2501
Sök

Köpråd: Volvo, Saab, Mitsubishi eller liknande för runt 20 000Kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2009
#21
XM skrev:
Elfel hör gamla CX (1975-1991) till med ett elsystem och en p-broms konstruerat av rödvinspimplande konstruktörer big_smile Från -89 blev rostskyddet mångfaldigat förbättrat och från -93 och -95 elektroniken. Oftast är det jordfel.
Håller man koll på jordpunkterna, brukar vara 5 st till antalet och central placerade, så är 95% av elproblemen ur världen. Det är sällan komponentfel utan taskiga jordpunkter. Nya kabelskor och lite vaselin eller annat fuktavvisande polfett så håller det. Visst kan andra elfel uppstå men det är inte värre att är man van att hantera en lödpenna eller inte har tummen mitt i handen så grejar man det. Xantian är nog den mest problemfria "äldre" Cittran man kan äga.

Har haft en del kompisar med lustiga elfel på sina Citroen, inget som döljer det faktum att det varit bra bilar men lite varning tyckte jag ändå var på plats smile

Edit: Rätt ny här såg jag, Välkommen till Garaget!
Senast redigerat av Rquired (24 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juni 2009
#22
Rquired skrev:
Mycket elektronik i Bmw säger TurbOla? Inte mer än Mercedes, Audi och Volvo väl?

Jag tänker på såna problem som t.ex. Darkie har med sin bmw just nu, sensorer, givare och grejer. smile
Antisladd och sånt, har aldrig märkt att det klagas på några direkta elproblem på Volvo-bilar, även nyare.

Vet en S60R som ägaren fick byta generator på, det löste alla hans elfel t.ex. tongue
Annars är det ganska tyst, och är det några problem så är det oftast dålig jord.

Grannen hade en Citroën, med snålmotor.
Han råkade plocka en älg på väg hem från jobbet, och han klarade sig med nöd och näppe, och han påpekade att om någon åkt med honom hade denne varit död.
Inte älgsäker bil dvs. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
24 juni 2009
#23
bullen_91 skrev:
Elda skrev:
nyare saab 900 är läskiga att svänga med, orgnail tokhög volvo 940 har bättre väghållning.. USCH vad äckliga dom är...

fast  inte lika äckliga som saab hahahahaha.

http://blippitt.com/wp-content/uploads/2009/03/darth-vader-epic-fail.jpg


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2009
#24
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Mycket elektronik i Bmw säger TurbOla? Inte mer än Mercedes, Audi och Volvo väl?

Jag tänker på såna problem som t.ex. Darkie har med sin bmw just nu, sensorer, givare och grejer. smile
Antisladd och sånt, har aldrig märkt att det klagas på några direkta elproblem på Volvo-bilar, även nyare.

Vet en S60R som ägaren fick byta generator på, det löste alla hans elfel t.ex. tongue
Annars är det ganska tyst, och är det några problem så är det oftast dålig jord.

Grannen hade en Citroën, med snålmotor.
Han råkade plocka en älg på väg hem från jobbet, och han klarade sig med nöd och näppe, och han påpekade att om någon åkt med honom hade denne varit död.
Inte älgsäker bil dvs. tongue

Fast Darkies problem hör inte till vanligheterna, i alla fall inte när det gäller 3-serien tongue

Den större 5an (och 7an då) kan jag hålla med om till viss del, speciellt med den stora färddatorn. Jättebra att ha när den fungerar då den har sensorer på det mesta (bromsslitage, temp hit och dit osv) men när bilen nått en viss ålder börjar helt plötsligt en del saker gå sönder. I alla fall enligt färddatorn...

Massa flashiga sensorer och färddatorer hit och dit skulle det vara i en premiumbil på den tiden, och dessa fungerar inte som Bmw (och konkurrenterna) tänkt sig när bilen blir äldre. Men detta gäller ju i första hand bilar som 7-serien, S-klass osv. En lite mer basutrustad 518 har ju inte detta på samma sätt

Men att säga att Bmw har massa elfel pga detta är ju lite snett vinklat, då dessa ofta har betydligt mer elektronik än vad Volvo/Saab har. I alla fall i de lite flådigare versionerna...

Bara det jag menade smile

****
PS, x40ns färddator är en rätt vanlig felkälla. Elboxar/nått med gasspjäll till nyare V70n också, så tycker nog volvo har sin beskärda del med tanke på att de inte brukar vara mkt el i dom wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

157 Inlägg
25 juni 2009
#25
Elda skrev:
bullen_91 skrev:
Elda skrev:
nyare saab 900 är läskiga att svänga med, orgnail tokhög volvo 940 har bättre väghållning.. USCH vad äckliga dom är...

fast  inte lika äckliga som saab hahahahaha.

så nyare saab 900 är inte lika äckliga som saab? hmm okej...

sorry skrev fel meddelandet skulle till en kompis här på garaget.
Senast redigerat av bullen_91 (25 juni 2009)


31 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#26
Nu har jag bestämt mig för att jag ska köpa en Mitsubishi Galant av årsmodell senare än 97..

Denna säljs av Alterkvist Bil AB för 21 900Kr:
http://195.149.144.149/images/20/2036340550.jpg
http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubis … 15&w=3

Såg dock detta delade betyg här: http://www.cint.se/sweden/asp20/Leaf.asp?Id=122403

Så nu vet jag inte om det är ett bra ställe... Någon på garaget som haft kontakt med Alterkvist Bil?

Tänkte kolla denna samtidigt:
(Inte mycket till bild hmm)
http://195.149.144.149/images/39/3943625959.jpg
http://www.blocket.se/alvsborg/Mitsubis … 15&w=3

Men jag skulle föredra att köpa bilen hos en handlare med garanti..


Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
28 juni 2009
#27
Hm, har inte GLS en GDI motor? Den jävlen som har en dålig vana att sota något så jävulskt?

Allt för den där jävla hatten!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juni 2009
#28
En kombi, är det vad du är ute efter? Kanske inte det tuffaste, inget illa menat är ju själv ung och kör kombi men kan intyga att man får höra det då och då wink

Jag hade förmodligen skippat en bil hos en handlare som upplevts som oseriös, det finns så många bilar och väntar man ett litet tag finns där en massa nya bilar som ger köpsug. Så tycker du ska skippa den...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

31 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#29
Rquired skrev:
En kombi, är det vad du är ute efter? Kanske inte det tuffaste, inget illa menat är ju själv ung och kör kombi men kan intyga att man får höra det då och då wink

Jag hade förmodligen skippat en bil hos en handlare som upplevts som oseriös, det finns så många bilar och väntar man ett litet tag finns där en massa nya bilar som ger köpsug. Så tycker du ska skippa den...

Kanske bättre att provköra de som finns i närheten då..

Den säljs ju lite billigare.. så den är nog lite sliten..
http://213.132.112.100/images/05/0560125039.jpg
http://www.blocket.se/goteborg/Mitsubis … 15&w=2

Denna har en blå växel knopp neutral  och är säkert racing körd hmm
http://213.132.112.100/images/07/0702439439.jpg
http://www.blocket.se/goteborg/VALVARDA … 15&w=2

Frågar ännu en gång om det är värt att göra ett M-test hos Motormännen... kan man ens reklamera om man säljer till en privatperson.. Och så måste man väll ha något avtal om skicket då..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juni 2009
#30
M-test är det definitivt värt, 1500:- för en så noggrann kontroll är ett klipp. Och dyker där sedan upp allvarliga fel som Motormännen missat kan du ställa dem ansvariga till en viss del.

Tycker den gråe Galanten verkar bäst av de bilar du länkat till smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

31 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
#31
Det känns som jag är ute i fel prisklass när det gäller Mitsubishi Galant... Verkar inte finnas i bra skick.. bara massa som försöker luras hmm

Den som jag tidigare visat där det står "välvårdad" ... är inte särskilt välvårdad.. och bromsarna fungerarde knappt, kanske något för den händige..

Nu tänker jag om... och till baks i tiden..   gillade min gamla 740 cool där var det rosten som tog slut på den.. annars fungerade den ju.. så jag tänkte man kunde hitta en fin 740 utan rost ganska billigt... är det då något annat fel lär det ju inte vara så dyrt att fixa..

Vad tror ni om dessa 740s?

http://195.149.144.149/images/24/2405223010.jpg
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_74 … 15&w=1

http://195.149.144.149/images/97/9714920535.jpg
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_7 … 15&w=2

http://195.149.144.149/images/78/7802724896.jpg
http://www.blocket.se/goteborg/Valvarda … 15&w=1


Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
#32
Lägg på några extra lappar så kan du få en Cadillac STS 308 hk.

Du vill ju köra men lite stil och klass wink eller?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
#33
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_7 … 15&w=2

Den var ju snyggast utan tvivel, men förmodligen är 10k milaren vettigast. Men köpa en 740 i den här klassen? Är väl lika bra att köpa en gammal 30k milare om du ska köpa en sådan, de är ändå bara inkörda vid det miltalet. Så kommer du undan med minst halva priset...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
31 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
#35
Tror ni inte man kan pruta lite på den 740n för 14 000 Kr om man säger att de andra ligger på typ 7k?
Och om den e så dyr tänkte jag att den är rost fri och väl skött..

Det är ju dock svårt att se om det är rost på balkarna under bilen.. får ta med ficklampa när man provkör..

EDIT:

http://213.132.112.100/images/24/2405223010.jpg

Denna 740 är till synes rost fri. Den är från ett dödsbo. Den klarade besiktningen för ca en vecka sedan utan anmärkning. Krängningshämmarevänster fram har lite glapp i fastsättningen, men inget som fick enanmärkning utan bara "bra att veta".

Vad kan det sista kosta att fixa där?  ^^ Bara 4 ägare på den bilen också
Senast redigerat av Golge (30 juni 2009)



Sök