4445
Sök

Besiktning, handbroms verkan otillräcklig

13 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
Han drog åt handbromsen fullt, och trots detta vart bromsverkan otillräcklig, går detta att lösa genom att bara spänna handbromsvajern, eller är det något annat som behövs fixas? Är det så att spänna vajern bara hjälper mot att se till att handbromsen tar vid rätt "hack"?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 april 2009
nej du får spänna vid hjulen till att börja med....

2slow

50 Inlägg
18 april 2009
Spänna vid hjulen? det är inte säkert det finns någon justering där, men det är svårt å svara på när det inte framgår vad det är för bil?

13 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Det är en ford sierra från -89, kom att tänka på att besiktninsgmannen sa att bromsbeläggen fram bör bytas snart, kan detta vara anledningen?  Om beläggen är såpass slitna, kan det inte då räcka med att jag bara byter beläggen och sen så tar handbromsen tidigare? Jag märkte att den tar jätte högt upp och bara tre hack innan det tar stopp. Så kan lösningen vara att byta de slitna beläggen?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 april 2009
Det ska väll vara två helt skilda bromsar, så att beläggen på färdbromsarna är slut behöver inte betyda att handbromsbeläggen är slut och tvärt om. Börja som sagt med att spänna vajern, funkar inte detta så är det nog dags att byta beläggen.

Rock'n Roll

165 Inlägg
19 april 2009
jag vet inte hur ford sierra har de men många bilar har separata bromsar till parkeringsbroms och färdbroms. men sen finns det dom med inbyggd hävarm i broms oket bak så man använder färdbromsen som parkeringsbroms med. Om du har trumbroms bak och ingen skiva så har du färdbroms och parkeringsbroms på bakarna. kolla dina bromsbakar, har du skivor så kolla dina belägg. om dom ser bra ut så försök justera vajern.

Sök