när du köpte bilen? annars så får du ta kardan, spakställ och koppling från en 940 med m90 och diesel 940 med m90 har väl starkare koppling rätta mig gärna om jag har fel smile

påsen If your not out of control, your not in control
16 februari 2009 · 686 Inlägg

Som någon sa här tidigare så är det omöjligt för en besiktningsman att se om det sitter en FT/ET/FK motor i bilen så där kan du byta lite hur du vill, det är ju i grund och botten exakt samma motor igentiligen bara det att dem skiljer sig lite i innehållet så att säga.
Ska du byta till M90 låda så behöver du låda, främre kardan, spakställ, koppling/tryckplatta och växellådsbalk.
Vet inte vad besiktningen säger om byte från aut till manuell faktiskt men kan tänka mig att dem kanske gnäller lite, men jag är inte säker.

Och med tanke på att du har en -91:a så måste det ju sitta en fungerande katalysator på den, men det förstod du nog redan.

Det är inte lätt att få det så att det står i pappret att den är godkänd med t.ex. 400hk i, men som någon sa så kan ju besiktningsmannen stunta i att den är trimmad och släppa igenom den ändå.
Jag vet många som kör 240/740/940 med 400hk+ som besiktigar dem årligen med den effekten utan problem så det har mest att göra med hur noga besiktningsmannen är med att följa reglerna så att säga.

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Nyman_
16 februari 2009 · 602 Inlägg

som sagt, blocket o de kan du ju byta som du vill. det står väl inte änns på blocken vad det är för modell eller? har för mej det bara står b230 på alla, men kan ha fel, kommer ha en Fk i min nu snart o de blir nog inga problem. de där med växelådan, min var automat till 2004 o då bytte förra ägaren till manuell, o den har gått igenom i 4år med manuell nu utan att dom märkt det, står ännu automat i papprena.. men det var någon här på gorg som snackade om att man ska säga till dom på besiktningen att de är bytt o skit. men de har inte jag gjort iaf.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Larssa91
16 februari 2009 ·

men sällan att dom tänker på sånna saker. besiktiga min med 300hk sist (154hk på pappret) och dom sa inget. sitter B230 istället för B21 hade även massa annat som inte skulle gått igenom men den gick igenom med blankt papper.

Senast redigerat av Larssa91 (16 februari 2009)

_Dee_
17 februari 2009 · 16 Inlägg

oj. först tackar jag alla för svaren på mina frågor, plus all extra info. Jag vet ju som sagt om det med blocken att det inte är så stor skillnad men eftersom det ska bli trimmat så har jag blivit rekommenderat ett kolvoljekylt block (alltså -96 o uppåt) och det är det jag har bestämt mig för att köra med. Sen så är det redan bytt till en m90 låda i den och eftersom förra ägaren bytte så vet jag inte så mycket om själva bytet i sig.
Allt han sa till mig om just växellådan var så här "Det är en m90 låda som är förstärkt på trean och med hydraulisk koppling....." mer än så vet jag inte. Men eftersom det varit en automat förut och jag kört bilen med m90 lådan så vet jag att det funkar iaf, även om koppling slirar som helvete vissa stunder.
Kommer hur som helst byta bakaxel och koppling när allting är nerplockat senare så det blir riktigt gjort.

Kan ju passa på att fråga er som läser denna tråd om ni kanske vet hur bra FT- sprutet funkar ihop med en ET motor?? ibland kan den krångla så in i helvete och den förra ägaren "fixade" det med att dra ut säkringen till lambda sonden så gick den riktigt igen (smart lösning!??)

Mvh dennis

Senast redigerat av _Dee_ (17 februari 2009)

Sharky
17 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Funkar bra. Så länge man vet att det sitter olika tempgivare till olika sprut trots att dom ser likadana ut. Tar man fel så går motorn skit.

/Göran

_Dee_ skrev:
hur bra FT- sprutet funkar ihop med en ET motor?? ibland kan den krångla så in i helvete och den förra ägaren "fixade" det med att dra ut säkringen till lambda sonden så gick den riktigt igen (smart lösning!??)

Mvh dennis

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Busgrabb Rejsa ?
18 februari 2009 · 2 959 Inlägg

Kan bara lägga till en liten sak här....oljekylda kolvar kom redan 93 har jag för mig och det måste inte vara en FK motor utan FT är likadan.

Autotech
BMW 335D (2008)
_Dee_
19 februari 2009 · 16 Inlägg

Okej, så det kanske e därför motorn går skit just nu då? ska genast kika på detta. Mvh

Sharky skrev:
Funkar bra. Så länge man vet att det sitter olika tempgivare till olika sprut trots att dom ser likadana ut. Tar man fel så går motorn skit.

/Göran

Rushman Evolution Garage
19 februari 2009 · 1 299 Inlägg

_Dee_ skrev:
Tja,
Har en sådär 200 frågor om motor byte efter jag läst Sharkys tråd om regler för att besikta som "Ombyggt fordon".

Scenariot är så här: Jag har en Volvo 740 - 91 som har en b230FT motor orginal och en automatlåda. Killen jag köpte bilen av "råkade" rasa FT motorn samt v-låda så han bytte till en B230ET motor ifrån -86 och en M90 manuell låda ifrån någon 940. Bilen hålls på att grejas med nu och motor byte är MYCKET aktuellt.
Jag funderade på att sätta i en B230FK motor -96 eller nyare men måste jag då byta Tändbox, kat osv för att den ska gå att besikta med denna motor?? Är det mycket smartare att sätta i en B230FT motor som har kolv kylning istället för en FK motor för att det ska underlättas vid besiktning??
Eller måste jag helt enkelt sätta i en identisk motor som satt i från början??
Hur lyder det med byte utav v-lådan?? Måste jag helt enkelt byta ut min kardan samt bakaxel för att bes ska gå med på det??

Vill gärna ha lite svar av någon som har byggt själv och lyckats få en 740 GODKÄND med en 400hk B230FK motor under huven. Det känns lite som halva jobbet redan är gjort inför en godkänd bes och att få bilen att gå igenom med andra bromsar, drivlina och motor inte är så långt borta. Har nämligen fått för mig att det ska vara omöjligt att ha en 400hk 740?? eller har jag fel??

Om jag sen konvertar till E85 så blir det lagligt med större spridare SAMT ett eftermarknadssprut och SVB går med på detta?? Eller??

Tack på förhand MVH Dennis!!!!!

Eftersom det är olagligt att uppmana till brott på gorg, så tycker jag absolut inte att du ska köpa en 740 -91 till för 10k som du besiktigar, å sen byta plåtar på den och "monstret" för i så fall så är ju bilen i sig inte laglig även om det verkar så utåt sett, så återigen: gör det INTE!

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang