6128
Sök

Volvo 164 med b20 och m40???

Gréve
497 Inlägg
4 september 2009
Trådstartare
Jag har fått tag på en volvo 164 men vill få ner soppakostnaden lite ett tag och jag har en b20 å en m40 samt koppling och sånt ligger så jag funderar om det passar rakt över eftersom det är samma i 140.. eller om det är nånting annorlunda eftersom det är en hyvelbänk (b30) och m400 i 164 original.. tongue

1 816 Inlägg
4 september 2009
Varför inte reparera felet istället för att bygga bort symptomet!?
En B30 som är rätt inställd och med fräscha tänddelar osv ska inte dra mycket mer än en B20, visst är det mer men knappast så att det är värt att byta ut motorn.
Speciellt inte när man som minst förlorar 45hk på köpet...

Gréve
497 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
jo visst, men har även en overdrivelåda till b18/b20 och den passar inte b30, men om jag ska ha den vet jag att kardan måste bytas ut, men jag har fortfarande inte fått svar på min  fråga..

jag vet att det är samma framvagnsbalk på 140 och 160 men 160 har väll 10 cm längre hjulbas? och då tänkte jag om motorn och växellådan från 164 är lite längre så det blir fel med kardan till b20 om jag sätter i en sån?

5 111 Inlägg
5 september 2009
Att du inte fått svar på din fråga beror nog på att det inte direkt är många som provat, då det inte vore nån särskilt lyckad kombination... wink

Att du skulle få ned soppakostnaden är inte så sannolikt. 164an är ju tyngre (nog för att en del av det också sitter i motorn, men...) än en 140, bakaxelutväxlingen är högre, och frågan är om det ens kommer finnas ork till att använda overdriven annat än i mycket höga farter med den kombinationen... För att inte tala om hur slö den skulle bli...

Är det centrala att köra snålt så rekommenderar jag en annan bil än en Volvo 164...
Senast redigerat av Volvo544special65 (5 september 2009)

Finlirare
478 Inlägg
5 september 2009
Man köper väl en 164, för att just få den goa raka 6:an?! :S

Gréve
497 Inlägg
5 september 2009
Trådstartare
haha jävla gnäll de ska vara på alla då, jag undrar bara om nån har provat de, inte att det är världens sämsta idé.. klart som fan jag vet att den blir slöare? men kommer ändå dra mindre soppa och jag ska ju ändå inte rejsa med bilen så för mig är de skit samma om den är slö, om de ska vara så svårt att ge ett svar då dom flesta verkar tro mera än dom vet och kommer med saker som inte ens har med min fråga att göra kan lika gärna låta bli att yttra sig. det är bara störande, och för den delen är de ingen större skillnad på vikten mellan 140 och 160 och det satt ju även b20 i tidiga 240 och den är tyngre den med men de fungerade.. så nog gnällt över vikt, ljud och prestanda, det enda jag ville var att få ner min soppa kostnad, och det sitter redan en 140 bakaxel på min bil så utväxlingen är det ingen fara med...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 september 2009
The_Rebel skrev:
haha jävla gnäll de ska vara på alla då, jag undrar bara om nån har provat de, inte att det är världens sämsta idé.. klart som fan jag vet att den blir slöare? men kommer ändå dra mindre soppa och jag ska ju ändå inte rejsa med bilen så för mig är de skit samma om den är slö, om de ska vara så svårt att ge ett svar då dom flesta verkar tro mera än dom vet och kommer med saker som inte ens har med min fråga att göra kan lika gärna låta bli att yttra sig. det är bara störande, och för den delen är de ingen större skillnad på vikten mellan 140 och 160 och det satt ju även b20 i tidiga 240 och den är tyngre den med men de fungerade.. så nog gnällt över vikt, ljud och prestanda, det enda jag ville var att få ner min soppa kostnad, och det sitter redan en 140 bakaxel på min bil så utväxlingen är det ingen fara med...

Hjulbasen 140/164 är densamma och B20 passar bolt on mot 164´ans låda. Inte hundra på om motorfästerna kommer rätt men det borde du kunna mäta dej till. Däremot kommer kylaren komma väldigt lååååångt fram.
Senast redigerat av hotrodder (5 september 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

5 111 Inlägg
5 september 2009
hotrodder skrev:
Hjulbasen 140/164 är densamma och B20 passar bolt on mot 164´ans låda.

Där minns du fel...
164an är bortåt 1 decimeter längre mellan hjulaxlarna och bultmönstret på B20 är inte alls samma som på B30...

Ska man använda M400 och B20 så måste man ha en kåpa från P1800 med samma kombination.

Sen är det en avsevärd skillnad på att gnälla och på att ge tips...
Ditt mål verkar vara att köra billigt och det gör man inte med en Volvo 164, vare sig det är fyra eller sex cylindrar som driver den framåt.

Har du en 140-bakaxel kan ett första steg vara att byta ut den, då sexan får varva alldeles för mycket med en sådan... Där ligger nog lite av förklaringen till dålig bränsleekonomi.
Senast redigerat av Volvo544special65 (5 september 2009)

1 594 Inlägg
5 september 2009
Volvo544special65 skrev:
hotrodder skrev:
Hjulbasen 140/164 är densamma och B20 passar bolt on mot 164´ans låda.

Där minns du fel...
164an är bortåt 1 decimeter längre mellan hjulaxlarna och bultmönstret på B20 är inte alls samma som på B30...

Ska man använda M400 och B20 så måste man ha en kåpa från P1800 med samma kombination.

Åh f_n ! hade för mej att hjulbasen var densamma å visst fasen stoppade jag på en 164 låda i en av mina hunnförtisar för massor med år sedan. Kommer ihåg att själva lådan inte passade mot 140 sprängkåpan...? men minns faktiskt inte hundra...

men även en å annan Saab

5 111 Inlägg
5 september 2009
Stämmer bra, det ser helt annorlunda ut mellan låda och kåpa jämfört med m40 också, fick du ihop det hade du nog fått tag i den ovanliga P1800-kåpan...

1 594 Inlägg
5 september 2009
Volvo544special65 skrev:
Stämmer bra, det ser helt annorlunda ut mellan låda och kåpa jämfört med m40 också, fick du ihop det hade du nog fått tag i den ovanliga P1800-kåpan...

Mmm så kanske det var... När jag pillade med detta så var inte P1800 så ovanliga grejjor och svåra att få tag på. Däremot sökte alla volvonissar kortspakslock till sina äldre långspakade hunnförtisar så då förstår du kanske att det är ett tag sen wink

men även en å annan Saab

Sök