4735
Sök

Råd byte volvo 740 TD mot 16v

71 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Byt, sen bryter du loss kitet på 16v och säljer det för en slant och köper riktiga fälgar wink

Lite hädelse att fisa runt i en Volvo med Audi-dieseltraktormotor wink

fälgar har jag redan... men behåller min nu ändå för den går billigare och bättre:) sen är de turbo=)

ta dagen som den kommer:)

huh?
10 427 Inlägg
12 maj 2009
volvo_brud85 skrev:
steifan skrev:
Byt, sen bryter du loss kitet på 16v och säljer det för en slant och köper riktiga fälgar wink

fälgar har jag redan... men behåller min nu ändå för den går billigare och bättre:) sen är de turbo=)

Om den går snabbare är jag mycket tveksam till, men billigare är väl möjligt. wink

B234F 159hk/210Nm vs D24T 128hk/200Nm roll
Senast redigerat av steifan (12 maj 2009)

71 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
NEJ NEJ NEJ, byt inte, TD är finare. Får hjälpa dig å stefan att få ordning på allt ist.

hehe ja om du vill så.. för stefan kan inte så mkt om den å de känns lite jobbigt då:/

71 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
steifan skrev:
volvo_brud85 skrev:
steifan skrev:

Om den går snabbare är jag mycket tveksam till, men billigare är väl möjligt. wink

kännde inte mkt skillnad på en b230f å en 16v. mot en påställd turbo:P

Gorgilus addictus
4 777 Inlägg
12 maj 2009
volvo_brud85 skrev:
steifan skrev:
volvo_brud85 skrev:

B230F är ju rysligt pigga också tongue  roll
Senast redigerat av THEBADGUY (12 maj 2009)

Allt för den där jävla hatten!

Egen företagare
864 Inlägg
12 maj 2009
steifan skrev:
volvo_brud85 skrev:
steifan skrev:

Liten rättelse bara, en D24TD har 113hk men däremot D24tic har 122.
Men iaf, jag kan hjälpa dig Sandra om det är så. Bara skriva upp grejer på en lapp och ge bilen till mig så fixar jag i ordning det under en helg eller nått, om det är mycke grejer.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

71 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
snurbo_diesel skrev:
steifan skrev:
volvo_brud85 skrev:

Liten rättelse bara, en D24TD har 113hk men däremot D24tic har 122.
Men iaf, jag kan hjälpa dig Sandra om det är så. Bara skriva upp grejer på en lapp och ge bilen till mig så fixar jag i ordning det under en helg eller nått, om det är mycke grejer.

okej tack Patrik verkligen jätte snällt det! smile

huh?
10 427 Inlägg
13 maj 2009
volvo_brud85 skrev:
steifan skrev:
volvo_brud85 skrev:

Stor skillnad i motorkaraktär mellan B230F och B234F. Det märker man ju direkt.
Testa att varva till varvstopp på båda motorerna på trean så kommer du nog känna en viss skillnad smile

huh?
10 427 Inlägg
13 maj 2009
Lite halvrelaterad info (urval) från Teknikens Världs nybilstest om bilmodellen jag tjatar om:

Teknikens Värld 1988 skrev:
Den för en Volvo extrema motorkaraktären illustreras av att toppeffekten utvecklas vid höga 5800 r/m, medan vanliga Volvomotorer ger sitt bästa strax över 5000 r/m. Än mera uppseendeväckande är att det maximala vridmomentet 210 Nm utvecklas vid hela 4450 r/m (740 Turbo: 242Nm/3300 r/m; 760 GLE 235Nm/3750 r/m).

Istället visar den mera glöd över 4000 r/m, ett register där man normalt redan växlat upp i en annan Volvo. GLT ger vacker sång och fin skjuts ända upp till 6200 r/m. Där bryter varvtalsregulatorn tändningen.

I nio vardagssituationer av tio är bra drag på låg och mellanvarv att föredra framför ett smalt toppregister. Men det ska inte förnekas att Volvo 740 GLT är underhållande att köra på det västtyska motorvägarna. Där passar den 'spetsiga' karaktären fint för den som vill ligga och spela mellan fjäder växeln och elstyrda överväxeln i farter kring 150-190km/h.

Även om GLT missar det riktigt höga toppfarterna är vagnen mycket effektiv på Autobahn, eftersom motorn ger fin acceleration i det fartregister mellan 140 och 180 km/h man i praktiken oftast hamnar i.

I svensk vardagslunk känns det inte lika naturligt att gripa efter växelspaken och varva ur bland alla 70- och 90-skyltarna.

När Volvo nu kommer med fyrventilteknik sker det tre år efter Saab och betydligt efter japanerna - men tämligen i fas med övriga europeiska bilfabriker.

71 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Lite halvrelaterad info (urval) från Teknikens Världs nybilstest om bilmodellen jag tjatar om:

Teknikens Värld 1988 skrev:
Den för en Volvo extrema motorkaraktären illustreras av att toppeffekten utvecklas vid höga 5800 r/m, medan vanliga Volvomotorer ger sitt bästa strax över 5000 r/m. Än mera uppseendeväckande är att det maximala vridmomentet 210 Nm utvecklas vid hela 4450 r/m (740 Turbo: 242Nm/3300 r/m; 760 GLE 235Nm/3750 r/m).

Istället visar den mera glöd över 4000 r/m, ett register där man normalt redan växlat upp i en annan Volvo. GLT ger vacker sång och fin skjuts ända upp till 6200 r/m. Där bryter varvtalsregulatorn tändningen.

I nio vardagssituationer av tio är bra drag på låg och mellanvarv att föredra framför ett smalt toppregister. Men det ska inte förnekas att Volvo 740 GLT är underhållande att köra på det västtyska motorvägarna. Där passar den 'spetsiga' karaktären fint för den som vill ligga och spela mellan fjäder växeln och elstyrda överväxeln i farter kring 150-190km/h.

Även om GLT missar det riktigt höga toppfarterna är vagnen mycket effektiv på Autobahn, eftersom motorn ger fin acceleration i det fartregister mellan 140 och 180 km/h man i praktiken oftast hamnar i.

I svensk vardagslunk känns det inte lika naturligt att gripa efter växelspaken och varva ur bland alla 70- och 90-skyltarna.

När Volvo nu kommer med fyrventilteknik sker det tre år efter Saab och betydligt efter japanerna - men tämligen i fas med övriga europeiska bilfabriker.

ja men så noga va det inte.. inget som behöver tjatas vidare om tongue

Sök